.
'Jest to ustawa w zasadzie bliźniaczo podobna do pakietu ministra Kołodki. Przewiduje ona umorzenie zobowiązań publicznoprawnych rzędu 2,5 mld zł' - powiedział Pol we wtorek na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu.
Pol poinformował, że aby doszło do umorzenia tych zobowiązań PKP będzie musiało wnieść opłatę restrukturyzacyjną w wysokości 1,5 proc. restrukturyzowanych zobowiązań.
Projektowana nowelizacja ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP z 2000 roku zakłada również restrukturyzację finansową zobowiązań cywilnoprawnych PKP na warunkach określonych w ugodzie restrukturyzacyjnej.
Na koniec maja 2002 roku całkowite zadłużenie grupy PKP wyniosło 8,67 mld zł.
Na poprzednim posiedzeniu rząd przyjął projekt ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorstw o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy, która określa zasady restrukturyzacji tych zobowiązań. Dotyczy on przedsiębiorstw, które zatrudniają powyżej 1.000 osób. Ponadto projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji PKP ma doprowadzić do wnoszenia przez PKP SA w pierwszej kolejności, w formie aportu, infrastruktury technicznej linii kolejowych do Polskich Linii Kolejowych SA (infrastruktura kolejowa) i przyspieszyć procedury regulacji stanu prawnego gruntów będących częścią składową linii kolejowych w celu wniesienia ich aportem do PLK SA. Rząd zdecydował też, że w nowelizacji zaproponuje zwiększenie zobowiązań, jakie będzie mogło zaciągać PKP przy gwarancjach Skarbu Państwa z 3,9 mld zł do 6 mld zł.
Jak podało w komunikacie Centrum Informacyjne Rządu, proponowana nowelizacja ustawy spowoduje umorzenie zobowiązań publicznoprawnych PKP SA na łączną kwotę 2.498,7 mln zł. Ponadto Fundusz Pracy od 1 stycznia 2003 roku ma przejąć finansowanie świadczeń przedemerytalnych dla pracowników PKP zwolnionych w 2000 roku w ramach restrukturyzacji zatrudnienia.
'Szacunkowe obciążenie Skarbu Państwa będzie dotyczyło: zwiększenia łącznych gwarancji Skarbu Państwa z tytułu kredytów i emisji obligacji z 3,9 mld zł do 6 mld zł; przejęcia przez Skarb Państwa zobowiązań wobec Funduszu Pracy w wysokości 386 mln zł' -podał CIR.
Pol poinformował też, że we wrześniu można spodziewać się aktualizowanego lub nowego programu restrukturyzacji kolei.