Krzych
/ 2009-01-24 22:43
/
Płoteczka na forum
na dobranoc - do przemyślenia
Do przeżycia w giełdowej dżungli ważna jest znajomość technik manipulacji, dyskredytacji i prowokacji. Zarówno jeśli chodzi o stronę bierną (jak się bronić), jak i aktywną (jak atakować). Zdaniem Mirosława Karwata, autora książki "Teoria prowokacji" (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007), równie ważna jest umiejętność rozróżnienia i modyfikacji podejmowanych działań. Inaczej bowiem należy podchodzić do pojedynczych aktów, a inaczej do zaplanowanych kampanii w dłuższym okresie.
Prowokacja jednorazowa podejmowana jest w jakiejś niepowtarzalnej sytuacji. Często ma charakter improwizacji - nadarzyła się okazja, no więc konkurent dostał szpilę. Ten typ prowokacji jest podejmowany w określonym miejscu i czasie, z myślą o konkretnej sprawie i konkretnym celu, który jest w zasięgu ręki przynajmniej w tym sensie, iż planując ją możemy brać pod uwagę i kontrolować ograniczoną liczbę uwarunkowań i czynników.
Prowokacja jednorazowe zwykle obliczona jest na określony doraźny efekt, który coś przesądza i załatwia, a więc "kończy sprawę". Wraz z tym albo znika zapotrzebowanie na tę prowokację i przechodzi ona ad acta, albo też możliwość jej efektywnego powtórzenia w innych okolicznościach jest znikoma, gdyż następuje jej swoiste "moralne zużycie".
Prowokacja wielokrotna polega na eksploatowaniu przez tę samą osobę (co najwyżej w zmiennym towarzystwie sojuszników, zauszników, wykonawców) pewnego schematu działania, pretekstu, rodzaju argumentacji, typu symboliki itp. w wielu różnych okolicznościach. Schemat ten jest powtarzany bądź okazjonalnie, w sytuacjach niezaplanowanych, choć częściowo podobnych, bądź planowo, regularnie i cyklicznie,
Prowokacja serialna (seryjna) polega na tym, że ten sam obiekt (jakim może być jednostka, osobistość,podlega regularnie powtarzalnym oddziaływaniom (np. atakom, próbom "skuszenia", zabiegom dezorientacyjnym lub dezinformacyjnym), których cel jest w zasadzie stały. Zmieniają się jednak okoliczności, a w ślad za nimi okazje, stosowane narzędzia i preteksty do oddziaływania i odpowiednio "tematy" (powody do zajęcia się znów tym samym adresatem lub obiektem), sposoby zwrócenia się do odbiorców i wpływania na sytuację tego obiektu. Zadaniem takich "powtórek" jest podtrzymanie lub odtworzenie przebrzmiałego wcześniejszego efektu, względnie uzyskanie efektów dotychczas nieosiągniętych, a prawdopodobnych w nowym rozdaniu.
Prowokacja permanentna to znaczy nieprzerwanie trwająca, nieustanna, ciągła, ustawiczna. Prowokacja permanentna to taki sposób działania (sztucznego wywoływania zjawisk i wyobrażeń, nagłaśniania spraw, przyśpieszania lub hamowania pewnych zmian społecznych), który polega na względnej ciągłości zachowań, czynności, zabiegów, gestów rytualnych, deklaracji podejmowanych stale w tej samej formie w tej samej sprawie w stosunku do niemal tych samych podmiotów. Kalkulacje przyświecające takiej formalnie natrętnej i monotonnej grze w perpetuum mobile są zróżnicowane. Celem może być oczywiście demonstrowanie własnej nieustępliwości, konsekwencji i niezłomności w sprawach, w których oczekiwania danego podmiotu nie zostały jeszcze spełnione. Zarazem jednak może to służyć mobilizacji, podtrzymaniu społecznego przekonania o aktualności jakiegoś problemu