Tymczasem pasażer, w sytuacji gdy czuje się oszukany lub poszkodowany przez przewoźnika lotniczego, ma pełne prawo dochodzić swoich roszczeń. Dlatego warto wiedzieć, co może nas spotkać i jak możemy się bronić.
Obowiązująca od października 2005 ustawa z dnia 28 lipca 2005
roku o zmianie ustawy - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 180, poz. 1490), wdraża między
innymi postanowienia unijnego rozporządzenia nr 261/2004/WE z dnia 11 lutego
2004 ustanawiającego wspólne zasady Przeczytaj o przykładach nadużyć linii lotniczych odszkodowania i pomocy dla pasażerów w
przypadku:
-
- odmowy przyjęcia na pokład
-
- odwołania lotu
-
- znacznego opóźnienia lotu.
Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie do:
-
- pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na
terytorium państwa członkowskiego UE
-
- pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju
trzecim i lądujących na lotnisku w państwie członkowskim UE chyba, że otrzymali
oni korzyści lub odszkodowanie oraz udzielono im opieki w tym kraju trzecim,
jeżeli przewoźnik lotniczy obsługujący dany lot jest przewoźnikiem wspólnotowym
Zgodnie z wyżej wskazanym rozporządzeniem każde państwo
członkowskie UE wyznaczyło organ odpowiedzialny za wykonywanie jego
postanowień.
W Polsce organem odpowiedzialnym za nadzór nad przestrzeganiem
przez przewoźników lotniczych postanowień rozporządzenia nr 261/2004/WE w
zakresie przestrzegania praw pasażerów jest Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Zadania Prezesa ULC w tym zakresie wykonuje wyodrębniona
komórka organizacyjna Urzędu Lotnictwa Cywilnego - Komisja Ochrony Praw
Pasażerów.
Po wyczerpaniu więc procedury reklamacyjnej u przewoźnika
można zwrócić się do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego ze skargą na naruszenie
przez linie lotnicze postanowień rozporządzenia nr 261/2004/WE.
Do skargi powinniśmy załączyć:
-
- kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika
-
- kopię odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację
-
- kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot
-
- znaczek skarbowy w wysokości 5 zł od podania i 50 gr od
każdego załącznika; jeżeli nie mamy możliwości zakupu znaczków opłaty
dokonujemy na wskazane przez ULC konto (znajdziemy je na stronie internetowej
ULC)
Aby ograniczyć formalności związane z wniesieniem do Prezesa
ULC skargi na naruszenie przez przewoźnika lotniczego postanowień rozporządzenia
nr 261/2004/WE, Komisja Ochrony Praw Pasażerów opublikowała w tym celu
specjalne wzory formularzy.
W przypadku, gdy prezes ULC stwierdzi, że dany przewoźnik
naruszył postanowienia rozporządzenia nr 261/2004/WE, może w drodze decyzji
administracyjnej, nałożyć na niego karę pieniężną w wysokości nawet do 25 tys.
euro.
Po pomoc możemy zwrócić się również do Europejskiego Centrum Konsumenckiego lub dochodzić swoich praw na drodze sądowej.
Rozporządzenia nr 261/2004/WE wyraźnie mówi, jakie prawa
przysługują nam, gdy jesteśmy klientami przewoźników lotniczych oraz jakie
obowiązki wobec nas ciążą na przewoźnikach.
Wbrew pozorom nasze prawa są stosunkowo szerokie i chociaż linie lotnicze nie zawsze uznają racje pasażerów warto wiedzieć, czego zgodnie z prawem możemy się domagać i warto twardo egzekwować to od przewoźnika.
Jeżeli jednak przewoźnik nie liczy się z nami i zakładamy, że
będziemy później składać w tej sprawie reklamację, to pierwszym i
najważniejszym krokiem jest gromadzenie wszelkich dokumentów.
W sytuacji, gdy kłopoty z przewoźnikiem narażają nas na
wydatki, to przy ich późniejszym wykazywaniu pomocne będą wszelkie paragony i
rachunki. Przydatne mogą być też pisemne potwierdzenia faktów od postronnych
świadków lub policji.
