pilotna emeryt
/ 194.246.124.* / 2015-05-05 09:06
DO WSZYSTKICH ZNAWCÓW TEMATU.
PRZECZYTAJCIE TEKST PONIŻEJ. Niestety nie mój ale trudno się nie zgodzić. Jeżeli będzie ujadanie ze strony podkarpackich pracowników: proszę o konkrety zamiast trolować na korzyść swoich panów z USA.
1. Sikorsky zaoferował nam BH bez systemów walki, więc pod względem formalnym ta oferta musiała być odrzucona, bo cena za produkt końcowy nie była pokazana/znana i nie wiadomo ile ten kontrakt będzie ostatecznie kosztował.
2. Wojsko wymienia Mi8, a to są duże śmigłowce. AW149 jest tylko nieznacznie większy niż W3 Sokół (mamy ich ok 70) i nie potrzebujemy kolejnych śmigłowców tej samej klasy. BH jest tylko ciut większy nić AW149. Największym z oferowanych nam śmigieł był Caracal i był on najbliżej tego co chcemy.
3. W przetargu nie było żadnych polskich śmigłowców, oferowanych przez polskie firmy. PZL Świdnik to AW, Mielec to Sikorski. Interes państwa jest tam na ostatnim miejscu, bo teraz liczy się inny bożek - $. Polecam zapoznać się z wątkiem M28 Bryza/Sky Truck, czy Sokół 2, czy ogólnie z serwisowaniem sprzętu używanym przez Siły Powietrzne.
4. To wojsko kupuje to co potrzebuje, a nie to chcą nam sprzedać. AW mogła wystawić inny model np AW101, mogła też wystąpić wspólnie z Airbusem z NH90. Sikorski mógł rzucić S92.
5. Prawdziwie polskim śmigłowcem był Sokół2 ale został uwalony przez AW, bo AW nie potrzebuje konkurencji w segmencie, w którym jest już AW149
6. AW149 nie mógł wygrać, bo nawet jeszcze nie ma certyfikatu do lotów nad akwenami morskimi, że już nie wspomnę o wersjach SAR, CSAR czy innych. Wybierając ten model wojsko musiało by finansować prywatnej firmie rozwój produktu, który być może za 10 lat będzie dobry. A teraz to tylko cywil pomalowany w khaki.
7. Podobno jednym z punktów przetargu był montaż w wojskowych zakładach w Łodzi. Dlaczego tak? Bo wojsko pomne doświadczeń z zakładami sprywatyzowanymi zabezpiecza się przed nagłym zamknięciem zakładu (bo Sikorski/AW uzna, że Mielec/Świdnik za mało zarabia) czy utrudnieniem w serwisie (np w USA czy Włoszech). Bezpieczeństwo kraju mierzy się inną miarą niż biznes.
8. W relacji do 7 są pewne przesłanki - patrz wątek z M28. Poza tym tam gdzie Sikorski zainwestował w Europie, tam skończyło się zapaścią zakładu. Nas pewnie spotka to samo.
9. AW kupiło Świdnik za drobne 300 mln zł. To, że będzie przetarg wiedziano od około 10 lat. Przetarg jest wart ok 10-13 mld zł. Sami sobie dopowiedzcie resztę.
10. Gdyby śmigłowiec mieli wybierać piloci, wybrali by Mi17, ale ten wybór jest niepolityczny...
11. Polecam poszukać w necie wywiad z prezesem firmy MotorSicz z Zaporoża jak to chciał z polskimi firmami rozwijać wspólnie lotnicze technologie mając rynek na to. Co go spotkało w Rzeszowie (dawny PZL) czy w Świdniku jest w wywiadzie.
12. W PL będzie dobrze dopiero wtedy gdy drzewa zapełnią się. I to wcale nie liśćmi.