nono
/ 87.205.40.* / 2008-02-05 13:24
5.2.Warszawa (PAP) - Bank Millennium, który w 2007 roku sprzedał
kredyty hipoteczne za 7,1 mld zł planuje, że w 2008 roku sprzedaż
będzie na poziomie zbliżonym - poinformował PAP Zbigniew Kudaś,
członek zarządu banku.
"W ciągu najbliższego roku spodziewamy się sprzedaży na poziomie
zbliżonym do ubiegłorocznego" - powiedział we wtorek PAP Kudaś.
"Ożywienia popytu na mieszkania spodziewamy się na wiosnę. Jednak
z uwagi na wysoką bazę, powtórzenia ubiegłorocznej dynamiki
wzrostu kredytów hipotecznych nie prognozują nawet najwięksi
optymiści" - dodał.
W 2007 roku sprzedaż kredytów hipotecznych przez Millennium była
o połowię większa niż w 2006 roku. Wartość portfela tych kredytów
wyniosła na koniec 2007 roku 13,1 mld zł, czyli była o 72 proc.
większa niż rok wcześniej.
Pod koniec 2007 bank miał 11,2 proc. udział w portfelu kredytów
hipotecznych całego rynku, podczas gdy rok wcześniej wynosił on 10
proc. Millennium ma trzeci w Polsce portfel kredytów hipotecznych.
Zgodnie z planami Millennium chce w 2009 roku mieć 12 proc.
udział w rynku kredytów hipotecznych. Pomimo obserwowanej wysokiej
dynamiki wzrostu udziałów rynkowych, Kudaś podtrzymuje te plany.
"W 2008 roku z pewnością chcemy utrzymać pozycję jednego z
liderów bankowości hipotecznej w Polsce i będziemy konsekwentnie
wdrażać naszą strategię" - powiedział.
"W sytuacji trwającej niepewności na międzynarodowych rynkach
finansowych i wyzwań stojących przed sektorem bankowym w zakresie
źródeł korzystnego finansowania dla długoterminowego portfela
hipotecznego, aktualnie pozostajemy jednak przy celu na poziomie
12 proc." - dodał.
Sieć dystrybucji kredytów hipotecznych Millennium obejmuje kanały
własne banku, czyli 410 oddziałów detalicznych i 36 centrów
kredytowych. Bank współpracuje także z 40 brokerami finansowymi.
Kanały te mają zrównoważony udział w sprzedaży, jednak w 2007
roku udział placówek detalicznych banku i brokerów wzrósł z około
33 proc. do odpowiednio ponad 34 proc. i 36 proc.
Bank przewiduje dalsze umacnianie się tych kanałów dystrybucji.
"Aktywizacja oddziałów detalicznych to efekt prowadzonego
projektu rozwoju sieci" - powiedział Kudaś.
"Udział brokerów w sprzedaży z kolei rośnie w miarę jak firmy
pośrednictwa finansowego zatrudniają nowych doradców i zdobywają
coraz większy udział w rynku usług finansowych ogółem" - dodał.
Do końca 2009 roku liczba oddziałów Millennium ma wzrosnąć do 560
placówek.
Według danych NBP zadłużenie gospodarstw domowych z tytułu
kredytów mieszkaniowych wzrosło o 39,04 mld zł do 116,63 mld zł i
było pod koniec grudnia 2007 roku o 50,3 proc. wyższe niż przed
rokiem.
Sebastian Karbarczyk (PAP)
seb/ jtt/