Wiemy, jak Polacy płacą w sieci. Nie lubimy rat i gotówki, król jest jeden - to BLIK

Aż 6 na 10 Polaków robiących zakupy w internecie płaci BLIK-iem. To nasza ulubiona metoda płatności. Prawie nikt nie chce już płacić gotówką przy odbiorze, płatności ratalne jeszcze raczkują.

Polacy w sieci najchętniej płacą BLIK-iemPolacy w sieci najchętniej płacą BLIK-iem
Źródło zdjęć: © Unsplash.com | rupixen.com
oprac.  KBB

Według badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Tpay, 80 proc. internautów najczęściej wybiera płatności natychmiastowe (np. przelew online, BLIK) do finalizacji zamówień internetowych, 16 proc. decyduje się na płatność przy odbiorze, 3 proc. na ratalną i 1 proc. na odroczoną.

Badani wskazali, że najczęściej wybieraną przez nich formą rozliczenia jest BLIK (58 proc.), następnie przelew online (27 proc.), płatności kartą (25 proc.), przelew tradycyjny (22 proc.) i portfel elektroniczny (10 proc.).

Zakupy w sieci. Uważaj na sztuczki oszustów

Najczęściej wybierane metody płatności nie zawsze pokrywają się z tymi preferowanymi, co wynika głównie z ich dostępności. Dobrym przykładem jest BLIK, który jest najczęściej wybieraną formą finalizacji zamówienia (58 proc.), a znacznie więcej, bo 71 proc. badanych, twierdzi, że jest to ich ulubiona metoda płatności.

Podobnie jest w przypadku przelewu online - korzysta z niego 27 proc. a 37 proc. preferuje, płatności kartą - 25 proc. wybiera a 36 proc. preferuje, przelewu tradycyjnego - 22 proc. wybiera a 29 proc. preferuje, portfela elektronicznego 10 proc. wybiera a 21 proc. preferuje.

Przelew online, często nazywany również natychmiastowym, w rankingu popularności zajmuje miejsce zaraz po BLIK-u. Badanie przeprowadzone na zlecenie Tpay pokazało również, że jest on częściej preferowaną metodą płatności wśród badanych kobiet (22 proc.) oraz osób z grupy wiekowej 55+ (25 proc.) i 25–34 (24 proc.).

Spośród osób, które wybrały przelew online jako ulubioną metodę płatności, 65 proc. wskazało, że preferuje ją, ponieważ jest wygodna, natomiast 63 proc. ceni ją za szybkość. Innymi ważnymi aspektami były: przyzwyczajenie (40 proc.), uznanie, że jest to znana metoda płatności (39 proc.), wcześniejsze pozytywne doświadczenia z tym sposobem finalizacji zamówienia (39 proc.).

Brak zaufania do płatności online oraz dostępność nieznanych dla części internautów form płatności wpływa na utrzymującą się popularność zamówień za pobraniem - przy odbiorze. W badaniu Tpay 16 proc. respondentów zadeklarowało, że korzysta z tego sposobu płatności.

Osoby wybierające taki sposób najczęściej rozliczają się gotówką (87 proc.), kartą (39 proc.) i BLIK-iem (9 proc.). Niewielki odsetek płatności BLIK-iem jest zapewne spowodowany małą dostępnością tego rozwiązania w firmach kurierskich.

Wybrane dla Ciebie
Media: Europa gotowa na uwolnienie zamrożonych aktywów Rosji
Media: Europa gotowa na uwolnienie zamrożonych aktywów Rosji
Operator TurkStream przeniesie siedzibę na Węgry. "Operacje nie będą objęte sankcjami"
Operator TurkStream przeniesie siedzibę na Węgry. "Operacje nie będą objęte sankcjami"
Tajemnicza delegacja NIK do Mińska. Brak raportu, jest rachunek
Tajemnicza delegacja NIK do Mińska. Brak raportu, jest rachunek
Tylu cudzoziemców pracuje w Polsce. GUS pokazał nowe dane
Tylu cudzoziemców pracuje w Polsce. GUS pokazał nowe dane
Premier: budowa elektrowni jądrowej będzie mogła ruszyć w grudniu
Premier: budowa elektrowni jądrowej będzie mogła ruszyć w grudniu
Tusk do prezydenta: proszę nie przeszkadzać. Wraca ustawa o krypto
Tusk do prezydenta: proszę nie przeszkadzać. Wraca ustawa o krypto
Trzęsienie ziemi w NBP. "Buntownicy" stracili departamenty
Trzęsienie ziemi w NBP. "Buntownicy" stracili departamenty
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Wygrali w Lotto, nie odebrali pieniędzy. Totalizator ujawnia skalę
Wygrali w Lotto, nie odebrali pieniędzy. Totalizator ujawnia skalę
USA odwracają się od Europy. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
USA odwracają się od Europy. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce