Forum Polityka, aktualnościGospodarka

Gigantyczne straty kolei. Przez rok ponad 730 mln zł

Gigantyczne straty kolei. Przez rok ponad 730 mln zł

Wyświetlaj:
PiotrEkonomista / 83.31.89.* / 2011-01-14 21:52
"Najdroższy w Polsce, bo kosztujący 2,27 mld zł, ponad 10-kilometrowy odcinek przyszłej obwodnicy Warszawy, jest wielką fuszerką. Tak twierdzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dla porównania łączny koszt budowy 91 km autostrady A2 ze Strykowa do Konotopy wyniesie 3,2 mld zł."

2,7 mld złotych za 10 km!!! Więcej niż roczny budżet pkp plk razem z dotacją państwową!!! Za te pieniądze można było wyremontować np,. trasę kolejową od Kutna przez Bydgoszcz do Gdyni, a ruch samochodowy z pewnością by się zmniejszył...no ale lepiej wyrzucać pieniądze w błoto...i twierdzić, że kolej ma straty...
PiotrEkonomista / 83.31.117.* / 2011-01-09 21:51
Wiele osób twierdzi, że podział spółek spowodował to, że kolej jest nieefektywna!! TO NIEPRAWDA!!
1) W Niemczech i Wielkiej Brytanii, w krajach, gdzie mamy, największy przyrost pasażerów kolei spółek kolejowych jest znacznie więcej!!! W Niemczech działa kilkadziesiąt firm przewozowych na kolei!!!
2) Sam podział nastąpił za późno i został dokonany w sposób nieprawidłowy
a) spółki kolejowe nie zostały wyposażone w majątek
b) przewozy cargo dotowały inne dziedziny kolei przez wiele lat, przez co same stanęły na krawędzi bankructwa, jednocześnie wpuszczając konkurencję prywatną na rynek
c) dotacje z przewozów cargo przez wiele lat odsunęły restrukturyzacje na kolei, co doprowadziło później do gigantycznych długów na kolei i później ujawnienia, gdzie się te długi generują
d) państwo wraz z zarządzającymi z pkp doprowadziło i prowadzi dalej do gigantycznej zapaści na infrastrukturze kolejowej, jednocześnie rozbudowując infrastruktórę drogową nie prowadzi się remontów i modernizacji dróg kolejowych, przez co następuje rezygnacja pasażerów z transportu kolejowego na rzecz transportu kołowego
e) jeśli chodzi o cargo to spadek przewozów był gigantyczny podobnie jak i spadek przewożonych pasażerów, ale dno już osiągnięto w 2009r., wzrost przewozów jest możliwy, ale przy polepszeniu stanu torów przy jednoczesnym skonsturowaniu odpowiedniego cennika (taniej)
f) odpływ pasażerów będzie nadal następował, gdyż poza kilkoma trasami, infrastrukura podlega degradacji i likwidacji (tak na przestrzeni kilku lat ileś tam km tras kolejowych po prostu zlikwidowano)
g) coś takiego jak myślenie kryteriami ekonomii jest bardzo obce decydentom na kolei i w rządzie, kładzie się pieniądze na mityczne KDP, a jednocześnie taka Łódź poza połączeniami z W-wą nie istnieje na mapie kolejowej ze względu na tragiczny stan torów w każdej innej relacji!!, a pkp plk nie potrafi zrobić cennika przy uwzględnieniu, że WYSOKA CENA ZA PRZEJAZD 1 KM NIE POWODUJE MAKSYMALIZACJI PRZYCHODÓW A MOŻE BYĆ ODWROTNIE!!! NATOMIAST NA PEWNO GENERUJE WYŻSZE KOSZTY PRZEWOŹNIKÓW!! CIĄGŁE PODWYŻSZANIE CEN TO BŁĘDNE KOŁO!!
mirwojski / 178.36.143.* / 2011-01-11 02:05
Np. pan Frasyniuk - co potrzebuje - drogę czy tory ???
PiotrEkonomista / 83.31.117.* / 2011-01-09 21:35
Autorzy nie potrafią prawidłowo zdiagnozować sytuacji na kolei.
PKP Cargo 2010 na plusie
PKP PR - kondycja spółki zależy od wysokości dopłat samorządów, a te nie kwapią się do tego i od cen narzucanych przez PKP PLK, które są bardzo wysokie. Ponadto co roku pogarsza się stan infrastruktury, co powoduje odpływ klientów. Kolejna rzecz - dokonano rewolucji, zabrano przewozy dalekobieżne z majątkiem do pkp intercity, zostawiając tylko to co generuje straty w każdym kraju - przewozy osobowe
PKP PLK - ta spółka może mieć zawsze stratę, to spółka, która odpowiada za utrzymanie i inwestycje w tory
IDĄC TROPEM ROZUMOWANIA AUTORÓW NALEŻY PRZYJĄĆ, ŻE GDDiA DOSTAŁA DOTACJE NA KILKADZIESIĄT MILIARDÓW ZŁOTYCH A PRZY TYM OSIĄGNĘŁA GIGANTYCZNE STRATY ROCZNE MIMO WYSOKIEJ DOTACJI A ZWIĄZANE Z KONIECZNOŚCIĄ UTRZYMANIA DRÓG!!!!
PKP SA - BENEFICJENT DOTACJI Z WYSOKIM DŁUGIEM Z LAT 90, na plusie dzieki właśnie dotacjom związanym z przekazaniem zapłaty za spółkę pkp pr samorządom