Zresztą, zawsze warto zwracać się po pomoc do policji
lotniska, gdyż może być ona pomocna przy egzekwowaniu praw pasażerów, w
szczególności do opieki i informacji ze strony przewoźnika, czego nie zastąpią
nam później żadne odszkodowania.
Poniżej przedstawiamy pokrótce, czego możemy domagać się w
poszczególnych sytuacjach, gdy przewoźnik nie liczy się z naszymi prawami.
Jeżeli do odprawy zgłosi się większa liczba pasażerów na dany
lot, niż wynosi liczba miejsc w samolocie, przewoźnik powinien najpierw znaleźć
osoby chętne do udostępnienia, za ustaloną rekompensatą, miejsc pasażerom,
którzy również zaplanowali podróż danym rejsem.
Przewoźnik zobowiązany jest do zaoferowania takim ochotnikom
zwrotu zapłaconej przez nich opłaty przewozowej (łącznie z bezpłatnym przelotem,
w miarę potrzeby do portu, w którym podróż rozpoczęto) lub alternatywnego rejsu
do portu docelowego podróży.
Jeżeli liczba ochotników nie pozwala na przyjęcie na pokład
pozostałych pasażerów z rezerwacjami, wówczas obsługujący przewoźnik lotniczy
może wbrew woli pasażerów odmówić przyjęcia ich na pokład.
W przypadku odmowy przyjęcia pasażerów na pokład wbrew ich
woli, obsługujący przewoźnik lotniczy zobowiązany jest niezwłocznie wypłacić im
odszkodowanie i udzielić potrzebnej pomocy.
Wysokość odszkodowania uzależniona jest od długości lotu i
wynosi:
-
- 250 euro dla wszystkich lotów o długości do 1,5 tys.
kilometrów
-
- 400 euro dla wszystkich lotów wewnątrz Unii Europejskiej
dłuższych niż 1,5 tys. kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1,5
tys. do 3,5 tys. kilometrów
-
- 600 euro dla wszystkich innych lotów
Przy określaniu odległości, podstawą jest ostatni cel lotu, do
którego przybycie pasażera nastąpi po czasie planowego przylotu na skutek
opóźnienia spowodowanego odmową przyjęcia na pokład lub odwołaniem lotu.
Przewoźnik lotniczy może pomniejszyć odszkodowanie o 50 proc.,
jeżeli pasażerom zaoferowano zmianę planu podróży do ich miejsca docelowego na
alternatywny lot, którego czas przylotu nie przekracza planowego czasu przylotu
pierwotnie zarezerwowanego lotu:
-
- o dwie godziny w przypadku wszystkich lotów o długości do 1,5
tys. kilometrów
-
- trzy godziny w przypadku wszystkich lotów
wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1,5 tys. kilometrów i wszystkich innych
lotów o długości od 1,5 tys. do 3,5 tys. kilometrów
-
- cztery godziny w przypadku wszystkich innych lotów
Prawo do odszkodowania w przypadku odwołania rejsu nie
przysługuje, gdy pasażerowie:
-
- zostali poinformowani o jego odwołaniu co najmniej dwa
tygodnie przed planowym czasem odlotu
lub
-
- zostali poinformowani o odwołaniu w okresie od dwóch tygodni
do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu
podróży, umożliwiającą im wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem
odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym
czasie przylotu
lub
-
- zostali poinformowani o odwołaniu w okresie krótszym niż
siedem dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży,
umożliwiającą im wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i
dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie
przylotu.
Udzielenie pomocy polega na zaproponowaniu pasażerom prawa
wyboru pomiędzy:
-
- zwrotem w terminie siedmiu dni pełnego kosztu biletu po
cenie za jaką został kupiony, za część lub części nie odbytej podróży oraz za
część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek
celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera
-
- lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu, w
najwcześniejszym możliwym terminie
-
- zmianą planu podróży na porównywalnych warunkach do ich
miejsca docelowego, w najwcześniejszym możliwym terminie
-
- zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do ich
miejsca docelowego, w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera, w zależności
od dostępności wolnych miejsc
Udzielenie pomocy to również bezpłatne zaoferowanie pasażerom posiłków, napojów, zakwaterowania w hotelu, transportu między hotelem a lotniskiem, rozmów telefonicznych, przesyłek faksowych lub mailowych.
