kogucik
/ 94.42.140.* / 2011-10-25 12:31
Petrolinvest zerka na Chiny
wnp.pl (Marcin Szczepański) - 25-10-2011 10:00
Fot. PTWPPetrolinvest, rozważając powiększenie swojego portfelu aktywów w Kazachstanie o nowe złoża, liczy przy okazji na wejście na chiński rynek. Póki co mowa jest o sprzedaży produktów naftowych pochodzących ze złóż, które spółka chce odkupić od Swiss Petroleum, jednak prezes spółki Bertrand Le Guern nie ukrywa, że daje to nadzieje także w kontekście innych projektów w Kazachstanie.
Kiedy rozpocznie się wydobycie z przejętych ostatnio złóż w Kazachstanie i jakie znaczenie ma ta transakcja dla bieżącej działalności spółki?
- Rozumiem, że pyta Pan o ostatnią umowę ze Swiss Petroleum Investments Holding AG. Dzięki podpisaniu tej umowy mamy wyłączność na negocjacje oraz prawo do przeprowadzenia due diligence projektu - na razie jeszcze nie zapadła decyzja o przejęciu tych aktywów. Jednak jeśli badanie zakończy się pozytywnymi wnioskami to obecność w nim wzmacnia pozycję Petrolinvestu w Kazachstanie, daje dojście do złóż, których łączny potencjał to 134 mln baryłek potwierdzonych zasobów lekkiej ropy, 33 mln bbl zasobów perspektywicznych, 1,26 mln bbl zasobów kondensatu i 8 mld m3 gazu, które były już w części opróbowane i na których uruchomienie wydobycia nie jest problemem.
Przejęcie kontroli nad tymi aktywami miałoby nam dać zabezpieczenie dla emisji obligacji korporacyjnych, jednocześnie sam projekt ma być wysoce rentowny, ponieważ kumuluje marżę ze wszystkich faz, od wydobycia po przetworzenie ropy na paliwa, sprzedaż paliw i transport.
W raporcie wspomniano o budowie terminala i rafinerii jako części kontraktu. Z jakimi wydatkami wiązałyby się te inwestycje i czy Petrolinvest skorzysta z tych możliwości?
- Zakup udziałów w projekcie to 45 mln USD a kolejne inwestycje to dalsze 35 mln, jednak - co chciałbym podkreślić - część zapłaty nastąpi w akcjach, a część z wygenerowanego w przyszłości zysku. Tak więc nasi partnerzy mają świadomość, że rozliczenie całkowite nastąpi wówczas gdy projekt zacznie działać i przynosić zysk. Szczegółowe dane dotyczące kosztów budowy głównych części tego projektu, w tym rafinerii i terminala przeładunkowego, będziemy podawali wówczas gdy badanie due diligence zakończy się pozytywnymi wnioskami i podejmiemy decyzje o ostatecznym wejściu w ten projekt.
Pojawiła się też informacja o możliwości sprzedaży ropy z tych złóż do Chin…
- Projekt, który badamy ma takie założenia i wydają się one rozsądne. Przede wszystkim region Ałmaty znajduje się niedaleko granicy z Chinami, a linia kolejowa, przy której ma zostać wybudowany terminal przeładunkowy dla paliw, wpina się do linii międzynarodowej z możliwością transportu również w kierunku Chin. Ponadto eksport na największy z rynków, którego zapotrzebowanie dynamicznie rośnie, jest optymalnym rozwiązaniem dla tego projektu.