ANALIZOWAĆ NALEŻY JEDYNIE KONDYCJĘ SPÓŁEK PRZEWOZOWYCH, A WIĘC W 2010R. PRZEWOZÓW REGIONALNYCH I INTERCITY i dotacji otrzymanych przez te spółki. Gdyby autorzy rzetelnie się przygotowali to okaże się, że dotacja państwowa zmaleje do kilkuset milionów (oczywiście dotacje samorządowe będą dużo większe).

CZYM JEST KWOTA KILKASET MILIONÓW DOTACJI I KILKASET MILIONÓW STRAT WOBEC SUBSYDIOWANIA TRANSPORTU DROGOWEGO I SKIEROWANIA WIĘKSZOŚCI INWESTYCJI NA DROGI???
JAKIE BYŁYBY DOCHODY PRZEWOŹNIKÓW GDYBY TAKĄ DUŻĄ ILOŚĆ ŚRODKÓW JAK NA DROGI PRZEZNACZYĆ NA KOLEJE??
ILE OSÓB WIĘCEJ SKORZYSTAŁOBY Z KOLEI GDYBY WYREMONTOWAĆ TAKĄ SĄMĄ ILOŚĆ DRÓG KOLEJOWYCH JAK KOŁOWYCH I ZMODERNIZOWAĆ TAKĄ ILOŚĆ KM DRÓG KOLEJOWYCH JAK ZBUDOWANO AUTOSTRAD I DRÓG EKSPRESOWYCH??
CZY WIECIE, ŻE GDYBY PRZEZNACZONO DO MODERNIZACJI TAKĄ SAMĄ ILOŚĆ DRÓG KOLEJOWYCH CO WYBUDOWANO AUTOSTRAD I EKSPRESÓWEK TO NA 20% SIECI KOLEJOWEJ PORUSZALIBYŚMY SIĘ Z PRĘDKOŚCIĄ 160KM/H??
O REMONTACH JUŻ NIE WSPOMNĘ.

Oczywiście błędy na kolejach i kiepskie zarządzanie dokładają swoje. Ale ogólnie artykuł jest bardzo płytki i nierzetelny!!!
Ar2D2 / 109.95.27.* / 2011-01-08 22:39
Im większe straty tym większe bukiety proponuję dla niekompetentnych ciołków.. .....

