- dowiedziała się w czwartek PAP od związkowców z FAP.
Wiesław Brzózka, przewodniczący Międzyzakładowej Organizacji Związkowej NSZZ Solidarność FAP i spółek, powiedział, że związkowcy otrzymali już informacje o planowanych zwolnieniach w spółkach Delfo, Sistema, GM FA Purchasing oraz Comeau.
Brzózka dodał, że z Delfo odejść musiałoby 250 osób spośród 1010-osobowej załogi, z Sistemy 100 pracowników z 600-osobowej załogi, z Purchasing 15 osób ze 121, a w Comeau 50 z niespełna ośmiuset.
Fiat Auto Poland powiadomił 26 września o zamiarze zwolnienia do końca 2001 roku 700 osób - 580 pracowników fizycznych i 120 umysłowych. Spółka uzasadniła konieczność zmniejszenia zatrudnienia 'dramatycznym spadkiem popytu na samochody na polskim rynku motoryzacyjnym'.
W tym roku Fiat Auto Poland przeprowadził już raz zwolnienia grupowe. Z FAP odeszło od 1 kwietnia 580 osób. Spośród spółek współpracujących z Fiatem z FA Powertrain odeszło 170 osób, z Delfo - od 1 maja - 310 osób, a z Sistemy - 65. W każdym z tych przypadków były to zwolnienia grupowe.
Fiat Auto Poland SA jest największym w Polsce producentem samochodów. W ubiegłym roku z taśm w Bielsku-Białej i Tychach zjechało ponad 292,5 tys. samochodów. Firma zatrudnia około 7 tys. ludzi.
Delfo Polska jest spółką, która objęła dawniejsze wydziały Fiata Auto Poland - tłocznię i spawalnię modeli siena i palio weekend. Jej głównym odbiorcą jest FAP. Działa w Tychach.
Sistema Poland ma siedzibę w Tychach i Bielsku-Białej. Zajmuje się m.in. transportem wewnętrznym i zaopatrzeniem.
GM FA Purchasing zajmuje się zakupami, natomiast Comeau - remontami.