Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Darmowe autostrady w Polsce. "Model jest nie do utrzymania"

321
Podziel się:

- Na dłuższą metę utrzymanie nieodpłatnego systemu autostrad, ale i dróg ekspresowych, jest niemożliwe - przekonuje w rozmowie z serwisem wnp.pl Andrzej Kaczmarek, prezes spółki Stalexport Autostrada Małopolska.

Darmowe autostrady w Polsce. "Model jest nie do utrzymania"
Autostrada A4 (PAP, Andrzej Grygiel)

Aktualnie za przejazd w Polsce autostradami kierowcy aut osobowych płacą tylko na odcinku A2 Konin - Nowy Tomyśl - Świecko oraz na autostradzie A4, odcinek Katowice - Kraków.

"Model jest nie do utrzymania"

Andrzej Kaczmarek, prezes spółki Stalexport Autostrada Małopolska, która zarządza koncesyjnym odcinkiem autostrady A4, przekonuje jednak, że taki system będzie musiał się zmienić.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kiedyś "Made in Germany" to był synonim kiepskiej jakości - Krzysztof Domarecki w Biznes Klasie

- Model, w którym nie ma żadnej odpłatności za drogi, jest nie do utrzymania. Jest wbrew coraz powszechniej obowiązującej zasadzie, że za produkt, w tym przypadku jest nim droga o wysokich parametrach, płaci korzystający - mówi w rozmowie z serwisem wnp.pl.

- Dzisiaj mamy w Polsce szczególną sytuację, bo dysponujemy siecią nowo wybudowanych dróg autostradowych i ekspresowych. Ich koszty utrzymania są relatywnie niskie. Ale tak nie będzie zawsze. W pewnym momencie będą wymagały poważnych nakładów - przekonuje Kaczmarek.

I mówi, że wymiana nawierzchni na 61-kilometrowym odcinku A4 Katowice-Kraków to około 500 mln zł, a proces ten trzeba powtarzać co 10 lat.

Ceny za przejazd w górę

Stalexport Autostrada Małopolska, zarządca odcinka A4 Katowice-Kraków, od kwietnia podniosła opłaty za przejazd trasą. Kierowcy aut osobowych płacą za przejazd autostradą 16 zł.

To nie pierwsze podwyżka w ostatnim czasie. Przypomnijmy, że w połowie stycznia 2024 r. na odcinku koncesyjnym zniesiono zniżkę za przejazd z wykorzystaniem płatności automatycznych, co oznaczało podwyżkę dla korzystających dotąd z tej oferty z 13 zł do 15 zł.

Z podwyżkami nie zgadza się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która już w lutym komentowała zamiar podwyżek.

"W ocenie GDDKiA wzrost ten jest niezasadny oraz uderzający bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy. Może też wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych" - to fragment komunikatu GDDKiA.

Zarządca wyjaśniał, że koncesja na A4 kończy się w 2027 r. i ma obowiązek oddać trasę GDDKiA w doskonałym stanie. Stąd konieczność wielu inwestycji.

W marcu zmieniły się także stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami autostrady A2 na trasie z Nowego Tomyśla do Konina. Stawka za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków A2 samochodem osobowym wzrosła z 30 zł do 32 zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(321)
Antyleming
1 tyg. temu
Najlepiej jak rząd Donalda odda wszystkie państwowe autostrady swoim kimplom że Stalexport z Emilem Wąsaczem na czele. Wtedy Polacy sami zrezygnują z posiadania aut - jakichkolwiek bo ci kotlecie wydoją ich do ostatniej złotówki. Pisaiki zapowiedziały że umowy po 2027 nie przedłużą (choć obiecywali jej rozwiązanie jako skrajnie ni korzystnej dla Skarbu Państwa i obywateli) więc świńskie ryje szukają nowego dostępu do pełna go fruktów koryta.jest okazja bo PO wróciło do władzy więc zadba o kolegów.
Marynarz
1 tyg. temu
Dalej głosujcie na Ryżego
Olek
1 tyg. temu
A w Niemczech nie ma problemu! No ale tam nie ma prezesa klubu autostrad
No to macie
1 tyg. temu
Piniendzy nie ma i nie będzie
Pioter
1 tyg. temu
A1 to nie autostrada.
...
Następna strona