Forum Forum prawnePracy

Obciążenie pracownika za nieterminowe dokonanie płatności

Obciążenie pracownika za nieterminowe dokonanie płatności

księgowaP / 87.207.111.* / 2014-05-16 21:02
Witam

Witam.
Mam taki problem.
Pracownik, który ma w swoich obowiązkach terminowe regulowanie płatności zapłacił fakturę w ostatnim dniu płatności wskazanym na fakturze, ale kontrahent otrzymał płatność dopiero następnego dnia. Kontrahent wystawił notę odsetkową za jeden dzień z tytułu nieterminowej płatności.

1. Czy można prawnie obciążyć pracownika odsetkami za nieterminowe uregulowanie płatności, mimo iż dokonał płatności wg dokumentu (tylko płatność do kontrahenta wpłynęła następnego dnia)? W jaki sposób udowodnić tutaj winę pracownika jeżeli faktycznie dokonał płatności w terminie?

2. Jest tu jeszcze jedna kwestia - pracownik jest zatrudniony na pełny etat w ośmiogodzinnym czasie pracy ale od roku ma nałożone obowiązki, przez które notorycznie wykonuje swoją pracę po godzinach, średnio 2 godziny dziennie ale czasami nadgodziny dochodzą i do 5 godzin (dla uściślenia - pracownik nie otrzymuje żadnego ekwiwalentu, premii i nagród za pracę w godzinach nadliczbowych). Pracodawca wie o tej sytuacji i łamie w ten sposób kodeks pracy, ale mimo tego nie zmienił pracownikowi obowiązków. Pracownik również powiadamiał pracodawcę (ustnie) o fakcie nadmiernego obciążenia wykonywanymi zadaniami, co nie przynosiło żadnych zmian. Czy taka sytuacja może w tym przypadku chronić pracownika przed koniecznością dokonania spłaty odsetek za nieterminową płatność?
Wyświetlaj:
szklarek / 2014-05-16 22:28
1. zdecydowanie wchodzimy w kwestię braku winy lub winy nieumyślnej, bo sytuacja na umyślność nie wskazuje, a już na pewno nie jest do udowodnienia. Decydujące moim zdaniem jest to, czy tego typu płatność była wykonana po raz pierwszy, lub była wykonywana sporadycznie, czy też - abstrahując od nadmiernego obciążenia pracą, była ona w stałym zakresie obowiązków. Oraz o to, czy pracodawca uświadomił pracownika, że termin widniejący na fakturze oznacza termin wpływu środków do wierzyciela ( art. 454 par. 1 KC ).
W moim odczuciu - jeśli był to stały obowiązek - pracownik nawet bez pouczenia pracodawcy powinien się z taką zasadą zapoznać. Jeśli jednorazowy, sporadyczny- decydujące jest to, czy został pouczony jakie jest rozumienie kodeksowe daty realizacji zobowiązania albo czy dostał jasne polecenie wykonania płatności w danym (wcześniejszym niż data z faktury) dniu.

Przy nieumyślności- zastosowanie ma art. 117 KP. Tamże pojawia się kwestia pomniejszenia odpowiedzialności z powodu współwiny pracodawcy oraz limit kwotowy (art. 119) przy winie nieumyślnej.

Poza ww zmniejszeniem odpowiedzialności ze względu na przeciążenie pracą, dużo bardziej nieformalnie owa nieprawidłowa sytuacja go chroni- po prostu jeśli zostanie obciążony, są duże szanse że da pracodawcy dyscyplinarkę z art. 55, par. 1'1 KP, uzyska odszkodowanie za właściwy okres wypowiedzenia i pozwie o spłatę nadgodzin.

Kp w tym zakresie:

http://prawo.money.pl/kodeks/pracy/dzial-piaty-odpowiedzialnosc-materialna-pracownikow/rozdzial-i-odpowiedzialnosc-pracownika-za-szkode-wyrzadzona-pracodawcy

Artykuł:

http://msp.money.pl/wiadomosci/kadry/artykul/odpowiedzialnosc;materialna;na;zasadach;ogolnych,170,0,137386.html
księgowaP / 87.207.111.* / 2014-05-17 11:22
A czy pracodawca musiał uświadamiać pracownika, że termin widniejący na fakturze oznacza termin wpływu środków do wierzyciela? Czy to nie jest "standardem", o którym pracownik musi wiedzieć? (poza tym jak ma się do tego fakt, że pracownik ma wpisane w swoich obowiązkach znajomość ustaw o finansach publicznych, o rachunkowości, o służbie cywilnej, o dyscyplinie finansów publicznych, Prawo zamówień publicznych itp. ale nie ma wpisanej znajomości kodeksu cywilnego?). Jeżeli chodzi o zadania w zakresie dokonywania płatności to nie były one wykonywane sporadyczne tylko systematyczne. Ponadto pracodawca powiadomił pracownika o tym, aby nie zostawiać płatności na ostatni termin jego zapłaty (co prawda powodem nie była tutaj omawiana terminowość związana z KC, tylko możliwość wystąpienia awarii systemu płatności i wynikające z tego nie zapłacenie zobowiązania w terminie), ale w tym przypadku pracownik odpowiedział, że w związku z ilością nałożonych na niego zadań nie jest w stanie wyrobić się ze wszystkimi płatnościami w terminach o jeden dzień wcześniej (dlatego ma tyle nadgodzin). Sprawa jest skomplikowana... Czy pracownik ma jakąkolwiek linie obrony w tej sytuacji aby nie płacić tych odsetek?
I jak w tej sytuacji ma się odpowiedzialność pracodawcy, który odpowiada za sprawne zarządzanie zespołem (faktycznie cały zespół nie był równomiernie obłożony obowiązkami). Czy to też może być formą ochrony pracownika?
szklarek / 2014-05-19 10:24
Tych okoliczności Pani NIE podała w pytaniu. Przecież inaczej sytuacja wyglądałaby, gdyby chodziło o jednorazowe zlecenie zapłaty faktury " na mieście " kierowcy, bo akurat miał zaplanowany odbiór towaru obok banku.

Zatem mamy szkodę w wyniku niedopełnienia obowiązków, nadal formalnie nieumyślną. Zatem z limitem kwoty.

Kwestia obrony pracownika tj. wskazania na część odpowiedzialności pracodawcy (przeciążenie) liczbą/zakresem zadań już poruszyłem.

Najnowsze wpisy