Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Stalexport chce przenieść koncesję na A4

0
Podziel się:

Stalexport, zgodnie z wcześniejszymi informacjami PAP, zaproponował resortowi infrastruktury przeniesienie koncesji na autostradę A4 na spółkę zależną

- poinformował dyrektor ds. autostrad w spółce Piotr Kozioł.

Ministerstwo Infrastruktury w połowie maja zapowiedziało, że może odebrać Stalexportowi koncesję na eksploatację odcinka autostrady A4 między Katowicami a Krakowem, jeśli w ciągu 90 dni nie przedstawi ona sposobu finansowania dalszych inwestycji na tym płatnym odcinku.

'Szkieletem naszej propozycji jest przeniesienie koncesji na spółkę zależną - Stalexport Autostrada Małopolska. Kiedy koncesja znajdzie się w spółce, której jedynym zakresem działalności jest autostrada, banki udzielą kredytu niezbędnego do sfinansowania etapów przewidzianych do realizacji koncesji' - powiedział we wtorek PAP Kozioł.

Dodał że chodzi o finansowanie rzędu 200 mln zł.

Dotychczasowe trudności Stalexportu w pozyskaniu kredytu na sfinansowanie drugiego etapu inwestycji na A4 wynikały m.in. z niejasności co do przyszłości płatnych autostrad w Polsce oraz braku wystarczających gwarancji dla banków, które będą kredytować inwestycje.

Według informacji PAP, w momencie przekazania koncesji banki miałyby gwarancję, że kredyt będzie spłacany, niezależnie od sytuacji całego Stalexportu. Zabezpieczeniem byłby realizowany projekt, czyli opłaty wnoszone przez kierowców.

Jednak, aby doszło do scedowania koncesji ze Stalexportu na spółkę zależną konieczna jest zmiana prawa. 'Obecnie obowiązujące nie przewiduje takiego ruchu. Ministerstwo w rozmowach prowadzonych z nami również wyraża pogląd, że taka możliwość powinna się znaleźć w nowej ustawie o autostradach płatnych. Taki projekt został już przekazany do rozpatrzenia przez rząd' - powiedział Kozioł.

Dodał, że spółka przedstawiła - na prośbę resortu -scenariusz, który przewiduje, że pobór opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg będzie odbywał się przez wykup winiet, a nie na bramkach wjazdowych.

'Obecnie oczekujemy na opinię strony rządowej' - powiedział.

Stalexport SA ma koncesję na eksploatację odcinka autostrady Katowice-Kraków do 2027 roku. Szacuje się, że autostrada przyniesie spółce pierwsze korzyści w postaci dywidendy po około 12 latach eksploatacji. Spółka ubiega się o koncesję na kolejny odcinek autostrady A4 - między Katowicami a Wrocławiem.

Płatny odcinek autostrady A4 między Katowicami a Krakowem liczy blisko 61 km. Drogą jeździ średnio ponad 17 tys. samochodów na dobę. Natężenie ruchu ma charakter sezonowy - latem jest to około 19-20 tys. samochodów na dobę, zimą - około 14-15 tys.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)