Bernard
/ 83.30.67.* / 2006-08-24 17:11
Jeżeli się publikuje przepisy i wyciąga z ich publikacji wnioski to trzeba 1) te przepisy znać 2) opublikować je w ich rzeczywistym brzmieniu. 3) Przepisy prawa nie mogą być interpretowane w oderwaniu od logiki i celu ustanowienia ich.
W informacji o artykule gazety wyborczej podano przekręcone brzmienie Art 174 k.k., bo obecny jego tekst jest następujący: " Paragraf 1. Kto sprowadza bezpośrednie niebezpieczeństwo katastrofy w ruchu lądowym wodnym lub powietrznym podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. Paragraf 2. Jeżeli sprawca działa nieumyślnie podlega karze pozbawienia wolności do lat 3." Przy czym w Art 176 czytamy: " Paragraf 1. Nie podlega karze sprawca przestępstwa określonego w Art. 174, który dobrowolnie uchylił grożące niebezpieczeństwo" Natomiast kara 12 lat jest przewidziana w Art. 173 dla sprawcy katastrofy w wyniku, której nastąpiła śmierć lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, przy czym sprawca działał umyślnie, bo gdy działał nieumyślnie to kara wynosi od 6 miesięcy do 8 lat. Nie należy, więc stosować tzw. "Falandyzacji" w interpretowaniu prawa karnego chyba, że jest to działanie nieumyślne prokuratury lub redaktorów piszących o sprawie z powodu analfabetyzmu funkcjonalnego, którym wg badań przeprowadzonych w 2002 roku dotknięte jest 7% polaków posiadających wyższe wykształcenie. A w całej europie Polacy wykazali się najwyższym wskaźnikiem osób będących analfabetami funkcjonalnymi. Informuję, że analfabetyzm funkcjonalny to takie zjawisko, w którym osoba umie czytać i pisać, ale po przeczytaniu jakiegoś tekstu nie potrafi prawidłowo zrozumieć jego treści oraz umie pisać, ale jeżeli ma napisać dokładną relację z zdarzenia, w którym brała udział to nie potrafi opisać samodzielnie tego, co widziała i słyszała. Analfabeci funkcjonalni mają również trudności z wypełnianiem formularzy urzędowych i rozumieniem czytanych i podpisywanych umów albo z posługiwaniem się rozkładem jazdy PKP w celu ustalenia, jakie bilety kupić, aby dojechać z miasta A do B gdy nie ma bezpośredniego połączenia i trzeba zdecydować się na przesiadki i oczekiwanie na połączenia na pośrednich stacjach kolejowych. Uwaga nie mylić analfabetyzmu funkcjonalnego z dysleksją polegającą na niemożności opanowania np zasad ortografii ale świetnym opanowaniu i rozumieniu tekstów czytanych oraz posiadaniu łatwości precyzyjnego opisywania poznanych faktów.