Wpłata na niewłaściwy numer konta.
Witam,
Nasunęło mi się pytanie dotyczące sytuacji, w której kasjer w banku dokonałby wpłaty na sumę powyżej 20 tyś. zł na niewłaściwy numer konta. I tak, w pierwszym przypadku to kasjer popełnił błąd, w drugim klient podał niewłaściwy numer. Dalej sytuacja potoczyła się dwojako: z konta została ściągnięta kwota w całości (konto na które "doszły" pieniądze było zadłużone przez kredyty etc.), w drugim przypadku osoba fizyczna wypłaciła całość. Jak wygląda sytuacja? Czy kasjer ponosi pełną odpowiedzialności i pociągnięty jest do spłaty całości?
Dzięki za odpowiedź.
Pozdrawiam,
Tomasz F.
Tom601
/ 31.11.158.* / 2015-04-20 08:26
Wpłaciłam pieniądze na niewłaściwe konto ( moja pomyłka ) kiedy zorientowałam się poszłam po pomoc do banku wyszłam bez pomocy . Pieniądze przepadły .Bank umywa ręce , nie przyjmują żadnych reklamacji takie są Polskie banki . Klient nasz pan .
zacznijmy od tego ze nie da sie wyslac kasy na inne konto z racji tego ze numer konta jest generowany przez algorytm i nawet zmiana jednego numeru nie pozwoli na zaakaceptowanie numeru konta przez bank
zodiak2
/ 193.22.252.* / 2009-11-03 13:53
Miałam taką sytuację: z firmy gdzie pracuję wysłano wynagrodzenie przelewem na moje konto - na druczku był prawidłowy numer konta. Do banku dostarczono też druczki polecenia przelewu wypłaty wynagrodzeń innych pracowników. Okazało się że w banku nastapiła pomyłka, moja wypłata wpłynęła na konto innego pracownika z firmy gdzie pracuję. Prócz swojej wypłaty pracownik naszej firmy dostał też moją pensję. Pracownik banku pomylił się, w systemie bankowym zatwierdził kwotę mojej wypłaty na inne konto, a podbił stemplem na druczku wpływ na moje konto. Najgorsze było to że bank umywał od tego ręce, żadnego odszkodowania, po długich wyjaśnieniach kazał mi sam dogadać się z kolegą z mojej firmy żeby oddał mi pomyłowo przelaną na jego konto wpłatę. Czekałam dwa miesiące zanim mi ją oddał.
B@SiK
/ 83.3.167.* / 2009-11-02 13:36
Kasjer nie odpowiada za zly nr konta. Klient, który podchodzi do kasy i ma wypisany druk wplaty sklada dyspzycje przekazania srodkow. Jezeli druk jest wypisany recznie zazwyczaj jest tak ze kasjer wplate wprowadza przy kliencie. Jezeli nr konta zatwierdzil system to na kasjerze nie ciąży zadna odpowidzialność. To klient ma obowiazek wiedziec czy dany nr konta jest poprawny.
Nasuwa sie tez pytanie, jak pracownik banku moglby pomylic nr konta? jezeli konto bylo podane, to w calosci musialby zle wpisac 26 cyfr! to jest raczej malo prawdopodobne.
lolo32
/ 193.109.225.* / 2010-03-25 22:51
Nie do końca jest to prawdą. Wystarczy przestawić 2 cyfry w ostatniej części numeru rachunku, aby kasa poszybowała na rachunek zupełnie innego klienta ;)
Pierwsze 14 cyfr jest wspólne dla wszystkich klientów banku, dopiero kolejne personalizują numer rachunku.
Nie pierwsze 14. Pierwsze 2 to cyfry kontrolne, które wg jakiegoś algorytmu wynikają z reszty tj. 24 i dlatego stanowią zabezpieczenie- jakakolwiek pomyłka w cyfrze, przestawieniu, skutkuje zmianą DWU pierwszych cyfr.
Zatem wpłata na niewłaściwe konto jest możliwa tylko w przypadku zupełnego pomylenia nr konta np. kontrahenta A z kontem własnej teściowej, czyli podania niewłaściwego, ale znanego istniejącego numeru konta.
Tynka
/ 81.190.22.* / 2013-05-08 09:37
Na Poczcie Polskie wpłacałam pieniądze dla swojej mamy, okazało sie że dane poprawie wypełniłam a nr. konta został błędnie wygenerowany. Poczta Polska umywa od tego ręce ponieważ oni zrobili wszystko poprawie, mi bank nie chce nic powiedzieć bo mają swoja "tajemnice bankową". Minęło pół roku i brak jakiejkolwiek odpowiedzi ze strony banku! Macie jakiś pomysł w jaki sposób mogę odzyskać swoje pieniądze?!