blebla
/ 89.74.230.* / 2012-02-17 15:14
1. Amerykański standard szerokości torów kolejowych (odstępu szyn) wynosi 4
stopy, 8.5 cala. Prawda, że to dziwaczna liczba? A czy wiesz dlaczego taki
właśnie standard się stosuje?
2. Ponieważ w ten sposób buduje się linie kolejowe w Anglii, a właśnie
angielscy przybysze budowali amerykańskie linie kolejowe. Dlaczego jednak
Anglicy budowali je właśnie tak?
3. Ponieważ pierwsze linie kolejowe, budowali ci sami ludzie, którzy
budowali wcześniej linie tramwajowe, a tam właśnie stosowano ten standard.
Dlaczego jednak stosowano tam ten standard?
4. Ponieważ ludzie, którzy budowali linie tramwajowe, używali tych samych
szablonów i narzędzi, jakich używali przy budowie wagonów tramwajowych,
które miały taki odstęp kół. W porządku! Ale dlaczego wagony miały taki
właśnie dziwaczny odstęp kół?
5. No cóż, gdyby próbowali zastosować jakiś inny odstęp, łamaliby pewną
starą zasadę budowy dalekobieżnych dróg angielskich, ponieważ mają one taki
właśnie odstęp kolein na koła. Któż to budował te starodawne drogi z
koleinami?
6. Pierwsze dalekobieżne drogi w Europie (i Anglii) zbudowało Imperium
Rzymskie dla swoich legionów. Drogi te są w użyciu dotychczas. Ale skąd te
koleiny?
7. Pierwotne koleiny uformowały rzymskie rydwany wojenne; każdy inny
użytkownik tych dróg musiał się dostosować do nich, gdyż inaczej uszkodziłby
koła swoich pojazdów. Ponieważ rydwany były wykonywane dla Imperium
Rzymskiego, były one wszystkie do siebie podobne jeśli idzie o rozstęp kół.
Jak widać amerykański standard odstępu szyn kolejowych: 4 stopy i 8.5 cala,
pochodzi od parametrów technicznych rzymskich rydwanów bojowych. A
biurokracja jest wieczna. A więc następnym razem, kiedy dostaniesz do ręki
jakąś dokumentację techniczną i zaczniesz podejrzewać, że może ona mieć coś
wspólnego z końską dupą, będziesz miec absolutną rację, ponieważ rzymskie
rydwany wojenne były konstruowane tak, aby ich szerokość była dostosowana do
sumarycznej szerokości zadów dwu koni bojowych
A teraz małe rozwinięcie tematu... Kiedy spoglądasz na kosmiczny
wahadłowiec na stanowisku startowym, widzisz dwie duże rakiety startowe
przymocowane po bokach głównego zbiornika paliwa. Są to rakiety na paliwo
stałe, w skrócie: SRB, produkowane w firmie Thiokol, w Utah, w U.S.A.
Inżynierowie, którzy projektowali SRB woleliby, aby były one nieco grubsze,
ale... SRB transportuje się z wytwórni na stanowisko startowe koleją. Tak
się złożyło, że linia kolejowa biegnie na pewnym odcinku przez tunel
wydrążony w górze. Rakiety muszą się zmieścić w tym tunelu. Tunel jest tylko
odrobinę szerszy niż linia kolejowa, a linia ta, jak już wiesz, ma szerokość
dwu końskich tyłków. Tak więc jeden z głównych szczegółów konstrukcyjnych
kosmicznego wahadłowca, być może najbardziej zaawansowanego systemu
transportowego na świecie, został zdeterminowany ponad dwa tysiące lat temu
przez szerokość końskiej dupy...