Margita
/ 193.109.225.* / 2009-06-08 18:56
Zgodnie z obowiazujacym prawem bankowym podstawą do ksiegowania przelewu jest numer konta bankowego,. Księgowania nie prowadzą ludzie, dzieje się to elektronicznie, więc w momencie ksiegowania innych danych sie nie sprawdza.. Natomiast większość banków wymaga podanie conajmniej nazwy odbiorcy, choć jej nie weryfikuje, bo systemowo to niemożliwe: raz napiszesz małą, a raz dużą literą, raz pierwsze podasz imię, następnym razem nazwisko, kto by sie w tym rozeznał. Pozatym bank nie moze danych osobowych weryfikować, bo nie ma do nich dostępu, np, KB nie wie do kogo należy rachunek w PKO BP, więc nie moze weryfikować prawidłowosci danych odbiorcy. A wymaga danych tego odbiorcy po to, żebyś potem się nie rozmyślił i nie chciał okraśc kogos skaładając reklamację. Załóżmy, że kupujesz coś u Kowalskiego, ale nie piszesz jego nazwiska na przelewie. On ma kasę na koncie, wydaje ci towar. a teraz Ty idziesz do banku i mowisz, ze to nie Kowalski mia te pieniadze dostać tylko Nowak, a Ty podałes błędnie konto. I bank Kowalskiemu blokowałby pieniadze pod reklamację, a wiec nie miałby on ani kasy ani towaru, a ty zacierałbyś z uciechy ręce, bo miałbyś i towar i kasę z powrotem:) A jeślli podasz konto Kowalskiego, a napiszesz Nowak, to jest to dla banku podstawą reklamacji. Bank może skontrolować Twój rachunek, zobaczyc, że dostałeś przeznaczone dla kogo innego pieniadze (bo eksperymentując wprowadziłeś inne nazwisko) i moze Cie prosic o wyjaśnienie, a do czasu uzyskania wytlumaczenia moze Ci te pieniadze zablokować, szczególnie jeśli była to jakaś większa kwota. Tak więc: podstawą jest numer konta, ale dla własnego bezpieczeństwa należy podawać prawdziwe imię i nazwisko lub nazwę odbiorcy, ewentualnie takze adres.