brydzia
/ 2007-08-09 13:05
/
10-sięciotysiącznik na forum
Rosną ceny produktów spożywczych
Financial Times, 09.08.2007
Konsumenci muszą stawić czoła rosnącym cenom artykułów spożywczych. To wynik zjawiska określanego mianem “burzy cenowej” związanej ze zbyt małą podażą i dużym popytem.
Ceny rosną w związku z faktem, że producenci muszą zrekompensować nieustannie rosnące koszty produkcji rolnej. Cena pszenicy w Chicago wzrosła w środę do poziomu najwyższego od 11 lat, osiągając poziom 6,71 dolara za buszel (1 buszel to miara objętości materiałów sypkich stosowana w krajach anglosaskich. To równowartość 9,309 galonów amerykańskich dla płynów, czyli 35,238 litra), podczas gdy cena mielonej pszenicy w Europie, na przykładzie Paryża, wyniosła 218,75 euro za tonę, co również jest ceną najwyższą od czasu, gdy podpisano kontrakt w 1998 roku. Ceny mleka w Europie osiągnęły poziom około 5,5 tys. euro za tonę, co stanowi wzrost o 86 proc. od stycznia tego roku. W ciągu ostatnich pięciu lat, cena mleka wzrosła niemal czterokrotnie.
Kukurydza, jęczmień, nasiona sojowe, kawa i kakao także osiągają ceny znacznie wyższe od średnich z ostatnich pięciu lat. Ta sama tendencja dotyczy cen mięsa i drobiu, jak mówią sprzedawcy.
Gregg Engles, dyrektor największej amerykańskiej mleczarni Dean, powiedział: “To wygląda jak burza cenowa, i jeszcze nie zapowiada się jej koniec”. Firmy i przedsiębiorstwa branży spożywczej obserwują “najbardziej inflacyjne wskaźniki rynku mleka w historii”.