Forum Polityka, aktualnościGospodarka

PZL Świdnik pracuje nad śmigłowcem-dronem. "Unikalny w skali europejskiej"

PZL Świdnik pracuje nad śmigłowcem-dronem. "Unikalny w skali europejskiej"

Wyświetlaj:
hgw / 91.198.186.* / 2016-05-23 11:22
"Włosi kupili akcje PZL Świdnik (ponad 87 proc. kapitału zakładowego) za 339 mln zł. To mniej niż wynosił do tej pory roczny przychód świdnickiej fabryki (jeszcze przed prywatyzacją mówiło się o 600 mln zł. jakie trzeba wyłożyć na kupno PZL). Pikanterii sprawie dodaje fakt, że przy decydowaniu się na włoskiego inwestora, bardziej liczyły się względy polityczne niż ekonomiczne. Nowy właściciel PZL Świdnik swoje urzędowanie rozpoczął od zamknięcia obiektów sportowych i zwolnienia 450 pracowników. Doszło do kuriozalnej sytuacji, że wypowiedzenia otrzymali pracownicy, którzy wyrazili chęć pozostania w zakładzie, a pracownicy, którzy chcieli dobrowolnie odejść za odprawą wynikającą ze stażu pracy pozostali. Inną, bardzo wątpliwą sprawą tej prywatyzacji była nieoczekiwana zmiana warunków sprzedaży akcji PZL Świdnik, która prawdopodobnie związana była z inną inwestycją Agusty w Rosji o czym – i co publicznie stwierdził minister Grad – strona polska nie miała żadnego pojęcia. Agusta Westland w porozumieniu z ministerstwem skarbu zrezygnowała z pakietu inwestycyjnego, który w pierwotnej wersji umowy był jednym z najważniejszych postulatów. Polska Agencja Rozwoju Przemysłu, która negocjowała ten pakiet swego czasu mówiła nawet o 2 mld zł. które włosi mieli wyłożyć na modernizację zakładu i rozwój nowych technologii. Rozszerzony miał być też zakres prac badawczo-rozwojowych dotyczących modernizacji starszych wersji śmigłowców, rozpoczęcia prac nad nowymi maszynami oraz ich serwisowania. Rezygnacja z tych planów to nic innego jak zamiana jedynego, polskiego producenta śmigłowców w niewielką montownię zachodnich maszyn. Prywatyzację PZL bada też Centralne Biuro Antykorupcyjne. Okazało się, że w radzie nadzorczej PZL Świdnik zasiada Wiesława Magdziak, ta sama Wiesława Magdziak, która jako członek Polskiej Agencji Rozwoju Przemysłu brała udział w negocjacjach z włoskim inwestorem (sic!)."
rtjy / 213.238.126.* / 2016-05-23 11:30
Opisz dla równowagi, jak PiS "sprzedawał" Amerykanom Mielec!
trukn / 87.205.246.* / 2016-05-23 11:42
On o PO nic nie pisał, odniósł się wyłącznie do prywatyzacji. Więc o co pijesz?
gorszy sort / 83.20.7.* / 2016-05-23 11:11
Klasyczny przykład tego, że spółki należące do państwa i kierowane przez durnych polityków nie mają racji bytu. Wystarczyło sprzedać i od razu firma zaczyna się rozkręcać.
polak-katolik / 46.112.88.* / 2016-05-23 10:59
....mieliśmy już gaz łupkowy, super cacko pt. skorpion, codo techniki morskiej pt.gawron, a teraz czas na drona o wielkości wiatrakowca lub małego śmigłowca :) Nie da się tego czytać...
sos 99 / 188.146.9.* / 2016-05-23 10:57
PO cały Świdnik razem z prawem do Sokoła sprzedała za 330 mln zł . Aby Polska rosła w siłę a ludzie żyli dostatniej.
szczecin132 / 89.65.232.* / 2016-05-23 20:20
Jesteś pewny ,że to PO? bo ja raczej nie.
gorszy sort / 83.20.7.* / 2016-05-23 10:50
5-osobowy śmigłowiec bezzałogowy... Jest drogie i wielkie. Gdzie to ma zalety drona? Sterowane na pilota samochodziki to miałem jako dzieciak 25 lat temu...
I fajnie, że Świdnik jest w doskonałej sytuacji finansowej, szkoda że nie był w stanie tego osiągnąć gdy należał do Polski.
mela26 / 94.40.12.* / 2016-05-23 10:56
gorszy sort - czytanie ze zrozumieniem się kłania
jarek971 / 176.249.40.* / 2016-05-23 10:45
Dron smiglowiec inaczej helikopter zdalnie sterowany ....z tego co wiem modelarze zrobili to pierwsi :)
don Vito 65 / 148.81.230.* / 2016-05-23 10:55
Ty też nie pierwszy głupoty piszesz :)
Pekol / 83.13.249.* / 2016-05-23 10:45
Jeśli chodzi o cywilny SW-4 (oblot prototypu w 1997 roku), to niemal 20 lat potrzebowali na to żeby się obudzić. Próbują wejść w segment, w którym tort podzieliły między siebie Robinson R-66 (od 2007 roku sprzedane ponad 700 sztuk w tym co najmniej 9 do Polski), Eurocopter EC-120 Colibri (od 1996 r. do cywilnych odbiorców trafiło ponad 600 sztuk), MD-500 też ponad 500 sztuk, Bell Jetrangery wszelakiej maści w liczbie około 1000 sztuk (na samego Bella 505 Jet Rangera X, który jest jeszcze w próbach z Polski są trzy zamówienia). Teraz to Świdnik może okruszki ze stołu zlizywać.
Przez te 20 lat w tym roku dopiero po raz trzeci wystawili się z tą konstrukcją.
alek0 / 213.241.1.* / 2016-05-23 14:02
początek SW-4 to druga połowa lat 70-tych!
rozum / 88.156.50.* / 2016-05-23 10:34
Sytuacja finansowa własciciela firmy szkoda że to nie Polski własciciel jak dawniej
klex / 77.255.106.* / 2016-05-23 10:27
Rozwiązanie unikalne, bo z założenia idiotyczne. Kto to finansuje?
Pit121212 / 79.163.192.* / 2016-05-23 10:08
Latające operacyjne drony-helikoptery o sensownym udźwigu latają od ponad 10 lat. Kończy się to na prototypach ze względu na koszty - dużo tańszy w eksploatacji jest dron-samolot a brak pilota pozwala takiemu z wydłużonym płatem krążyć całą dobę nad terenem, obserwować go i w razie czego odpalić rakietę ze zdalnym naprowadzaniem.
don Vito 65 / 148.81.230.* / 2016-05-23 14:45
do klex: skoro załogowe samoloty nie zastępują załogowych śmigłowców, to skąd wniosek, że bezzałogowe samoloty zastąpią z powodzeniem bezzałogowe śmigłowce? A może to za trudne dla twojego małego rozumku? Przypuszczam, że tak - zrozumienie tego to mały kroczek dla "normalsa" i wielki krok dla debila.
don Vito 65 / 148.81.230.* / 2016-05-23 10:59
A nie zastanowiło cię, czemu w ogóle używane są śmigłowce, skoro samoloty są tańsze?
klex / 77.255.106.* / 2016-05-23 11:05
Don Vito - czemu jesteś idiotą? Objaśnij w prostych słowach.
1 2
na koniec starsze

Najnowsze wpisy