Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
HTO
|
aktualizacja

Omnibus wchodzi w życie. Koniec z nieuczciwymi praktykami sklepów

83
Podziel się:

Dyrektywa Omnibus miała ukrócić nieuczciwe praktyki sklepów już w maju, ale Polska nie dostosowała się do unijnego prawa na czas. Od stycznia 2023 r. nowe prawo jednak w końcu wchodzi w życie. To oznacza spore zmiany dla klientów - na plus.

Omnibus wchodzi w życie. Koniec z nieuczciwymi praktykami sklepów
Dyrektywa Omnibus ukróci nielegalne praktyki w handlu od 1 stycznia 2023 r. (Getty Images, © 2021 Yiu Yu Hoi)

Unijna dyrektywa Omnibus ma za zadanie chronić klientów przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez sprzedawców. Najczęściej dochodziło do nich przed Black Friday, np. w postaci podnoszenia cen, by potem je obniżać na promocji, ale nowe regulacje jeszcze bardziej ochronią konsumentów. Od stycznia nowe prawo będzie obowiązywało nie tylko w sklepach działających w branży e-commerce, ale zmiany dotyczą także placówek stacjonarnych czy pokazów i wycieczek.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Inflacja nie podoba się Polakom, ale nie są nią jeszcze zmęczeni

Koniec ze sztucznymi obniżkami cen

Unia Europejska uważnie przyglądała się praktykom, jakie stosował sklepy, które dotyczyły obniżek towarów. Często w ofercie pojawiały się fałszywe promocje - ceny był specjalnie podnoszone po to, by później pojawił się rabat.

Nowe prawo będzie chroniło przed tym kupujących w sklepach internetowych oraz stacjonarnych. Od 1 stycznia 2023 r. Omnibus wprowadza wymóg, według którego - w przypadku obniżki - musi być widoczna również najniższa cena, jaka obowiązywała w ciągu poprzedzających 30 dni. Potocznie mówi się o tym jako "trzeciej cenie" na etykiecie, choć Omnibus nie określa precyzyjnie, w jakiej formie sklep ma informować o tym klienta.

W przypadku, gdy towar jest wprowadzony do sprzedaży w terminie krótszym niż 30 dni, sprzedawca ma obowiązek umieszczenia ceny, jaka obowiązywała od dnia wystawienia produktu na sprzedaż.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaznaczył, że nie ma takiego obowiązku, jeśli przedsiębiorca zwyczajnie obniża cenę regularną, bez ogłaszania promocji lub wyprzedaży.

Platformy muszą zamieszczać stosowne informacje

Dyrektywa Omnibus narzuca też obowiązek, aby platformy marketplace’owe, czyli np. Allegro, Amazon, czy sprzedażowa platforma Facebooka, umieszczały informację o tym, czy dany sprzedający jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną. Jest to istotna wskazówka, ponieważ w tym drugim przypadku nie mają zastosowania przepisy ochrony konsumentów. Chodzi np. o prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od daty otrzymania towaru.

Ponadto platformy muszą też informować konsumentów, jak dzielą się ze sprzedającym obowiązkami związanymi z realizacją umów - przypomina UOKiK.

Co więcej, zmieni się zasada wyszukiwania produktów na platformach sprzedażowych. Od 1 stycznia 2023 r. sklepy internetowe muszą w klarowny sposób informować o głównych parametrach, które decydują o kolejności pojawiania się wyświetlanych wyników wyszukiwania. Ponadto będzie istniał obowiązek ukazania płatnej reklamy lub umieszczenia informacji, że dany produkt uzyskał wyższe notowania w wyszukiwarce dzięki dokonanej płatności.

Koniec z fałszywymi opiniami

Od 1 stycznia 2023 r. nadejdzie też zmiana w publikowaniu opinii dotyczących sklepu lub oferowanych przez niego produktów. Nowe prawo zakazuje umieszczania fałszywych oraz zniekształconych recenzji. To zamknie raz na zawsze proceder, gdzie sklepy kupowały pozytywne opinie w sieci, co tym samym zwiększało ich wiarygodność.

Każdy przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do recenzji produktów, będzie musiał podawać informacje, w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność, a także fakt, czy zamieszcza wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne - precyzuje UOKiK.

To nie koniec zmian dla konsumentów

Zmiany przewidziane w unijnej dyrektywie Omnibus ochronią również seniorów, którzy często zapraszani są na pokazy lub wycieczki połączone ze sprzedażą. Do 30 dni wydłużono termin na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki, ale w przypadku pokazów nadal będzie to 14 dni. Warto również zaznaczyć, że zawarta w takiej sytuacji umowa, np. pożyczka, będzie nieważna i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta.

Co więcej, wejdzie w życie także zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Dotyczy to transakcji zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta - przypomina UOKiK.

Wprowadzenie dyrektywy unijnej ucieszy również osoby, które nabywają w sieci bilety na koncerty, wydarzenia kulturalne i sportowe. Od nowego roku przedsiębiorcy będą mieli zakaz wykupowania ich za pośrednictwem botów, a następnie odsprzedawanie ich po zawyżonych cenach, co było plagą w przypadku znanych artystów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(83)
Mikos
rok temu
Te sklepy które były uczciwe to pozostaną uczciwymi, ceny są jasno opisane na sklepie bo widziałam w media expert
łuki
rok temu
widzialem ze media expert podaje pod kazdym produktem na stronie, szanuje!
Bera
rok temu
Czy gdzieś można zgłosić sklep, który się nie stosuje?
Uważny
rok temu
Sieciówki z odzieżą mają to gdzieś, Zara, Sinsay, Riserved - wszystkie nie mają info o najniższych cenach. 4F ma...
Ludwik
rok temu
No tak idiotów wierzących w BF jest pełno i trzeba ich chronić.
...
Następna strona