Spółdzielnia Mieszkaniowa nie ma podstaw prawnych do wymagania od kogoś zameldowania. Obowiązek taki, jego brak i warunki wynikają z USTAWY
z dnia 10 kwietnia 1974 r.
o ewidencji ludności i dowodach osobistych.
Natomiast najprawdopodobniej kwestię obowiązku zgłaszania osób zamieszkujących ma ona uregulowaną w Statucie i/ lub regulaminie porządkowym i/lub rozliczania mediów.
Obciąża on członków spółdzielni/ właścicieli lokali/ osoby najmujące obowiązkiem zgłoszenia w odpowiednim terminie aktualnej liczby osób zamieszkujących- bo wpływa to przede wszystkim na naliczanie opłat czynszowych, z których część jest liczona per capita. Na ogół dotyczy to wywozu śmieci, eksploatacji windy, oświetlenia części wspólnych itp.
Zatem proponuję dowiedzieć się we własnym interesie o uregulowania w tej konkretnej Spółdzielni. Bo może przewidywać np. karne opłaty za ww elementy czynszu, gdy inni członkowie potwierdzą stałe zamieszkiwanie osoby niezgłoszonej.
I nic dziwnego, bo wraz z coraz częstszym wynajmowaniem mieszkań liczba osób niezgłoszonych potrafi być nawet większa od zgłoszonych, a tym samym ponad dwukrotnym zawyżeniem części opłat ponoszonych przez uczciwych lokatorów.