NI
/ 217.153.99.* / 2009-06-15 16:54
GE Money zapłaci za zawyżanie cen
Autor AO/The Times
Czwartek, 02. 10. 2008 16:07
GE Money przez dwa lata nie potrafił poprawić swojego systemu, czym naraził na straty setki
klientów, którzy zaciągnęli kredyty hipoteczne. Bank, którego firmą macierzystą jest General
Electric, z bazą liczącą blisko pół miliona klientów w UK, został ukarany przez Financial
Services Authority (FSA) grzywną w wysokości 1,12 mln funtów.
Urząd stwierdził, że 684 klientów, wliczając w to niezamożnych kredytobiorców, poniosło straty
wynoszące 2,3 mln funtów. GE Capital, siostrzany bank, który już został sprzedany, w ubiegłym
roku ukarano grzywną 610 000 funtów za sprzedaż z użyciem nieuczciwych praktyk
ubezpieczeń płatności kredytu. Natomiast w przypadku GE Money problem polegał na
postępowaniu banku wobec osób, którym zamrożono część kredytu, do momentu zakończenia
remontu nieruchomości. Bank nie zawsze wyjaśniał zasady, na jakich przeprowadza tego typu
zamrożenia, nie wypłacał w odpowiednim czasie „zamrożonej” kwoty oraz naliczał odsetki, które
już nie były należne.
FSA twierdzi, że bank wiedział o tym problemie już w 2004 r., ale nie zrobił nic do 2006 r. Dzięki
współpracy GE uniknął grzywny w wysokości 1,6 mln funtów, ponadto – jak uznała FSA – te
uchybienia nie były popełnione celowo. Zdaniem dyrektor wydziału egzekucji FSA:
niedociągnięcia banku miały poważne skutki, ponieważ naraziły wielu ludzi na finansowe straty.
GE jak dotąd zrekompensował straty 5,5 tys. klientów i zakończył stosowanie „zamrożeń”.
Dyrektor naczelny GE Money powiedział: „żałujemy, że doszło do tej sytuacji. Chociaż grupa
osób dotkniętych przez nasze uchybienia była mała w stosunku do ogólnej liczby naszych
klientów, to jednak chcielibyśmy przeprosić wszystkich pokrzywdzonych”.
Kredyty hipoteczne były sprzedawane pod szyldem GE, Igroup i First National. GE obsługuje
blisko 200 tys. klientów, którzy zaciągnęli kredyty hipoteczne w UK.
1
CZŁOWIEK OBUDŹ SIĘ