- wynika z danych MediaMonitoring.
Po dziesięciu miesiącach tego roku wydatki na reklamę w mediach wyniosły 8,41 mld zł.
Telewizja ma największy udział w uzyskiwaniu reklam. W ciągu 11 miesięcy tego roku sięgnął on 63,34 proc., podczas gdy udział prasy wyniósł 28,8 proc. (dzienniki miały 15,35 proc. rynku, a magazyny 13,45 proc.). Najmniej pieniędzy z budżetów firm na reklamę trafiło w tym czasie do radia (7,87 proc.).
W listopadzie, w stosunku do wyników za październik, udziały poszczególnych mediów były na zbliżonych poziomach.
W rankingu najbardziej reklamowanych sektorów w końcu listopada na kolejnych miejscach pod względem wielkości budżetów reklamowych, za wydatkami na reklamę żywności, które w ciągu 11 miesięcy wyniosły łącznie 2,24 mld zł, znalazły się: rozrywka i kultura (974,2 mln zł), telekomunikacja (972,1 mln zł), środki do pielęgnacji ciała (950,1 mln zł) oraz sieci i placówki sprzedaży (854,1 mln zł).
Po 10 miesiącach 2003 roku na pierwszym miejscu była także żywność, a za nią znajdowały się: telekomunikacja, rozrywka i kultura, środki do pielęgnacji ciała i sprzedaż.
Po 11 miesiącach w gronie największych reklamodawców znajdowały się: Procter & Gamble (254,25 mln zł), Unilever (252,2 mln zł), Polska Telefonia Cyfrowa (224,09 mln zł), Centertel (216,9 mln zł) i Polkomtel (211,7 mln zł).
Po październiku w gronie największych reklamodawców poza Unileverem, który zajął pierwsze miejsce, znalazły się kolejno: Procter & Gamble, Polska Telefonia Cyfrowa, Centertel i Polkomtel.
Projekt MediaMonitoring koordynowany jest przez SMG/KRC i obejmuje dane z AGB Polska (telewizja), Agory (prasa) i CR Media (radio). W związku z tym, iż został on rozpoczęty w tym roku, brak jest danych porównawczych w stosunku do ubiegłego roku.
Dane o wydatkach na reklamę nie obejmują rabatów.