Dla 37 proc. Polaków przy wyborze nowego samochodu najważniejszy jest producent.
Co dziewiąty Polak ankietowany przez TNS OBOP deklaruje, że w tym roku kupi samochód. Podstawowym kryterium, jakim będzie kierować się przy wyborze będzie marka. Taką odpowiedź dało aż 37 proc. respondentów. Niewiele mniej osób- 36 proc. - będzie kierować się również niezawodnością i ceną.
Na koszty utrzymania samochodu uwagę zwraca już w chwili zakupu co trzeci ankietowany. Równie istotna dla Polaków jest dobra opinia o danym modelu.
- ZOBACZ TAKŻE:
_ - Polacy coraz częściej zwracają również uwagę na inne kwestie pozaekonomiczne, takie jak bezpieczeństwo samochodu, jego wygląd, wcześniejsze doświadczenia z daną marką lub modelem, wygoda i wielkość samochodu oraz jego wyposażenie _ - piszą autorzy badania. - _ Dla porównania, w 2007 roku marka samochodu uzyskała podobną ilość wskazań (38 proc.), mimo to znalazła się na trzecim miejscu. Respondenci częściej wskazywali ekonomiczność samochodu (50 proc.) oraz dobrą opinię o aucie (42 proc.). _
Cechy ważne przy wyborze samochodu | |
---|---|
marka | 37 proc. |
niezawodność | 36 proc. |
cena | 36 proc. |
ekonomiczność | 33 proc. |
dobra opinia | 31 proc. |
bezpieczeństwo | 18 proc. |
wygląd | 18 proc. |
wcześniejsze doświadczenia z modelem/marką | 16 proc. |
wygoda/wielkość samochodu | 15 proc. |
wyposażenie | 13 proc. |
okazyjny zakup | 9 proc. |
serwis | 3 proc. |
źródło: TNS OBOP
Jak wynika z badań TNS OBOP, jednym z najważniejszych aspektów przy planowaniu zakupu samochodu jest nadal cena. Średnio w 2008 Polacy planujący kupienie auta zamierzają wydać na ten cel 21 293 zł. To około 30 proc. więcej niż rok wcześniej. W 2007 roku Polacy planowali przeznaczyć na auto średnio 16 561 zł.
_ - Wizerunek marki, niezawodność, cena i ekonomiczność to najważniejsze czynniki brane pod uwagę przy dokonywaniu zakupu samochodu. Ze względu na fakt, że Polacy średnio skłonni są przeznaczyć zdecydowanie większą sumę na zakup nowego auta niż w ubiegłym roku, można przypuszczać, że waga ceny jako bezpośredniego motywatora zakupu będzie stopniowo maleć na rzecz cech wizerunkowych marki _ - komentuje wyniki badania Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.
Dane pochodzą z badania OMNIMAS przeprowadzonego przez TNS OBOP
w okresie 24 styczeń - 11 luty 2008 na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18 lat i więcej; łączna liczba wywiadów 1952.