I tylko na kogo zmienić to rozpasane towarzystwo (na pewno nie na oszołomstwo z PIS)
PiotrEkonomista / 83.31.117.* / 2011-01-09 21:14
Artykuł tendencyjny. Zapomnieli napisać gdzie poszły dotacje i na co poszły dotacje. Jasne jest, że zwiększenia pieniędzy nie odczuwają spółki przewozowe, bo ich nie dostają. Większość kasy poszła do pkp sa i pkp plk sa. PKP SA za oddanie Przewozów Regionalnych do samorządów, a pkp plk dostała pieniądze na wkład własny do modernizacji torów. Obie spółki zawsze będą chłonąć pieniądze. PKP PLK inwestuje, a pkp sa mają ogromne długi z lat 90. Cierpią na tym przewoźnicy, którzy płacą jedne z najwyższych stawek za przejazdy. A infrastruktura i tak się sypie, bo inwestycji jest mało. Tras na 160km/h jest mniej niż 10% (podawali, że 5%), na większości tras prędkości spadają, średnio wyjdzie może 80 km/h?? A na przestrzeni kilku lat przybyło wiele nowych dróg, wiele też wyremontowano. Jasne jest, że kolej straci pasażerów na rzecz dróg.
milll / 79.184.20.* / 2011-01-06 22:51
To napiszcie jeszcze kto te straty pokryje. Jeśli napiszecie ,że rząd to od razu napiszcie skad ma na to pieniadze. No chyba , ,że z tych wyciagów narciarskich ciągnie jakaś kasę.
zyjewkraju / 156.17.253.* / 2011-01-06 13:43
najgorzej że kolej reformują ludzie, którzy widzą ją tylko z perspektywy swojego stołka przy korycie... przez pryzmat suchych liczb... "sztuczny" podział pkp w roku 2008 był bez sensu i zauważcie że on ją zaczął pogrążać...wcześniej spółki powoli wychodziły na prostą... no i pasażerom żyło się lepiej... szkoda, że wkrótce polska kolej upadnie jak polskie stocznie, polskie fabryki... a wystarczyłby pewnie dobry audyt i restrukturyzacja (głównie przez redukcję stanowisk, informatyzację, rozkłady jazdy "dla ludzi" - wynikające z zapotrzebowania) - z głową!!! I nie zamykanie linii kolejowych, ale ich wskrzeszanie!!!
PiotrEkonomista / 95.160.169.* / 2011-01-20 20:25
Utrzymanie infrastruiktury kosztuje niezależnie od tego czy ktoś po niej jeździ czy nie a:
1) mamy najwyższe stawki za przejaz kolejowy za 1km poza Słowacją co powoduje, że wożenie pasażerów i towarów jest mało konkurencyjne w stosunku do transportu drogowego,
2) państwo zapomniało zainwestować w infrastrukturę kolejową, więc na dużej ilości tras nawet między dużymi miastami jedzie się od 40-80 kmh. Widać to na przykładzie Łodzi - do Krakowa czy Katowic trudno się koleją dostać mimo, że niedaleko przebiega CMK, która jest dostosowana do 160 km/h, a do 2012 będzie na 200km/h...no ale trzeba jeszcze wyremontować lub raczej zmodernizować chociaż do 160km/h te kilkadziesiąt kilometrów trasy z Koluszek do Opoczna....ale jakoś nikt o tym nie myśli...dopiero wtedy jest sens puszczania pociągów, bo czas jazdy drastycznie się skróci. A ile tych pociągów może być...ano przynajmniej takt dwugodzinny, zamiast jedneg czy dwóch na dzień. A ile mogłoby być gdyby utrzymać porządnie trasy z Łodzi do Kalisza i Bydgoszczy? Co godzinę spokojnie...to ile to daje więcej kasy na CMK??
3) Oprócz braku pieniędzy na remonty, brak na wkład własny. Przy drogach państwo daje 100% kasy a na kolei tylko część, zawsze brakuje, po za tym daje bardzo mało.
4) Dotacje do infrastruktury na kolei (pkp plk) rocznie są mniejsze niż koszt bodowy 10km odcinka ekspresówki w Warszawie.
5) Polepszym zarządzanie, zróbmy cennik przynajmniej o 30% mniejszymi stawkami i dajmy kasę na remonty chociaż 1,5 - 3 mld i 100% wkładu własnego na inwestycje modernizacyjne (te gdzie jest wkład własny), akolej się dopiero zmieni..będzie więcej, lepiej i taniej
6) Linie lokalne dla samorządów, bedą one same decydować czy chcą utrzymać ruch kolejowy i zainwestować w trasę np. wykorzystują środki unijne czy też nie.
Wapniak / 2011-01-06 11:38 / Tysiącznik na forum
Hmmm...Ciekawe ile zarobiono na "odsypach" za przeróżne zlecenia...
ziobropatia / 91.193.208.* / 2011-01-05 23:11
