Forum Polityka, aktualnościGospodarka

Pociągi dla PKP Intercity. Miliard złotych unijnej dotacji pod znakiem zapytania

Pociągi dla PKP Intercity. Miliard złotych unijnej dotacji pod znakiem zapytania

Wyświetlaj:
AK17 / 2015-11-27 18:35

...pociągi są dopuszczone do ruchu w Polsce, więc mogą wyjechać na tory. Natomiast kwestia zobowiązań kontraktowych to sprawa osobna. Jeżeli PKP Intercity zażyczyło sobie w specyfikacji przetargowej, że pociąg ma być zgodny z TSI, to powinien spełniać ten warunek w momencie dostawy

Jakby przewaga formy nad treścią: skoro odbiorca życzył sobie zgodności z TSI to mimo że oferty w pełni zgodnej NIE MA teraz już nie może zweryfikować swego stanowiska? Czy na pewno lepiej jest odrzucić wszystko z powodu braku formalnego, "udupić" producentów i samego siebie (a też pasażerów), czy lepiej jednak wynegocjować nowe warunki - wszak dopuszczenie do ruchu czyli walor najważniejszy - gwarancja bezpieczeństwa - jednak jest.
MiM0000 / 46.76.148.* / 2015-11-28 03:48
Ale przecież PKP IC składy bez deklaracji zgodności z TSI odbiera. Dzisiaj (właściwie już wczoraj) odebrali kolejne dwa Flirty. W sumie to już 18 z 20 - pozostałe odbiorą w najbliższych dniach. Niestety wygląda na to, że Pesa w ogóle ma problem z dostarczeniem pojazdów spełniających wymogi przetargu i to tak istotne jak masa pojazdów czy sztywność konstrukcji. Obym się mylił.

Nie jest natomiast łatwo całkowicie zrezygnować z jakiejś opcji po rozstrzygnięciu przetargu. Pamiętaj, że jest to rodzaj konkursu i rezygnacja czy zmiana jakiegoś wymogu może wywołać protesty innych startujących (bo gdyby wiedzieli, że coś tam nie będzie wymagane, to złożyliby inne oferty i może by wygrali). Do tego dochodzi kwestia kalkulacji ceny - przetarg służy właśnie jej ustaleniu i jest to cena za całość.
Rico53 / 85.237.183.* / 2015-11-27 18:09
podatek płacony przez sklepy wielkopowierzchniowe to characz ściągnięty od każdego obywatela poprzez te właśnie sklepy (podwyżka cen na produkty codziennego użytku) i wpłacony do kasy państwowej jako nowy podatek.
Aywarr / 78.88.141.* / 2015-11-27 18:08
Pogonić prezesa podesłanego przez żydków z JP.Morgan i wszystko będzie grało
Baca44 / 83.27.104.* / 2015-11-27 17:59
Nikt sprawy nie pokpił. Dobrze, że pociągi produkowane są w Polsce i będzie dotacja unijna. Pewne drobne poprawki, korekty i niezbędną dokumentację można dostarczyć trochę później w ramach gwarancji lub rękojmi. Tylko "słowni eksperci", którzy poza gadaniem niczego konkretnego w życiu nie zrobili widzą i mają jakieś problemy. Sztuka inżynierska jest zbyt trudnym zagadnieniem dla zrozumienia przez różnej maści wiejskich filozofów. Gadacze zawsze wszytko robią w terminie. Niestety samą gębą się nie pojedzie, musi byc pociąg.
Westler / 178.192.230.* / 2015-11-27 20:10
Nic nie rozumiesz bo masz polska mentalnosc. Liczy sie profesjonalizm a nie fastryga i jakos to bedzie. Radze pomieszkac troche na Zachodzie to sie przekonasz co mam na mysli.
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/
MONCK / 85.222.75.* / 2015-11-27 22:52
To wejdź do Metra w Berlinie a zobaczysz interopercyjność - syf i mogiła jak w rynsztoku
MiM0000 / 83.29.88.* / 2015-11-27 18:24
No ale jak chcesz w ciągu miesiąca dostarczyć pociągi, które fizycznie nie istnieją? Z Newagiem nie ma problemu, ale Pesa ma skończonych zaledwie kilka składów (5 jest podobno odbieranych przez PKPIC, 010 i 011 są rzekomo wyposażane). Nie doszli nawet do półmetka produkcji.

