eko-auto
/ 46.171.210.* / 2015-10-22 11:02
W związku z opublikowaniem artykułu z dnia 21.10.2015 r. pt. „Koniec opłaty recyklingowej od 2016 r.” zgłaszam uwagi do przekazanych informacji i wprowadzenia w błąd społeczeństwa, a zwłaszcza małych przedsiębiorców sprowadzających z zagranicy pojazdy w ilościach do 1000 szt.. Uważam, że tak ważne zmiany w przepisach winny być przekazywane z najwyższą starannością, ponieważ niekompletne informacje w takim zakresie mogą narazić na straty finansowe w postaci kar.
Przepisy ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, których zmiana wejdzie w życie z dniem 01.01.2016 r., w art. 11 i 11a wprowadzają obowiązek stworzenia sieci dla wprowadzających pojazdy w ilości do 1000 szt. pojazdów na rok (np. komisy samochodowe). Sieć ma składać się z co najmniej trzech stacji demontażu lub punktów zbierania, w tym co najmniej jednej stacji demontażu, położonych w różnych miejscowościach na terytorium kraju. Za niestworzenie przedmiotowej sieci grożą wysokie sankcje pieniężne w kwocie zależnej od ilości sprowadzanych pojazdów oraz od ilości dni przez które tej sieci się nie zapewnia.
Twierdzenie, że „… zwolnieni (z opłaty recyklingowej) będą … właściciele komisów samochodowych” jest nieprawdziwe, gdyż ww. przepisy obligując komisy samochodowe wprowadzające na rynek polski samochody osobowe z zagranicy, do zorganizowania sieci, zobowiążą je do poniesienia kosztów związanych z zagospodarowaniem odpadów pochodzących z demontażu aut – czyli opłata recyklingowa w innej formie i inaczej nazwana.
Obowiązek opłaty recyklingowej znika z dniem 1 stycznia 2016 r., jednak wprowadzane są nowe obowiązki o których winno się mówić i uświadamiać prowadzących działalność, aby uniknęli kar, które mogą być bardzo dotkliwe.