Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

HTS chce wejść do spółki obsługującej szeroki tor w Sławkowie

0
Podziel się:

Huta im. Tadeusza Sendzimira SA (HTS) chce wejść do spółki, która zajmie się zagospodarowaniem i obsługą Centrum Handlowo-Logistycznego (CHL) w Sławkowie

przy końcu tzw. szerokiego toru, łączącego Polskę ze wschodem - podał prezes HTS.

'Jest to wspólne przedsięwzięcie Huty Sendzimira oraz właściciela CHL - Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa w Katowicach, które znajduje się obecnie na etapie opracowywania biznesplanu' - powiedział na wtorkowej konferencji prasowej prezes Piotr Janeczek.

Według niego gotowy biznesplan przedsięwzięcia powinien zostać zaprezentowany jeszcze w tym półroczu.

Marek Nawara, marszałek województwa małopolskiego poinformował, że po opracowaniu biznesplanu podejmie decyzję o zaangażowaniu się województwa w spółkę. Jego zdaniem możliwe jest włączenie do przedsięwzięcia także województwa śląskiego.

Koncepcja zagospodarowania Centrum Handlowo-Logistycznego w Sławkowie przewiduje przekształcenie go w magazyn logistyczny dla dostaw rud z Ukrainy i Rosji do polskich hut.

'Centrum daje szansę na obniżenie kosztów zaopatrzenia w rudę z kierunku wschodniego nie tylko dla HTS, ale w szerszym wymiarze dla całego polskiego hutnictwa w kontekście konsolidacji tego sektora' - ocenił Janeczek.

Według niego obecnie do Sławkowa trafia rocznie ok. 500 tys. ton rudy dla krakowskiej huty. W sumie HTS wykorzystuje rocznie ponad 2 mln ton tego surowca importowanego z Ukrainy i Rosji.

Według planów CHL miałoby pełnić także funkcję międzynarodowego terminalu transportowego, który wraz z zapleczem składowo-magazynowym mógłby świadczyć usługi spedycyjne dla przewozów wagonowych i tzw. kombinowanych w relacjach Europa-Azja, z wykorzystaniem dwóch szerokości torów.

Prezes Janeczek nie chciał zdradzić przewidywanych nakładów finansowych na tą inwestycję zaznaczając, że będą one znane po opracowaniu biznesplanu przedsięwzięcia.

Zdaniem zarządcy komisarycznego CZH Mariana Bąka koszty budowy podobnych terminali na zachodzie sięgały 200 mln USD.

Centrum Handlowo-Logistyczne jest samodzielną spółką od stycznia tego roku. Dysponuje terminalem przeładunkowym przystosowanym do przeładunku towarów sypkich, z dostępem do szerokiego toru. Terminal położony jest w pobliżu głównych dróg, m.in. autostrady A4, 57 km od lotniska w Balicach k. Krakowa i 44 km od lotniska w Pyrzowicach k. Katowic.

Obecnie kapitał spółki wynosi 300 tys. zł. Wkrótce jednak CZH zamierza wnieść tam majątek o wartości księgowej ok. 40 mln zł, m.in. tory i bocznice kolejowe, mosty przeładunkowe oraz ok. 140 ha terenów. Ich rzeczywistą wartość oceni rzeczoznawca.

Szerokotorową linię do Sławkowa uruchomiono w 1979 roku. Miała służyć transportowi rud żelaza, siarki oraz węgla bez przeładunku towarów na granicy. Przebiega ona przez południowy-wschód i południe Polski. Ukraiński odcinek biegnie od Bugu do Kowla, gdzie włącza się w sieć kolei ukraińskich.

Obecnie linią przewozi się głównie rudę. W zeszłym roku przewieziono nią ok. 3,2 mln ton ładunków.

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)