Forum Polityka, aktualnościGospodarka

Pomorska Kolej Metropolitalna ruszyła. Regularne kursy już 1 września

Pomorska Kolej Metropolitalna ruszyła. Regularne kursy już 1 września

Wyświetlaj:
Gregor TT / 89.70.161.* / 2015-08-31 09:03
W latach 30. XX wieku koleje europejskie coraz silniej odczuwały konkurencję dynamicznie rozwijającego się lotnictwa pasażerskiego i motoryzacji. Zastosowanie silnika spalinowego do napędu wagonów silnikowych i aerodynamiczne ukształtowanie nadwozi otworzyły możliwość wprowadzenia nowej jakości w połączeniach lokalnych i dalekobieżnych – zaczęto budować stosunkowo lekkie pojazdy szynowe, dysponujące wysoką dynamiką i rozwijające duże prędkości. Pierwsze w Niemczech ekspresowe połączenie, z zastosowaniem trakcji spalinowej, uruchomiono pomiędzy Berlinem a Hamburgiem (Fliegender Hamburger – „Latający Hamburczyk”) w 1935. Wkrótce sieć tzw. „latających” pociągów, rozwijających prędkość 160 km/h, objęła wszystkie większe ośrodki Niemiec.

Połączenie Berlina ze Śląskiem trakcją spalinową uruchomiono 15 maja 1936. Linię obsługiwały trójczłonowe wagony spalinowe typu Leipzig („Lipsk”) zbudowane w fabryce Linke-Hofmann Werke we Wrocławiu (seria SVT137 Deutsche Reichsbahn). Pociąg początkowo kursował ze stacji Berlin Schlesischer Bahnhof, a od 1937 ze stacji Berlin-Charlottenburg. Podróż do stacji końcowej w Bytomiu trwała 4 godziny 25 minut (około 510 km).

Trasa przejazdu wiodła przez: Fürstenwalde/Spree, Frankfurt nad Odrą, Guben, Lubsko, Jasień, Żagań, Wierzbową Śląską, Rokitki, Legnicę, Środę Śląską, Wrocław, Oławę, Brzeg, Opole, Kędzierzyn, Gliwice. Po drodze, po opuszczeniu Berlina, pociąg zatrzymywał się jedynie na stacjach: Wrocław, Opole, Kędzierzyn-Koźle i Gliwice. Średnia prędkość przejazdu wynosiła 128 km/h, przy maksymalnej 160 km/h. Z racji prędkości osiąganej przez pociąg Ślązacy nazywali go „Latającym Pieronem”. „Latający Ślązak” był ofertą dostępną dla szeroko pojętej klasy średniej – m.in. przedsiębiorców i urzędników, zespół trakcyjny oferował miejsca 2 i 3 klasy i skromny bufet. Godziny odjazdu były dopasowane tak, by dotrzeć do stolicy Rzeszy rano w godzinach rozpoczynania pracy urzędów i powrócić na Śląsk tego samego dnia wieczorem. Ostatni raz pociąg wyjechał na tory 21 sierpnia 1939. Później wszystkie wagony motorowe zostały zajęte przez armię.

Dla porównania, w późnych latach 30. XX wieku ekspresowe pociągi parowe oferujące wyższy komfort jazdy (w ich składach były wagony 1 klasy i wagon restauracyjny) pokonywały podobną trasę w czasie ok. 5-6 godzin przy prędkości maksymalnej 140 km/h i były prowadzone opływowymi parowozami serii 01.10 lub 03.10.

Współczesne (2012) pociągi ekspresowe EuroCity na pokonanie analogicznej trasy Katowice – Berlin potrzebują 7 godzin i 46 minut – stan torów na znacznej części trasy nie pozwala na rozwijanie dostatecznej prędkości, problemem jest także dwukrotna zmiana lokomotyw. Pociągi międzynarodowe obecnie jadą nieco inną trasą.
Wkurzony / 94.75.84.* / 2015-08-31 08:59
To Panią Premier boli nadeszła sprawiedliwość i tego się boi ta cała zgraja hochsztaplerów. Kradliście przez 8 lat i nastaje koniec. Niech pani przestaje straszyć nadchodzi sprawiedliwość i kto to mówi osoba która reprezentuje tych, którzy twierdzą, że kto pracuje za 6000 zł to idioci i sama chodzi w trampkach za 600 zł.
azs586 / 83.0.157.* / 2015-08-31 08:57
Ach ta kopaczowa ma zamiłowanie do pociągów
marek1154 / 83.142.182.* / 2015-08-31 09:06
Przyjedż , zobacz to przestaniesz się dziwić.Właśnie wczoraj była inauguracja i przejechałem się tą trasą .
pociąg / 79.184.149.* / 2015-08-31 08:46
Jak na Polskę w ruinie to oby tak dalej.
Cybs / 195.60.216.* / 2015-08-31 08:15
NIE RUSZYŁA!!! Ruszy dopiero od pierwszego września. Na razie na torach pusto.
trójmiasto2132 / 83.142.182.* / 2015-08-31 11:09
Mylisz się wczoraj można było sie przejechać http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Inauguracja-PKM-Tlumy-pasazerow-podczas-dnia-otwartego-n93866.html
PLL / 83.22.246.* / 2015-08-31 08:14
Gratuluje, mam nadzieję,że to linia zelektryfikowana.
PLP / 217.115.65.* / 2015-08-31 15:23
Niestety w XXI wieku PO buduje niezelektryfikowane ...
8iygp08 / 83.11.233.* / 2015-08-31 08:06
no to chyba normalne że na lotnisko bedzie jezdził pociąg ... jeszcze nowa obwodnica trójmiasta by sie przydała az do wladysławowa
rm4000 / 217.99.253.* / 2015-08-31 08:03
kiedy połączymy się z gotową linią kolejową trans baltica. nie potrafimy lub nie chcemy połączyc się kolejowo z talinem , rygą czy mariampolem. czy nie będzie taniej dla ludzi i towarów?
jabol / 77.253.144.* / 2015-08-31 08:00
SUKCES RZADU. Po 70 latach po wojnie i 26 latach po socjalizmie wybudowano 20km drogi kolejowej. Nic tylko chwalic sie nastepne cwierc wiecza.
Typ spode łba / 82.171.152.* / 2015-08-31 09:41
To jest inwestycja samorządu a nie rządu cymbale. Poza tym przyjedź, zobacz wtedy oceń. 20 km nie robi wrażenia dopóki nie weźmie się pod uwagę, że to w środku miasta.
ayana / 89.161.6.* / 2015-08-31 08:00
Na pewno Polska pięknieje i prowadzi szereg inwestycji drogowych. Ale to nie zmienia faktu, że organy Państwa pracują słabo i niewydolnie. Bo jak inaczej nazwać wyrzucenie z mieszkania warszawskiej emerytowanej policjantki dlatego, że nie placiła za mieszkanie. Czy jakiś pseudo urzędnik zainteresował się dlaczego nie płaciła. Bo przecież miała emeryturę. Czy pomógł w załatwieniu formalności. A komentarz policji, że dobrowolnie opuściła mieszkanie urąga powadze urzędu, w tym wypadku Policji.
zatroskany / 213.192.75.* / 2015-08-31 07:59
Uwaga obcokrajowcy! Z lotniska do Wrzeszcza jedziemy PKM, potem kupujemy nowy bilet na SKM i jedziemy do Gdanska. Ewentualnie bierzemy taksowke i mowimy taksowkarzowi gdzie jestesmy.
Hmmm, tylko jak wymowic ten "Wrzeszcz" ?

Najnowsze wpisy