Addo
/ 77.253.40.* / 2010-04-18 14:38
09.15.15 Kiedy dynastia królewska, będąc niepohamowanie dumną z powodu materialnych sił pasji i ignorancji, stała się bezbożna i przestała zważać na prawa wydawane przez braminów, Paraśurama zgładził ją. Chociaż obraza jej członków nie była zbyt poważna, zabił ich, aby zmniejszyć brzemię świata.
09.15.15 Znaczenie: Ksatriyowie, czyli klasa rządząca, muszą kierować światem zgodnie z zasadami i nakazami przedstawionymi przez wielkich braminów i święte osoby. Gdy tylko klasa rządząca staje się nieodpowiedzialna za zasady religijne, jest ciężarem dla Ziemi. Jak stwierdzono tutaj, rajas-tamo-vrtam, bharam abrahmanyam: gdy klasa władająca znajdzie się pod wpływem niższych sił natury, mianowicie ignorancji i pasji, staje się ciężarem dla świata, a zatem musi unicestwić ją wyższa moc. W rzeczywistości widzimy w nowożytnej historii, że różne rewolucje obalały monarchie. Lecz niestety monarchie te obalono po to, by ustanowić zwierzchnictwo ludzi trzeciej i czwartej klasy. Chociaż obalano w świecie monarchie opanowane siłami pasji i ignorancji, mieszkańcy świata są wciąż nieszczęśliwi, bo choć cechy poprzednich monarchów splamione ignorancją uległy degradacji, zastąpili ich ludzie z warstwy kupieckiej i robotniczej, o cechach jeszcze bardziej zdegradowanych. Ludzie mogą być naprawdę szczęśliwi wtedy, gdy administracją kierują bramini, czyli osoby świadome Boga. Dlatego w czasach poprzednich, kiedy to klasa rządząca zdegradowała się do sił pasji i ignorancji, bramini – pod przewodnictwem takiego bramina o duchu ksatriyi, jak Paraśurama, zabili ją kolejno dwadzieścia jeden razy.
Jak stwierdza Śrimad-Bhagavatam (12.2.13), w Kali-yudze, dasyu-prayesu rajasu: klasa rządząca (rajanya) nie będzie lepsza niż rabusie (dasyu), jako że sprawy administracji zmonopolizują ludzie trzeciej i czwartej klasy. Ignorując religijne zasady oraz bramińskie reguły i nakazy, z pewnością będą usiłować bez namysłu ograbiać obywateli z ich bogactw. W innym miejscu oznajmia Śrimad-Bhagavatam (12.1.40):
asamskrtah kriya-hina rajasa tamasavrtah
prajas te bhaksayisyanti mleccha rajanya-rupinah
Nie będąc oczyszczonymi, lekceważąc właściwe wypełnianie ludzkich obowiązków i znajdując się pod wpływem sił pasji (rajas) i ignorancji (tamas), nieczyści ludzie (mleccha), pozujący na członków rządu (rajanya-rupinah), zdławią obywateli (prajas te bhaksayisyanti). A w jeszcze innym miejscu Śrimad-Bhagavatam (12.2.7-8) mówi:
evam prajabhir dustabhir akirne ksiti-mandale
brahma-vit-ksatra-śudranam yo bali bhavita nrpah
praja hi lubdhai rajanyair nirghrnair dasyu-dharmabhih
acchinna-dara-dravina yasyanti giri-kananam
Społeczeństwo ludzkie jest w naturalny sposób ugrupowane w czterech kategoriach, jak oznajmia Bhagavad-gita (catur-varnyam maya srstam guna-karma-vibhagaśah). Lecz gdy pominie się ten system i nie weźmie się pod uwagę cech i podziałów społecznych, rezultatem będzie brahma-vit-ksatra-śudranam yo bali bhavita nrpah, pozbawiony znaczenia tzw. system kastowy braminów, ksatriyów, vaiśyów i śudrów. W wyniku tego ktokolwiek jakimś sposobem zdobędzie moc, zostanie królem lub prezydentem. Tak więc praja, czyli obywatele, będą tak nękani, że porzucą swe ogniska domowe i udadzą się do lasu (yasyanti giri-kananam), aby uniknąć dokuczliwości urzędników rządowych, którzy nie znają litości i nałogowo działają niczym rabusie. Dlatego praja, czyli ogół ludzi, musi przyjąć ruch świadomości Krsny, ruch Hare Krsna, który jest dźwiękową inkarnacją Najwyższej Osoby Boga. Kali-kale nama-rupe krsna-avatara: Krsna, Najwyższa Osoba Boga, pojawił się teraz jako inkarnacja przez Swoje święte imię. Kiedy praja staną się świadomi Krsny, będą wtedy mogli oczekiwać dobrego rządu i dobrego społeczeństwa, doskonałego życia i wybawienia z niewoli materialnej egzystencji.