Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PSP: Liczba transakcji BLIK-iem wzrosła do 77,9 mln w I kw. 2020 r.

0
Podziel się:

Polski Standard Płatności (PSP) odnotował wzrost liczby transakcji BLIK-iem we wszystkich kanałach - do 77,9 mln w I kw. 2020 r. wobec 40 mln zanotowanych w I kw. 2019 r. Najpopularniejszym kanałem pozostają płatności w internecie, których liczba wzrosła do 57,5 mln wobec 29,8 mln w I kw. 2019 r., poinformował prezes PSP - operatora BLIK-a - Dariusz Mazurkiewicz.

PSP: Liczba transakcji BLIK-iem wzrosła do 77,9 mln w I kw. 2020 r.

"BLIK jest na najlepszej drodze do osiągnięcia pół miliarda transakcji w całym 2020 r. Ten poziom z I kw. w drugiej połowie marca jest już obarczony koronawirusem" - powiedział Mazurkiewicz podczas konferencji na Twitterze.

"Pierwszy kwartał 2020 roku to kolejny rekord BLIK-a - 77,9 mln wykonanych transakcji w systemie płatności mobilnych. BLIK-iem w internecie zrealizowano 57,5 mln transakcji, w ATM, czyli bankomatach to 6,2 mln, 7 mln transakcji dokonano w kanale płatności naziemnych, sklepowych. Zanotowaliśmy znaczący wzrost przelewów na telefon P2P, których było 7,2 mln. Przelew na telefon P2P po kanale e-commerce'owym staje się drugim najważniejszą funkcjonalnością wykorzystywaną przez klientów" - dodał prezes.

Wskazał, że transakcje w internecie mają udział na poziomie 73,9% wszystkich transakcji, zaś transakcje bankomatowe - 8%, crossowe - 8,9%, a P2P - 9,2%.

Mazurkiewicz zwrócił także uwagę, że w kanale bankomatowym ATM nastąpił wzrost o 32% r/r w I kw., ale w drugiej połowie marca widoczne jest mocne ograniczenia korzystania z bankomatów.

"Być może zobaczymy w II kw. mocniejszy trend przechodzenia do gospodarki bezgotówkowej" - dodał prezes.

Mazurkiewicz podkreślił, że na początku roku pierwsze dwa banki - ING Bank Śląski oraz mBank udostępniły nową funkcję "Prośba o przelew", dzięki której przekazywanie sobie pieniędzy stało się jeszcze wygodniejsze i bardziej funkcjonalne. Użytkownik może poprosić o przekazanie pieniędzy, może także podzielić kwotę, o którą prosi na kilka osób jednocześnie.

"W I kw. Polacy wykonywali średnio 856 tys. transakcji BLIK-iem dziennie. Dla porównania - w tym samym okresie ubiegłego roku było to 443 tys. To pokazuje, jak bardzo rośnie popularność BLIK-a. W najlepszym dniu kwartału odnotowano 1,12 miliona transakcji. W internecie użytkownicy płacili średnio 632 tys. razy dziennie, każdego dnia realizowali 68 tys. wypłat z bankomatu, 76 tys. transakcji w terminalach oraz 79 tys. przelewów na numer telefonu BLIK. Średnia kwota transakcji BLIK-iem w pierwszym kwartale wyniosła 130 zł (104 zł w internecie, 50 zł w terminalu płatniczym, 118 zł przelewem na numer telefonu BLIK i 516 zł w bankomacie)" - czytamy w komunikacie.

"Pod kątem ogólnej liczby transakcji mamy za sobą najlepszy kwartał w historii BLIK-a. Aktualnie w sposób zdalny pracujemy nad jego dalszym rozwojem - między innymi udostępnianiem BLIK-a w zagranicznych serwisach internetowych. Już wkrótce będziemy mogli ogłosić nowe partnerstwa. Pracujemy także nad wprowadzeniem płatności zbliżeniowych BLIK-iem. Nasz partner w tym projekcie - Mastercard - stał się już formalnie udziałowcem Polskiego Standardu Płatności" - dodał Mazurkiewicz, cytowany w komunikacie.

Operator BLIK-a zwrócił uwagę, że pandemia i związana z nią izolacja społeczna, przyniosły ciekawe zmiany w preferencjach zakupowych Polaków w internecie. Pokazuje to analiza transakcji realizowanych BLIK-iem w sieci w marcu oraz w kwietniu w porównaniu z danymi za luty oraz rok do roku.

"W całym pierwszym kwartale odnotowano największe wzrosty liczby transakcji w sklepach z elektroniką oraz na platformach z grami online - były to wzrosty o ponad 200%. W marcu, a więc pierwszym miesiącu ogólnopolskiej kwarantanny, najbardziej wzrosła (w porównaniu do lutego br.) liczba zakupów w sklepach z elektroniką (270%) oraz tych sprzedających środki czystości i chemię gospodarstwa domowego (216%). Istotny wzrost liczby transakcji odnotowano także w księgarniach internetowych (88%). Spadła natomiast liczba transakcji w serwisach bukmacherskich oraz tych oferujących bilety na usługi transportowe" - czytamy dalej.

W kwietniu - a więc pierwszym pełnym miesiącu społecznej izolacji - zakupy sprzętu elektronicznego zwiększyły się jeszcze bardziej - tu widać było wzrost o 542% w stosunku do lutego. Zakupy chemii gospodarczej urosły o 345% od lutego, znacznie wzrosły także zakupy ubrań (o 154%), suplementów diety (157%) oraz usługi streamingu gier i wideo. Pogłębiły się spadki w segmencie zakładów bukmacherskich oraz usług transportowych, podano także.

"Naszym zdaniem, zamknięcie stacjonarnych sklepów i przeniesienie aktywności zakupowych Polaków do sieci wpłynie w długim terminie na zmianę nawyków zakupowych. Wielu z nas po prostu większą część zakupów regularnie będzie robić w sieci, nawet po całkowitym otworzeniu sklepów. Dotyczy to także rozrywki, ta realizowana online będzie rosła. Polacy staną się dużo bardziej cyfrowi - zarówno w zakresie kontaktów międzyludzkich, jak i zakupów, niż byli przed wybuchem epidemii" - podsumował Mazurkiewicz.

Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIK-a mogą korzystać również klienci Getin Banku, BGŻ BNP Paribas, Inteligo, Raiffeisen Banku, Credit Agricole, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Finansowe.

media
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)