Tak to jest ze spółkami skarbu państwa, miliony osób zatrudnionych po to żeby byli. Identyczna sytuacja jest z TVP, mało tego że dotowana, reklam tyle samo co w TVN a strata kolosalna, ktoś to umie wytłumaczyć?
djey / 109.76.70.* / 2011-01-07 22:29
tak, rzad ich rodziny i koledzy musza miec za co zyc reszta sie nie liczy :)
Irpol / 89.73.70.* / 2011-01-05 22:14
Bo to są od lat spółki do dojenia Skarbu Państwa,a o pasażerów niech się martwi Premier,bo Minister jest ok.Rozwalić to i nie dawać kasy.
kolejarz obserwator / 213.238.95.* / 2011-01-06 08:39
i to jedyna prawda- Spółki sobiue podzlecaja roboty za gigantyczne kwoty, za który inne firmy by wykonały roboty za max 30 %.
Ale wszystko to z naszych pieniędzy podatników, tylko szkoda, że nikt z rządu nie pokwapił sie, aby sprawdzić co wykonano za dotacje państwowe i dlaczego tak drogo sobie podzlecaja wzajemnie roboty
Student daleko od domu / 94.254.165.* / 2011-01-05 21:44
Jak to jest? Miliardy dotacji, miliardy klientów rocznie. W pociągach i na stacjach tłumy ludzi. I gigantyczne straty. Czy ktoś potrafi wytłumaczyć mi jak to możliwe? Koleją jeżdżę często i gdyby jeszcze pociągi jeździły bez spóźnień i było gdzie usiąść to bym jeździł częściej ale nie mam siły.
I większość ludzi też by jeździła częściej ale nie ma siły.
zgred 2 / 83.25.237.* / 2011-01-05 21:42
Ta prywatyzacja koleji i dzielenie jej na spółki to generowanie synekur w zarządach spółek dla swoich.
nowy system spowodował otwarcie pola dla powstania gigantycznych zatorów płatniczych - spółki przewozowe mają zatwierdzone rozkłady jazdy więc nie można ich nie wpuścić na tory nawet gdy mają gigantyczne zaległości płatnicze z kolei spółki eksploatacyjne nie mają pieniędzy i motywacji by dbać o torowiska bo im więcej zainwestują to powiększą swoje straty i kółko się zamyka
PiotrEkonomista / 95.160.169.* / 2011-01-20 20:50
Pkp plk powinna obniżyć ceny, nic nie straci, może tylko zyskać. Wtedy przewoźnicy zapłacą i dodatkowo jesczze uruchomią kursy. Szczególnie szynobusy są nieopłacalne, konstrukcja cennika jest taka, że nie opłaca się przewozić małej ilości osób. Cennik jest nielogiczny i błednie skonstruowany.
kulejorzrz / 162.27.9.* / 2011-01-05 20:25
Jest proste rozwiaznie. Zwolnić 100 000 nierobów z tych spółek. Wyjdą co najmniej na zero.
mirwojski / 178.36.23.* / 2011-01-05 20:52
Aty pewnie potomek dzwonnika z Notre Dame. C.D.N
sdfadsfdasdf / 213.77.81.* / 2011-01-05 20:44
ta ciekawe jak ich zwolnić, zaraz wyjda na tory i będą udawać biednych , kto ich nie zna. JA IM ŻYCZE SPRYWATYZOWANIA I BANKRUCTWA, mam dość tego pkp -brudu. BILET ZTM SKM PIASTÓW - WAWA ŚRÓDMIEŚCIE 2zł(normalny) -20 min, a w brudnym pociągu KM prawie 5zł inni mogą, tylko pkp nie może.
PiotrEkonomista / 95.160.169.* / 2011-01-20 20:31
Twój poziom wiedzy jest tak niski, że nawet nie wiesz jak się nazywa spółka kolejowa, która wozi ludzi na Mazowszu.
Koleje MAzowieckie a nie pkp. Poziom ceny biletu zależy nie tylko od poziomu zarządzania, ale też od wysokości dotacji jaką dana firma dostaje. KM jest dotowana przez Mazowsze. A SKM nie jeździ za darmo. Gminy podwarszawskie słono płacą za niskie ceny biletów. Podobnie jak dopłacają do autobusów ZTM. Ponadto teraz w coraz większej ilości połaczeń na KM i SKM można jeździć na bilecie warszwskim np. okresowym.
I dalej analizujmy. Ponieważ SKM odbiera klientów KM zgarniając dotacje od gmin, być może Kolejem Mazowieckie zmniejszą ilość pociągów, albo przestaną zatrzymywać się np. na niektórych niedochodowych przystankach w Warszawie, bo po co dublować się z SKM i wydłużać czas jazdy. Tak przynajmniej powinny próbować robić. Nie robią tego bo wszystkim kręci polityka, a nie ekonomia.
dgen / 2011-01-05 19:12 / Tysiącznik na forum
winny jest PIS i Kaczyński.............
EURO STUDENT / 2011-01-05 19:53
winny jest Mieszko I - to przez niego taki deficyt, dług i wszystkie problemy Polski.