Sztuka inżynierska jest zbyt trudnym zagadnieniem dla zrozumienia przez różnej maści wiejskich filozofów.
Lata temu mój dziekan spytał się nas, jakie są najważniejsze kryteria oceny architekta według badań prowadzonych wśród inwestorów w USA. Otóż jest to BUDŻET i TERMIN - pozostałe są mniej istotne. Drastyczne zawalenie terminu (szczególnie takie, które prowadzi do strat u klienta) dyskwalifikuje jakiegokolwiek inżyniera.
LICK / 85.222.75.* / 2015-11-27 23:01
Nie z NEWAGIEM tylko STADLEREM - Newag tam tylko kilka foteli wstawił i informację pasażerską i chyba tylko kible myje.
Baca44 / 83.27.104.* / 2015-11-27 18:38
Pracownicy naukowi, w tym dziekani, mają niewiele wspólnego z rzeczywistością produkcyjną. Pomijam w tej ocenie ich niezwykle ważną działalność w obszarze edukacji i prac naukowych. Wystarczy się przyjrzeć opóźnieniom w USA jeżeli chodzi o nowoczesne samoloty.
MiM0000 / 46.76.148.* / 2015-11-28 04:01
"Newag tam tylko kilka foteli wstawił"
Niezupełnie, ale fakt - dominującym partnerem jest Stadler. Dodajmy zresztą, że Stadler tych pociągów na księżycu nie składa, lecz w swoim zakładzie w Siedlcach.

"Pracownicy naukowi, w tym dziekani, mają niewiele wspólnego z rzeczywistością produkcyjną."
W mojej branży liczy się raczej praktyka projektowa - on miał imponującą.
asddd / 176.221.124.* / 2015-11-27 17:49
to jest artykuł propagandowy, sponsorowany przez syjonistów, którym się nie podoba że polska firma robi lepiej i taniej więc im piętrzą przeszkody, a jak nie mogą to zamawiają u pismaków takie artykuły. Żydostwo już przejęło PKS i inne firmy a teraz by chcieli PESĘ.
szuser / 31.174.177.* / 2015-11-27 17:49
"Według mnie stanowisko PKP Intercity, że producenci mogą dostarczyć dokumenty później, jest odpowiedzią wymijającą"
Według ciebie? A co z ciebie za autorytet Kalińska? A dla kogo ten lobbing realizujecie Kalińska? No śmiało,powiedzcie że polskie jest dziadowskie i brzydkie. Co wy wiecie o zasadach certyfikacji? Mało , o wiele za mało.
gall811 / 83.22.178.* / 2015-11-27 17:48

Miliard złotych unijnej dotacji pod znakiem zapytania

Kto za ten bajzel odpowiada? Ktoś nie dopilnował czy celowo pokpił sprawę?
MiM0000 / 83.29.88.* / 2015-11-27 18:05
Kto za ten bajzel odpowiada?
Nazwisko pada w artykule: Tomasz Zaboklicki

Ktoś nie dopilnował czy celowo pokpił sprawę?
Efekt łapania zbyt wielu srok za ogon. Brali każdy kontrakt nie zastanawiając się nad tym, czy będą w stanie go zrealizować. Sprzedawali już nawet nie prototypy, nie projekty, lecz założenia projektowe i ładne rysuneczki z wizualizacjami przyszłych konstrukcji.

Do tego presja żeby kupić coś polskiego po Pendolino, bo przecież Polacy zrobią podobno lepsze i taniej - właśnie zrobili.
AK17 / 2015-11-27 18:44
Widać głęboką wiedzę na temat przebiegu
Sprzedawali już nawet nie prototypy, nie projekty, lecz założenia projektowe i ładne rysuneczki z wizualizacjami przyszłych konstrukcji.

Widać tu dogłębną znajomość przebiegu ofertowania, uzgodnień i osiąganych ustaleń kontraktowych... Czy można poznać jej źródła, pochodzenie?
Czy też jednak jest to wiedza typu: "tak mi się wydaje" głoszona jako niepodważalny pewnik?
MiM0000 / 46.76.148.* / 2015-11-28 04:37
Sam możesz to ocenić śledząc chronologię choćby na podstawie kolejnych doniesień prasowych.
- maj 2015: ukończono prototyp (będący jednocześnie pierwszym ze składów dla PKP IC)
- maj 2014: podpisanie umowy na dostawę składów dla PKP IC
- kwiecień 2014: przyznanie dotacji Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na budowę prototypu.
- październik 2013: po raz pierwszy zaoferowano PKP IC Darta w przetargu, który wygrał Stadler.