W przypadku odwołania rejsu pasażer ma prawo do otrzymania od
przewoźnika:
-
- zwrotu uiszczonej opłaty przewozowej (w zależności od
potrzeby łącznie z bezpłatnym przelotem do portu, w którym podróż rozpoczęto)
lub zaproponowania alternatywnego rejsu do portu docelowego podróży
-
- wyżywienia i pobytu w hotelu w zależności od potrzeby
(łącznie z transportem) oraz świadczeń (np. połączenia telefoniczne, telex,
faks etc.)
Przewoźnik jest zobowiązany w ciągu 7 dni dokonać zwrotu
opłaty przewozowej w gotówce, za pomocą przelewu bankowego lub czeku, lub za
pisemną zgodą pasażera przekazać mu voucher do wykorzystania przy następnej
podróży.
Przewoźnik jest zwolniony z odszkodowania, jeśli wykaże, że odwołanie nastąpiło z przyczyn wyjątkowych (np. kataklizmy, strajki, zła pogoda), którym nie mógł zapobiec, stosując wszelkie uzasadnione działania.
Przewoźnik lotniczy jest zobowiązany do bezpłatnego
zapewnienia pasażerom, w zależności od potrzeby, posiłków oraz napojów w
ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a także prawo do odbycia
koniecznych rozmów telefonicznych, wysłania faksów lub e-maili, jeżeli lot jest
opóźniony w stosunku do planowego startu o:
-
- dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1,5 tys. kilometrów
-
- trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów
wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1,5 tys. kilometrów i wszystkich innych
lotów o długości pomiędzy 1,5 tys. a 3,5 tys. kilometrów
-
- cztery lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów
Gdy oczekiwany w sposób uzasadniony czas odlotu nastąpi co
najmniej dzień po terminie poprzednio zapowiedzianego odlotu pasażerowie mają
prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między
lotniskiem a hotelem.
Natomiast, gdy opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin
pasażerowie mają prawo wyboru pomiędzy:
-
- zwrotem w terminie siedmiu dni pełnego kosztu biletu po
cenie, za jaką został kupiony, za część lub części nie odbytej podróży oraz za
część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek
celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera
oraz, gdy jest to odpowiednie:
-
- lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu, w
najwcześniejszym możliwym terminie
Pasażer ma prawo wystąpić do przewoźnika o odszkodowanie w
wysokości do tysiąca SDR (międzynarodowej waluty rozliczeniowej - około 1,2
tys. euro) za zniszczenie, uszkodzenie, opóźnienie lub utratę bagażu podczas
lotu liniami lotniczymi z kraju UE do jakiegokolwiek portu lotniczego na
świecie.
Jeżeli przewoźnik uchyla się od odpowiedzialności za
poniesione przez pasażera szkody, pasażer może dochodzić swoich roszczeń na
drodze sądowej.
Wszelkie roszczenia dotyczące uszkodzonego odprawionego bagażu
należy zgłosić w terminie 7 dni od daty jego odbioru, w przypadku bagażu
opóźnionego - w terminie 21 dni od odbioru.
Obsługujący przewoźnik lotniczy, który odmawia przyjęcia na
pokład, odwołuje lot lub jest odpowiedzialny za opóźnienie lotu o co najmniej
dwie godziny jest zobowiązany do wręczenia każdemu pasażerowi, którego to
dotyczy, pisemnej informacji o przepisach na temat odszkodowania i pomocy
zgodnie z rozporządzeniem 261/2004/WE.
Możemy również poprosić obsługę na stanowisku odpraw lub w punkcie przyjęć pasażerów na pokład samolotu o tekst określający przysługujące nam prawa, w szczególności w odniesieniu do odszkodowania i należnej nam pomocy.
Pomocne instytucje:
Europejskie Centrum Konsumenckie