PO nie ma z tym nic wspólnego !
Oni tylko chcieli zniszczyć PiS, wzbogacić się i ustawić rodziny.
A to że się teraz wszystko wali na głowę i mamy trzęsienie ziemi, powodzie i brak pieniędzy to wina PiS.
PiotrEkonomista / 95.160.169.* / 2011-01-20 20:34
Chyba studiujesz technologię drewna tak? Bo jakbyś studiuwał ekonomię to z pewnością zajrzał byś do rocznika statystycznego i sprawdził jakie są przycyzny narastania deficytu. I porównaj jak rządziły inne partie w lepszych czasach i ile nas zadłużyły. Oczywiście PO może więcej i tego niestety nie robi i to jest bardzo duży błąd (nie robi reform), ale też trzeba uczciwie pisać, a nie to co język na ślinę przyniesie.
EURO-PRADA / 213.77.81.* / 2011-01-05 19:10
KOLEJARZE MIELI WSZYSTKO , SZPITALE KOLEJOWE, DARMOWE WCZASY , DARMOWE WYJAZDY. SAMI SOBIE KOLEJ ROZKRADLI, A TERAZ IM SIE NIE PODOBA ZE RZĄD ICH CHCE SPRYWATYZOWAĆ. POWINNI TYCH BRUDASÓW ZA DARMO NIEMCOWI ODDAĆ TO ICH NAUCZY PRACOWAĆ.
PiotrEkonomista / 95.160.169.* / 2011-01-20 20:44
Tak to prawda - reformy na kolei powinny być dokonane tak jak w innych branżach w latach 1989-1991. Nie zrobiono tego, bo bano się kolejarzy. Teraz jesteśmy trochę po reformach, ale zapomniano o jednym, zdegradowana infrastruktura nie modernizowana przez 20 lecie sama się nie odbuduje. Ponadto przez tzw. cross finansowanie dochodowymi przeowzami towarowymi część cargo jest także zdekapitalizowana i dopiero od kilku lat walczy ostro na rynku (teraz podnosi się po załamnaiu w 2008/2009). Doipiero teraz spółki takie jak pkp cargo nastawiają sie na klienta, wchodzą do Czech, Słowacji, Niemiec. Konkurują z prywatnymi kolejami cargo (są takie w Polsce i mają się nieźle). Co ciekawe wejście do Chech i Niemiec to świetne posunięcia, szkoda, że tak późno. Tam stawki za 1 km są dużo niższe niż w Polsce, dlatego kolej więcej wozi - jest bardziej konkurencyjna do tirów.
Wszystkie opóźnienia - i tamte i to teraz są zaniechania wszystkich rządów. Poza tym przez zostawienie kolei samej sobie, która się jednak w pewnym sensie zrestrukturyzowała (zatrudnienie spadło o kilkaset tysięcy, tj. kilkukrotnie!!) zostały niestety długi. Dzisiaj jest bierność państwa co do inwestycji i długów też nie ma kto spłacać. A przecież infrastruktura jest państwowa, państowej firmy...Ponadto dalsze zmiany przepisów są wymagane, chociażby dlaczego kolejarze mają płacićpodatek od nieruchomości za zajety teren pod tory?? Za drogi się nie płaci :) Takich absurdów jest wiele, ich likwidacja nie spowoduje, że kolej będzie cacym ale da kilkadzisiąt milionów rocznie oszczędności.
s0 / 95.160.92.* / 2011-01-05 18:24
Sejm zdecydował: Będzie więcej żłobków
do początku nowsze
1 2 3

Najnowsze wpisy