Te fakty już wystarczają żeby obronić tezę o sprzedawaniu co najwyżej projektu. O tym, że projekt ten był hmmm... mocno niedopracowany w chwili zaoferowania (w tym pierwszym przetargu) wiem ze stosunkowo wiarygodnych plotek krążących w kolejarskim półświatku. Świadczy też o tym czas potrzebny na rozpoczęcie prac nad prototypem i opóźnienie w jego realizacji (miał być gotowy do końca 2014 r.). Oczywiście - coś tam już w 2013 mieli zrobione, jednak nie był to projekt w sensie czegoś, co można dać do działu produkcji.
maciek m. / 84.10.212.* / 2015-11-27 17:14
póki co wagony metra w Warszawie,które wyprodukował Newag ( w sumie kapitał zagraniczny !!! ) nawalają permanentnie,wykonane tak sobie i ... spoko !
a Pesę - bo polska - należy wykosić ! taka prawda !
PCIM / 83.30.2.* / 2015-11-27 17:13
PENDOLINO ZABIERA PASAŻERÓW TYLKO ZE ZŁOTYMI ZEGARKAMI
pasażer / 37.152.18.* / 2015-11-27 16:59
jeżdżę pociągami codziennie newag i pesa .... porównując obie produkcje hmmmm newag tandeta : jakość plastików dużo gorsza , pierwsze kursy częste awarie drzwi , przeciekająca klimatyzacja , nawiewy klimatyzacji/ogrzewania skierowane są wprost na głowy pasażerów ...nie jest to komfortowe w podróży , generalnie na pierwszy rzut oka wydaje się że newagi ładniejsze ,ale po kilku kursach wychodzi poprostu tandeta!!! newagi powinny zostać dopracowane i poprawione jakościowo względem pasażerów zanim jakakolwiek spółka kolejowa postanowi je zakupić!!!
Ość / 89.68.56.* / 2015-11-27 17:54
To Darty już jeżdżą w normalnej eksploatacji? Bo że Flirty - to owszem, jeżdżą.
real / 77.254.215.* / 2015-11-27 16:57
Jeżeli uchowała się jeszcze jakaś polska firma to trzeba ja uwalić . Testament wrogiej Polsce bandy po/psl jest realizowany
MiM0000 / 83.29.88.* / 2015-11-27 17:35
I dlatego Pesa nie wywiązuje się z umów? To PO z PSL przeszkadzały w produkcji Dartów? Bronek podczas wizyty w maju pochował chłopakom narzędzia?
genio / 89.64.22.* / 2015-11-27 16:54
Obydwie firmy nie zdazyly to dlaczego w tytule tylko PESA ? PKP będzie jezdzilo poza RP ? To po co stawiali takie wymagania jak wiadomo ze polskie normy sa we wszystkim bardziej rystrykcyjne niż unijne ?? A może warunkiem dotacji było certyfikowanie w ktoryms państw starej UE tony tlumaczonej dokumentacji w za której wykonanie i tzw. homologacje placi się grube miliony PLN. Jeżeli zakład ma ISO na produkcje to po co jeszcze te homologacje dla urzedasow ??!!!
MiM0000 / 83.29.88.* / 2015-11-27 17:52
Gdybyś przeczytał cały artykuł, to byś wiedział. Dla nieradzących sobie z tekstem dłuższym niż "Precz-z-PO, Precz-z-UE, Ja-ro-zbaw, Ja-ro-zbaw!" tłumaczę:

16 z 20 Flirtów Newagu zostało odebranych przez PKP IC i z nimi już nic się stać nie może. 4 kolejne są skończone i czekają na odbiór. Oznacza to, że niemal na pewno Newag wyrobi się do końca roku. W najgorszym (właściwie niemożliwym) wypadku przepadną te 4.

0 z 20 Dartów Pesy zostało odebranych. 5 jest podobno w trakcie odbiorów (ale stwierdzono usterki i odesłano je do poprawek). Kilka kolejnych jest na różnym etapie produkcji. Oznacza to, że niemal na pewno Pesa nie wyrobi się do końca roku. Może uda im się przekazać kilka (może nawet z 10) sztuk - o ile nic już nie wyskoczy po drodze.

Jeżeli chodzi o normy polskie i europejskie, "homologacje" taboru czy TSI to nie ma sensu dyskutować, bo najwyraźniej nie masz o tym problemie pojęcia.
wojtulo1948 / 79.191.23.* / 2015-11-27 16:49
antek załatwi że będą robić dla największej polskiej armii pancerne strategiczne Balas !
WiX / 165.225.80.* / 2015-11-27 16:48
Pesa "bruździ" zachodnim konkurentom, więc musi zostać "wycięta". Jedyna nadzieja w nowym, patriotycznym rządzie.
MiM0000 / 83.29.88.* / 2015-11-27 17:58
Taa... wina Tuska, że firma nie dotrzymuje terminów dostaw. Wina Tuska, że składy są szersze lub/oraz cięższe niż wymagane w zamówieniu. Wina Tuska...

Wy, patrioci zawsze musicie obwiniać innych za swoją nieudolność.
dggr / 77.45.47.* / 2015-11-27 18:38
Za to zasługa tuska ze kupił pendolino za kilka mld z moich podatkow ktore popiernicza aż 120 km/ h. Brawo donek i bronek
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/
blebleble554 / 87.206.27.* / 2015-11-27 16:47
Dzień bez płatnego szczucia to dzień stracony, prawda? A autorka powinna być zobowiązana do douczenia się przed napisaniem swoich wypocin.

Najnowsze wpisy