Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Komisja za dopisaniem gazociągów do specustawy o terminalu LNG

0
Podziel się:

Budowę dwóch gazociągów w woj. dolnośląskim chce dopisać rząd do specjalnej
ustawy, która pozwoliła na rozpoczęcie budowy terminala LNG w Świnoujściu. W czwartek sejmowa
komisja skarbu przyjęła ten projekt nowelizacji w pierwszym czytaniu.

Budowę dwóch gazociągów w woj. dolnośląskim chce dopisać rząd do specjalnej ustawy, która pozwoliła na rozpoczęcie budowy terminala LNG w Świnoujściu. W czwartek sejmowa komisja skarbu przyjęła ten projekt nowelizacji w pierwszym czytaniu.

Chodzi o gazociąg od granicy z Niemcami w Lasowie do magazynu gazu w Wierzchowicach k. Milicza i gazociąg Jeleniów - Dziwiszów k. Jeleniej Góry. Inwestorem byłaby państwowa spółka Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System.

Posłowie PO nie zgodzili się na dopisanie do listy proponowanych przez klub PiS trzech innych gazociągów - Hermanowice - Tworzeń (przez województwa: podkarpackie małopolskie i śląskie), Skoczów - Oświęcim (Śląskie, Małopolskie) i Zdzieszowice - Wrocław (Opolskie, Dolnośląskie).

Jeśli gazociągi znalazłyby się w nowelizacji specustawy, można byłoby stosować ułatwienia, które w tych przepisach rząd przewidział dla budowy terminalu i inwestycji towarzyszących. Chodzi przede wszystkim o łatwiejszy wykup gruntów pod inwestycję i przyspieszenie procedur administracyjnych.

Według wiceministra skarbu Mikołaja Budzanowskiego, zaproponowane przez rząd dwa gazociągi - pomimo że dotyczą Dolnego Śląska, mogą być traktowane jako inwestycje towarzyszące terminalowi LNG w Świnoujściu. Budowa gazociągów pozwoli na poprawę bezpieczeństwa energetycznego kraju - przekonywał posłów Budzanowski. Rozbudowa węzła na granicy w Lasowie pozwoli na eksport gazu, gdy zacznie pracować terminal gazowy.

Posłowie PiS przekonywali, że zgłoszone przez nich gazociągi również można traktować jako infrastrukturę towarzyszącą terminalowi, ponieważ umożliwi ona przesył gazu w południowej i południowo-wschodniej części kraju. Poprawki takiej treści nie przeszły jednak podczas głosowania w komisji.

Andrzej Czerwiński (PO) miał wątpliwości co do wszystkich proponowanych gazociągów. Zastanawiał się, czy nie zrezygnować z dopisywania ich do specustawy o terminalu gazowym. Według niego w środę podczas posiedzenia podkomisji energetycznej wiceminister gospodarki Joanna Strzelec-Łobodzińska deklarowała, że projekt ustawy o inwestycjach liniowych (gazociągi, linie energetyczne, ciepłownicze) jest na etapie prac rządowych. W ocenie posła należałoby poczekać na takie całościowe rozwiązanie, a nie "doklejać" kolejnych ważnych dla państwa inwestycji do uchwalonej w specjalnym trybie ustawy o budowie terminala LNG.

Budzanowski wyjaśnił, że projekt ustawy o inwestycjach liniowych rzeczywiście jest w opracowaniu, ale na etapie uzgodnień w Rządowym Centrum Legislacji. Nie wiadomo, jak szybko trafi pod obrady rządu i potem do parlamentu. Dlatego wiceminister apelował o niezawieszanie prac nad projektem nowelizacji i przyjęcie go.

Przedstawił też komisji informacje o przebiegu prac nad terminalem w Świnoujściu. Zapewnił, że terminy przewidziane w harmonogramie są dotrzymywane i pierwszy statek będzie mógł zawinąć do terminalu po 30 czerwca 2014 r. Spółka Polskie LNG wybiera obecnie konsorcjum, które zbuduje terminal. Uzyskano już potrzebne do przygotowania budowy zgody i pozwolenia środowiskowe. Spółka chce podpisać umowę na budowę terminalu w maju 2010 r. Budowa ma się rozpocząć w drugiej połowie 2010 r.

Budzanowski zapewnił, że pomimo zawarcia długoterminowej umowy na dostawy gazu z Rosji, budowa terminalu będzie kontynuowana i zakończy się w terminie.

Dzięki terminalowi LNG drogą morską będzie można pozyskać do 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie. W zależności od zapotrzebowania, możliwa będzie rozbudowa terminalu do 7,5 mld m3, bez konieczności powiększania terenu, na którym powstanie. Obecnie Polska zużywa ok. 14 mld m3 gazu rocznie.(PAP)

ago/ je/ mow/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)