RUTER
/ 46.169.81.* / 2015-04-02 22:12
Po co szukać gruszek na wierzbie? Polska może raz na zawsze rozwiązać problem braku ekologicznego paliwa za pomocą technologii węglowodnej. Polega ona na wykorzystaniu paliwa wyprodukowanego w proporcji węgla do wody 70/30 z dodatkiem związku chemicznego, dzięki któremu ciecz ma niski punkt zapłonu, nie zamarza i jednocześnie nie rozwarstwia się. Węgiel musi być rozdrobniony do mikronowych ziarenek pod wpływem ciśnienia wody rzędu 2 tys. atmosfer. Technologia stworzona przez profesora Mariana Mazurkiewicza z amerykańskiego Uniwersytetu Missouri-Rolla potrafi rozdrabniać węgiel nawet do poziomu 10-15 mikronów, a możliwe jest skruszenie węgla do ziarenek poniżej 5 mikronów. W rezultacie proces spalania tego paliwa jest bardziej dynamiczny, a energia chemiczna jest wykorzystana nawet w 97 procentach. Przy takiej wydajności istnieje możliwość redukcji emisji tlenku węgla i siarki o ponad 50 procent, co powoduje znacznie niższą produkcję tych gazów niż w przypadku kotłów olejowych. Takie paliwo nadaje się do napędu samochodów z silnikami diesla. Koszt wyprodukowania litra paliwa węglowodnego wynosi 0,25 zł (koszt 1 l gazu płynnego jest wielokrotnie wyższy). Do wytworzenia 186 kWh - czyli takiej ilości energii elektrycznej jaką potrzebuje średnie polskie gospodarstwo domowe w ciągu miesiąca - potrzeba około 34 litrów paliwa węglowodnego, zatem koszt wyniesie 8,5 zł (w przypadku kotłów olejowych: czterokrotnie więcej). Inna sprawa, że za te 186 kWh płacimy dzisiaj zakładowi energetycznemu ok. 120 zł. Co ważne, technologia węglowodna pozwala na dostawienie odpowiednich kotłów do obecnie isniejących elektrowni węglowych i nie wymaga chorrendalnych inwestycji w zawsze niebezpieczną i nieobliczalną energetykę atomową. Ta ekologiczna, niezwykle tania i efektywna technologia jest obecnie doprecyzowywana przez konsorcjum z udziałem Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej we Wrocławiu. Jeżeli znajdzie ona zastosowanie, umożliwi rozwój kopalni węgla, zapewni Polsce bezpieczeństwo paliwowe na całe stulecia i jednocześnie znacząco obniży koszty paliw. Jest to niezwykła szansa dla Polski, ale wymaga poważnego potraktowania i natychmiastowego działania, bo oznacza niezależność energetyczną i wręcz rewolucyjną zmianę jeżeli chodzi o wykorzystanie wielkiego bogactwa jakim w Polsce może stać się węgiel kamienny i brunatny, przede wszystkim w energetyce, ciepłownictwie, ale również w motoryzacji (silniki spalinowe).