Najczęstsze błędy popełniane przez sprzedawców. Jak ich uniknąć?

Dobry sprzedawca nie jest osobą, która nastawia się na szybkie złapanie klienta.

Najczęstsze błędy popełniane przez sprzedawców. Jak ich uniknąć?
Źródło zdjęć: © AdamGregor/iStockphoto

Dziś każda _ nietrafiona _ forma sprzedaży generuje zdecydowanie więcej skutków ubocznych niż jeszcze kilka lat temu. Niezadowolony klient nie tylko nie powróci, ale swoją negatywną opinią podzieli się z rodziną, znajomymi lub zamieści w Internecie, na forum tematycznym czy w mediach społecznościwych, skutecznie zniechęcając do zakupów tysiące potencjalnych klientów. Problem często tkwi nie w słabej ofercie danej firmy, ale błędach popełnianych nawet przez doświadczonych handlowców, opierających się na przestarzałych technikach sprzedaży.

Na najczęstsze błędy popełniane przez przedstawicieli handlowych, sprzedawców i innych osób zajmujących się kontaktem bezpośrednim z klientem wskazuje Włodzimierz Rosiński, koordynator szkoleń online w ramach platformy e-learningowej NetAkademia.pl.

Na początek należy zaznaczyć, że dobry sprzedawca nie jest osobą, która nastawia się na szybkie złapanie klienta, ale kieruje się zasadami sprzedaży doradczej pomagającej w budowaniu stałej, lojalnej bazy kontrahentów. Pamiętajmy, że sprzedaż, która wiąże się z manipulacją najczęściej oznacza stratę. Nawet jeżeli uda się szybko zarobić na jakieś transakcji, klient którego prawdziwe potrzeby zostały zignorowane poczuje się oszukany i zrewanżuje się tym samym, np. zamieszczając negatywne opinie w Internecie.

Innym błędem handlowców jest tworzenie mylnych założeń, na przykład traktowanie klientów jak dzieci, które trzeba pokierować, którym trzeba sugerować i wskazywać konkretną ścieżkę postępowania. Co więcej, wielu sprzedawców nawet nie dąży do poznania klienta, jego obaw i wątpliwości, pomijając niezwykle ważne elementy procesu sprzedaży, którymi są _ nawiązywanie kontaktu _, _ wstęp _ oraz _ kontrakt z klientem _. Błędem jest także skupianie się wyłącznie na finalizacji sprzedaży, będąc w przeświadczeniu, że oferta jest na tyle dobra, że nie warto jej omówić.

Zdarza się, że handlowcy nie biorą pod uwagę, że te same argumenty mogą nie działać na wszystkich klientów. Zobaczmy przykłady błędnych założeń sprzedawców:

- Chcę sprzedać temu klientowi dodatkowe usługi, by poprawić wskaźniki sprzedażowe

- Muszę zdobyć wyłączność u tego klienta

- Spróbuję sprzedać mu najdroższy model tego komputera.

Jak widzimy pewne założenia, które ma w głowie handlowiec, mogą skutecznie utrudniać mu pracę, ponieważ nie są nastawieniem na poznanie klienta, tylko zrealizowanie z góry ustalonego celu sprzedawcy. Podobne sytuacje mają miejsce przy finalizacji sprzedaży, kiedy handlowiec dochodzi do wniosku, że dany produkt czy usługa są za drogie dla klienta. Często dzieje się to nawet wtedy, gdy klient nie wysyła żadnych potwierdzających ten stan sygnałów. Sprzedawca tkwi w mylnym założeniu, co powoduje trudności w skutecznym zamknięciu transakcji.

Pytanie jak nie dopuścić do sytuacji, w której cena będzie budziła opór klienta? Każde spotkanie handlowe, które jest dobrze przeprowadzone, sprawia, że taki dylemat w ogóle nie występuje. Diagnozowanie potrzeb zakłada, że kontrahent otrzymuje taki produkt, którego rzeczywiście potrzebuje. Jeśli jednak pojawi się pytanie o cenę oraz reakcja: _ Ale dlaczego tak drogo? _, sprzedawca może zareagować w następujący sposób:

- A proszę mi powiedzieć, ile jest warta dla pana moja propozycja?

Zwykle takie przerzucenie odpowiedzialności za wartość produktu czy usługi na klienta sprawia, że potwierdza on rzeczywistą wartość. Wszystko zależy więc od tego jaką techniką prowadzona jest sprzedaż, czy w nurcie rozumienia klienta i poznawania jego potrzeb, czy w nurcie prezentowania z góry przygotowanej oferty, w której wartość produktu jest najczęściej podważana i negocjowana. Odpowiedź nasuwa się sama.

Czytaj więcej w Money.pl
Pesymizm wśród przedsiębiorców. Powód? Dla prawie połowy polskich małych i średnich firm to przetrwanie na rynku, a nie np. zwiększenie sprzedaży czy zysku, jest nadrzędnym celem strategicznym.
Chcesz być coachem dla swoich pracowników? Model GROW z powodzeniem można nazwać jednym z najbardziej efektywnych narzędzi coachingowych.
Dekalog przedsiębiorcy, czyli jakie błędy popełniają najczęściej osoby prowadzące działalność gospodarczą Nie błądzi tylko ten, kto nic nie robi – wszyscy znamy to powiedzenie.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.