Polskie firmy mogłyby zaoszczędzić miliony złotych rocznie. Gdyby tylko wyłączały komputery

Nawet pięć tysięcy złotych rocznie może zaoszczędzić 10-osobowa firma, jeśli wszyscy jej pracownicy będą wyłączali komputery na noc.

Polskie firmy mogłyby zaoszczędzić miliony złotych rocznie. Gdyby tylko wyłączały komputery
Źródło zdjęć: © kryczka/iStockphoto

Jak to wygląda w praktyce?

Podobno Polacy nie lubią marnotrawstwa i oszczędzają na energii również w swoich miejscach pracy - przynajmniej taki obraz wyłania się z ogólnodostępnych badań. Globalna spółka energetyczna RWE podaje, że aż 91 proc. z nas stara się ograniczać zużywanie energii w biurach lub fabrykach. Jest to ogromny postęp, bo jeszcze w 2008 roku taką deklarację składało zaledwie 58 proc. ankietowanych. Trzy najważniejsze powody to troska o wysokie rachunki płacone przez pracodawcę, niechęć do wyrzucania pieniędzy w błoto i przenoszenie nawyków, które panują w domu. Czy jest się jednak z czego cieszyć?

Poziom naszej świadomości i deklaracje podejmowanych działań mogłyby być powodem do dumy, gdyby nie fakt, że wynikające z nich realne oszczędności powinny być istotnie wyższe. Wystarczy spojrzeć na konkretne aktywności. Co prawda jedna czwarta z ankietowanych gasi światło wychodząc z pomieszczenia, ale już tylko 12 proc. z nas poprawnie wyłącza komputery i monitory! Tymczasem to właśnie sprzęt biurowy jest głównym zjadaczem prądu, który odpowiada średnio za 30 proc. zużycia energii, a w niektórych przedsiębiorstwach nawet za połowę! Okazuje się, że pomimo naszych deklaracji, wcale nie wiemy jak efektywnie oszczędzać energię.

Co szósty pracownik w polskiej firmie nie wyłącza komputera na noc - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Intela w lutym i marcu 2015 roku przez Ipsos. Straty, jakie ponoszą przez to firmy, idą w miliony złotych! Sprawy nie załatwia rzecz jasna _ uśpienie _ komputera - starszy pecet w trybie czuwania może zużywać nawet 40W, czyli tyle, co laptop w czasie normalnej pracy. Co ważne, główną przyczyną pozostawiania włączonego komputera na noc wcale nie jest konieczność instalacji aktualizacji oprogramowania lub interwencji informatyków. W 76 proc. przypadków jest to - świadoma, bądź nie - decyzja jego użytkownika.

Polscy pracodawcy zostawiają w tym zakresie ogromną swobodę. W większości firm decyzja o wyłączeniu komputera należy tylko i wyłącznie do pracownika. Pracodawca w praktyce nie ma nią większego wpływu. Z przytoczonego badania Intela wynika, że taki schemat funkcjonuje w 76 proc. polskich firm. Nie jesteśmy jedyni. Co prawda w Słowacji ten odsetek jest sporo niższy i wynosi 56 proc., ale już na Węgrzech jest to również 76 proc., a w Czechach - aż 83 proc. Część winy leży jednak po stronie pracodawców. Z badania RWE wynika, że odsetek firm, które edukują pracowników, jak oszczędzać energię, wynosi 25 proc. To wciąż za mało, by oszczędzać na wydatkach na energię.

- Nasze badanie wskazuje, że w większości przedsiębiorstw nikt nie czuje się odpowiedzialny za ograniczenie zużycia prądu. Jest to bardzo zaskakujące ze względu na fakt, że infrastruktura IT - serwery i komputery pracowników - generuje lwią część wydatków przedsiębiorstw przypadających na energię. Koszt energii w większości przedsiębiorstw stanowi trzeci najwyższy wydatek - mówi Artur Długosz, menedżer ds. kanału partnerskiego w Intelu.

Straty dla przedsiębiorstw wynikające z tego schematu są ogromne. Spójrzmy na liczby. Standardowa moc zasilacza w komputerze waha się w granicach od 300 do 400W. Komputer zazwyczaj pracuje jednak z mniejszą mocą, średnio około 80W. Wynika to z faktu, że użytkownicy rzadko wykorzystują sto procent możliwości sprzętu. Do zestawu należy jednak doliczyć monitor - średnio około 30W.

Ile więc kosztuje dzień pracy na tym sprzęcie? Przy założeniu, że kilowatogodzina to koszt 50 groszy, dzienna praca zestawu komputerowego to koszt 0,11 kW x 7 godzin x 0,5 zł x 1,23 (stawka VAT) = 47 groszy. Jeśli jednak przyjąć, że komputer pracuje nie 7, a całe 24 godziny, dzienny koszt zamyka się w kwocie 1,62 zł. Innymi słowy, oszczędności z wyłączenia jednego komputera na jedną noc - to 1,15 zł.

Liczmy dalej. Przyjmijmy, że w firmie pracuje 10 osób, każdy na standardowym komputerze stacjonarnym. Gdyby każdy z pracowników wyłączał komputery na noc i na weekend, takie biuro kosztowałoby pracodawcę w ciągu roku pracy: 10 pracowników x 0,11 kW x 252 dni (w 2015 roku) x 7 godzin x 0,5 zł x 1,23 (VAT) = 1139 zł. Gdyby jednak sprzęt pracował non-stop, również w weekendy, koszt rośnie aż do 5926 zł, czyli o 4787 zł więcej. A to tylko 10-osobowa firma.

Oczywiście należy przyjąć, że w dużej części firm komputery po pewnym czasie wpadają w tryb uśpienia i nie pobierają 80W, tylko znacznie mniej - pisaliśmy o tym w pierwszej części materiału. Niemniej korzyści płynące z oszczędzania energii widać jak na dłoni. Firma ponosi niższe koszty administracyjne, a co za tym idzie rośnie rentowność biznesu i jego konkurencyjność na rynku.

Jak to osiągnąć, skoro prośby i groźby wobec pracowników nie skutkują? Rozwiązaniem może być oprogramowanie umożliwiające zdalne włączanie i wyłączanie komputerów. System może sprawić, że wszystkie komputery w firmie - po godzinach pracy - zgasną na jedną komendę. Można go też zintegrować z pracownikami pracującymi mobilnie.

Czytaj więcej w Money.pl

Źródło artykułu:money.pl
Komentarze (0)

Wybrane dla Ciebie

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.