lmrowinski
/ 2010-05-12 08:33
/
Łukasz Mrowiński, Doradca podatkowy
Rozumiem, iż pytanie pochodzi od osoby, która jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, prowadzącego podatkową księgę przychodów i rozchodów (dalej: „księga”).
Zgodnie z treścią § 27 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, w przypadku likwidacji działalności podatnicy są zobowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury (tzw. remanentu likwidacyjnego).
Wspomniany spis (remanent) powinien obejmować towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe, braki i odpady.
Następnie na podstawie sporządzonego spisu, podatnik określa dochód (zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dalej „updof”) i odprowadza podatek w formie ryczałtu w wysokości 10% tego dochodu (zgodnie z art. 44 ust 4 updof).
Mając na uwadze powyższe, w sytuacji przedstawionej w pytaniu, od przychodu uzyskanego ze sprzedaży towarów handlowych objętych wcześniej spisem z natury (remanentem likwidacyjnym), podatnik nie powinien odprowadzać podatku dochodowego, albowiem podatek ten (od wartości wspomnianych towarów) został już opłacony.