Longinus
/ 83.13.163.* / 2011-11-14 11:55
Grupa młodych osób w wieku około 25 lat, do której należą: PIOTR GACZKOWSKI, MICHAŁ KOLAN, MARCIN VOGEL (dane z Krajowego Rejestru Sądowego) jako Procreate Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu
prowadzi działalność polegającą na oferowaniu tzw. "darmowego pozycjonowania" - usługi mającej
na celu umieszczenie strony internetowej zleceniodawcy wśród pierwszych wyników wyświetlanych przez wyszukiwarki, dla wybranych wyrażeń kluczowych związanych z działalnością firmy zleceniodawcy.
Działalność Procreate od pierwszego kontaktu z potencjalnym klientem jest w zamyśle wyłudzeniem.
Wychodząc od propozycji darmowej usługi, klient podstępem doprowadzany jest do sytuacji prawnej, w której pozornie lub faktycznie jest związany z firmą Procreate umową o wartości zwykle
od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Firmy, które Procreate próbuje oszukać zupełnie nie były zainteresowane płatną usługą i zgodziły się na skorzystanie z usług Procreate jedynie dlatego, że
usługa miała być darmowa.
Dalsze działania Procreate wobec klienta polegają na stosowaniu manipulacji mającej doprowadzić do podpisania ugody lub regulowania należności.
W związku z tym, działalność ta kwalifikuje się jako czyn określony w art. 286 §1.
Art. 286 Kodeksu Karnego
§ 1. Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, doprowadza inną osobę do niekorzystnego
rozporządzenia własnym lub
cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania
przedsiębranego działania, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
Działania Procreate od pierwszego kontaktu z klientem polegają na celowym i świadomym
wprowadzeniu w błąd celem doprowadzenia do niekorzystnego rozporządzania własnym majątkiem. Działalność ta jest prowadzona od dłuższego czasu według tego samego schematu, na szeroką
skalę i może być potwierdzona przez dużą liczbę świadków.
Nie ma przy tym znaczenia, iż firmy które podpisały umowę mogły wykazać się większą
ostrożnością, brakiem zaufania lub korzystać z profesjonalnej usługi prawnej. Istota wyłudzenia polega na celowym wprowadzeniu w błąd i nie ma znaczenia, że błędnego działania można było uniknąć.
Istota wyłudzenia polega na tym, żeby podstępem i poprzez wielokrotne wprowadzanie w błąd doprowadzić do sytuacji gdy klient nie wypowie „bezpłatnej umowy” w sposób
skuteczny. W sytuacjach gdy umowa została wypowiedziana w terminie i sposób określony
w umowie, kwestionuje się wypowiedzenie umowy powołując się na niejednoznaczne
interpretacje prawne wynikające z niejasnych zapisów w umowie. W ten sposób umowa
„bezpłatna” przechodzi w umowę „płatną” na skrajnie niekorzystnych warunkach dla
klienta, który w większości przypadków nie oczekiwał i nie akceptował żadnej płatnej
usługi. Umowa jest tak skonstruowana, iż gwarantuje firmie Procreate zysk bez
konieczności wykonywania usługi pozycjonowania.
W procederze wprowadzania w błąd zaangażowani byli także pracownicy najemni Procreate zatrudnieni
na stanowisku teleankietera. W znanych nam przypadkach zatrudniane były osoby bardzo młode (w wieku około 20 lat), które łatwo mogły ulec manipulacji oraz nie do końca być świadome w jakim
procederze uczestniczą. Jesteśmy przekonani, iż osoby te były instruowane jak wprowadzać w błąd klientów Procreate.
1
Schemat działania Procreate.
• Telemarketer dzwoni (zazwyczaj wielokrotnie) do potencjalnego klienta namawiając do
skorzystania z oferty trzymiesięcznego bezpłatnego pozycjonowania firmowej witryny
internetowej.
• Jako potencjalni klienci wybierane są mniejsze firmy, zlokalizowane z dala od Poznania (siedziby
Procreate). Firmy te, zazwyczaj osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nie korzystają z profesjonalnej obsługi prawnej pozwalającej na wnikliwą analizę zawieranych umów
• Podczas rozmów akcentowane jest wielokrotnie, iż pozycjonowanie jest darmowe w okresie trzech miesięcy oraz że nie rodzi to żadnych zobowiązań na przyszłość.
• Niektóre z firm drogą e-mailową otrzymały ofertę, w której znalazły się poniższe sformułowania
(przy czym słowo niezobowiązujące pisane było pogrubioną czcionką):
„Próbne pozycjonowanie jest całkowicie niezobowiązujące i może zostać przez Państwa przerwane
w
dowolny momencie trwania okresu testowego.”
„Jesteśmy jedyną firmą na rynku, która pozwoli Państwu absolutnie bez opłat i zobowiązań przetestować
usługę pozycjonowania i odczuć efekty, które dzięki niej osiągniecie”
W momencie, gdy firma wyrazi wstępne zainteresowanie, ustalane są tzw. "wyrażenia kluczowe" do
pozycjonowania. Telemarketer namawia do wyboru jak największej liczby słów kluczowych "bo co
szkodzi, przecież to za darmo". Zwykle firmie zależy na pozycjonowaniu według kilku „wyrażeń kluczowych", telemarketer doprowadza do wskazania znacznie większej niż wynikająca z potrzeb firmy
liczby "wyrażeń kluczowych".
Po d