TAK UNIA WYKAŃCZA CAŁY POLSKI PRZEMYSŁ
/ 79.185.186.* / 2011-12-11 09:06
Bruksela, dnia 20 grudnia 2006 r.
Pomoc państwa: Komisja warunkowo zatwierdza
pomoc na restrukturyzację polskiego producenta
samochodów FSO
W wyniku szczegółowego postępowania wyjaśniającego Komisja Europejska
uznała, że pomoc na restrukturyzację Fabryki Samochodów Osobowych
(„FSO”), Polska, jest zgodna z zasadami pomocy państwa ustanowionymi w
Traktacie WE pod warunkiem spełnienia określonych wymagań. Komisja
stwierdziła, że pomoc ogranicza się do niezbędnego minimum, a środki
przewidziane w planie restrukturyzacji FSO są wystarczające do
przywrócenia długoterminowej rentowności przedsiębiorstwa. Komisja
bierze jednak również pod uwagę fakt, że – przy braku odpowiednich
zabezpieczeń – pomoc może spowodować nadmierne zakłócenie
konkurencji. Sektor producentów samochodów dysponuje nadwyżką mocy
produkcyjnych, a pomoc powoduje ryzyko przeniesienia trudności i ciężaru
dostosowań na inne przedsiębiorstwa i pracowników w innych państwach
członkowskich. W związku z tym do lutego 2011 r. FSO musi ograniczyć
produkcję samochodów do 150 000 sztuk rocznie.
Neelie Kroes, komisarz ds. konkurencji, powiedziała: „Jestem niezmiernie
zadowolona, że FSO udało się opracować plan restrukturyzacji, który powinien
pozwolić jej przetrwać w dłuższej perspektywie i który do minimum ogranicza pomoc
państwa.”
Decyzja Komisji dotyczy gwarancji państwa w wysokości 62 mln euro (83 mln
dolarów amerykańskich) i innych środków pomocy państwa w wysokości 16 mln
euro (62 mln złotych). Postępowanie nie obejmowało 52 mln euro (201 mln złotych),
które przyznano FSO w ramach pomocy państwa jeszcze przed przystąpieniem
Polski do UE. Środki te zostały jednak uwzględnione przy ogólnej ocenie środków
objętych postępowaniem wyjaśniającym.
W wyniku upadłości głównego akcjonariusza FSO, Daewoo Motor Corporation, w
2000 r. doświadczyła ona spadku sprzedaży i poważnych strat. Od tego czasu w
spółce prowadzi się restrukturyzację, a zatrudnienie obniżono o dwie trzecie. W
2005 r. została ona przejęta przez ukraińskiego producenta i dystrybutora
samochodów AvtoZAZ/UkrAvto. Wreszcie, w 2006 r. FSO zawarła umowę licencyjną
z GM DAT na produkcję modelu Chevrolet Aveo.
W planie restrukturyzacji przewidziano, że większość kosztów tego procesu ponoszą
prywatni wierzyciele i inwestorzy, a pomoc państwa ograniczona jest do
niezbędnego minimum i nie generuje nadwyżki środków finansowych dla
przedsiębiorstwa. Komisja uznała, że plan restrukturyzacji gwarantuje przywrócenie
długoterminowej rentowności przedsiębiorstwa.
2
FSO nie będzie jednak prowadzić prac nad opracowaniem nowych modeli
samochodów, lecz stanie się niezależną montownią samochodów starającą się o
produkcję modeli stworzonych przez innych producentów. W związku z tym będzie
ona konkurować z zakładami produkcyjnymi dużych producentów i innymi
niezależnymi montowniami samochodów. Zdolności produkcyjne przemysłu
samochodowego zdecydowanie przekraczają popyt w UE, zatem pomoc na
restrukturyzację FSO może potencjalnie prowadzić do nadmiernego zakłócenia
konkurencji. W celu jego ograniczenia Komisja w decyzji uzależnia zatwierdzenie
pomocy od przestrzegania maksymalnego poziomu produkcji i sprzedaży, który
będzie ograniczać produkcję zakładu i jego zdolność do ubiegania się o dodatkowe
umowy licencyjne do lutego 2011 r.