Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach
wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach
publicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.
Zaproponowano rozwiązania, które zmniejszą obowiązki informacyjne wykonywane przez
emitentów papierów wartościowych. Przewidziano regulacje, które umożliwią zwiększenie
efektywności działania systemu nadzoru nad ofertami publicznymi oraz wzmocnienie
bezpieczeństwa, przejrzystości i zaufania do rynku kapitałowego, a także zapewnią ochronę
interesów jego uczestników, a w szczególności ochronę interesów inwestorów. Najważniejsze
rozwiązania wynikają z konieczności dostosowania polskiego prawa do regulacji unijnych.
Istotne zmiany to przede wszystkim:
- uproszczenie obowiązków informacyjnych związanych z niektórymi rodzajami ofert
publicznych,
- umożliwienie stosowania przez emitentów w Polsce konstrukcji tzw. oferty kaskadowej (jej
istotą jest to, że emitent sprzedaje papiery wybranej/wybranym instytucjom finansowym,
które odsprzedają te papiery "dalej" kolejnym instytucjom finansowym, tworząc tym samym
kolejne "poziomy" kaskady, na końcu której papiery są sprzedawane inwestorom detalicznym);
- rozszerzenie formy i treści podsumowania prospektu emisyjnego (po zmianach powinno ono
stanowić podstawowe źródło informacji dla inwestorów detalicznych, aby umożliwić im
podejmowanie decyzji inwestycyjnych);
- wprowadzenie obowiązku - w przypadku gdy oferta jest dokonywana za pośrednictwem firmy
inwestycyjnej - dokonywania wpłat z tytułu zapisów na
akcje nowej emisji na wydzielony
rachunek bankowy tej firmy (chodzi o zabezpieczenie interesów inwestorów uczestniczących w
ofercie publicznej);
- zakazanie publicznego poszukiwania inwestorów w przypadku oferty niepublicznej (zastąpi
to obecnie obowiązujące "proponowanie nabycia"), czyli w przypadku oferty publicznej
prowadzonej bez prospektu emitent/sprzedający będzie zobowiązany uzyskać akceptację
Komisji Nadzoru Finansowego dla treści materiałów promocyjnych, co uszczelni system
nadzoru nad ofertami;
- zmiany dotyczące sankcji karnych i administracyjnych w celu zwiększenia efektywności
systemu nadzoru nad ofertami publicznymi oraz spójności systemu kar administracyjnych i
sankcji karnych.
Nowe regulacje mają obowiązywać po 14 dniach od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.