Forum Forum motoryzacyjneUżywane

sprowadzenie auta z Niemiec

sprowadzenie auta z Niemiec

franek884 / 2011-05-31 09:37
witam,
wybieram się do naszych zachodnich sąsiadów w celu sprowadzenia auta, czy możecie mi nakreślić jakie formalności w tej sprawie powinny być załatwione, nie bardzo wiem od czego zacząć, jakie dokumenty koniecznie muszę załatwić w Niemczech? będę wdzięczny jeśli podzielicie się ze mną swoim doświadczeniem
Wyświetlaj:
Kolo70 / 164.126.182.* / 2014-04-02 12:12
przez podatnika VAT czynnego,
podatnika, który nie jest VAT-owcem,
oraz osobę fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej.
W zależności więc, do której z powyższych grup zalicza się Pana będą w tym przedmiocie występowały różne obowiązki formalne, chociaż VAT (22%) będzie Pan zmuszony zapłacić zawsze. A zatem jeżeli wcześniej już nabędzie Pan pojazd z 15% niemieckim VAT-em, wówczas będzie Pan jedynie zobowiązamy do wyrównania polskiego 22% VAT-u.

Gdy nabycie nowego samochodu deklaruje Pan jako podatnik VAT czynny, będzie Pan zobowiązany do wykazania tego w deklaracji VAT-7 lub VAT-7K. W przypadku gdy prowadzi Pan działalność gospodarczą, lecz nie zarejestrowany jest Pan jako podatnik VAT czynny, oraz jako osoba prawne nie będące podatnikiem, wówczas zobowiązany jest Pan do wykazania tego nabycia w deklaracji VAT-8. Natomiast w przypadku osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej oraz jako osoby prywatne składa Pan deklarację dla podatku od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu na druku VAT-10. Ponadto należy złożyć informację o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu VAT-23.

Od sprowadzonych nowych aut należy uiścić podatek akcyzowy.

Cło należne oblicza się wg wzoru Wc x Sc = C, gdzie:

Wc - wartość celna;

Sc - stawka celna w procentach;

C - kwota cła należnego wyrażona w pełnych złotych.

Stawkę podatku akcyzowego oblicza się z kolei wg wzoru SU = Sn + 12 x (W-2), gdzie:
Kolo70 / 164.126.182.* / 2014-04-02 12:11
Jak wygląda procedura zakupu nowego auta do 3,5 t w Niemczech i sprowadzenia go do Polski? Jak wygląda sprawa z akcyzą, wyrównaniem VAT (Niemcy - 15% a Polska - 22%) i z cłem?
Sprowadzenie z krajów UE nowego samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t zawsze będzie podlegało opodatkowaniu VAT. Jednak powinien Pan pamiętać, że nowy samochód musi spełniać kryteria, które określa ustawa o podatku od towarów i usług, zaliczając go do nowych środków transportu. Tylko bowiem nowe środki transportu są opodatkowane VAT. A zatem pojazd, który przejechał nie więcej niż 6000 km lub od momentu dopuszczenia do użytku nie minęło 6 miesięcy, napędzanego silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów trzeba zadeklarować i zapłacić VAT w Polsce według 22-proc. stawki. Jest to tzw. nowy środek transportu.

Nowy środek transportu, jakim jest również samochód ciężarowy, zgodnie z ustawą o VAT może być nabyty przez trzy grupy osób:
przez podatnika VAT czynnego,
podatnika, który nie jest VAT-owcem,
oraz osobę fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej.
Rfn / 164.126.182.* / 2014-04-02 12:10
Warto wiedzieć, że w Niemczech bardzo łatwo o samochody osobowe z drugiej ręki, które są zapisane "na firmę". Nawet połowa wszystkich aut niektórych marek jest nabywana właśnie jako firmowe.
Rfn / 164.126.182.* / 2014-04-02 12:09
Należy pamiętać, że wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru nie jest już zakup samochodu w zagranicznym komisie, który wystawia nabywcom faktury VAT marża. W takim przypadku właściciel firmy zapłaci za auto cenę brutto. Podobnie będzie wyglądał zakup samochodu od osoby prywatnej. Ostateczna cena, jaką przyjdzie nam zapłacić będzie również kwotą brutto.
Rfn / 164.126.182.* / 2014-04-02 12:09
W założeniu naszego przedsiębiorcy, sprowadzone auto służyć będzie prowadzeniu działalności, dlatego też będzie miał on możliwość odliczenia 60 proc. zapłaconego podatku VAT, jednak nie więcej niż 6 tys. zł. W naszym przypadku będzie to kwota 4260 zł. Pozostałe 40 proc., tj. 2840 zł będzie podwyższało wartość początkową samochodu jako środka trwałego podlegającego amortyzacji. Oznacza to możliwość stopniowego wliczenia tej kwoty w koszty uzyskania przychodu.
Rfn / 164.126.182.* / 2014-04-02 12:08
Po przywiezieniu auta do kraju nabywca jest zobowiązany do zapłaty akcyzy (w naszym przypadku, przy stawce 3,1 proc. wyniesie ona około 930 zł) i odprowadzenia podatku VAT. Naliczany jest on nie tylko od kwoty netto widniejącej na fakturze zakupu, ale też od wartości zapłaconej akcyzy (może być ona nieco wyższa, gdy urząd weźmie pod uwagę cenę rynkową samochodu). Odnosząc się do przedstawionej wyżej transakcji właściciel firmy będzie musiał odprowadzić do urzędu skarbowego 7,1 tys. zł podatku od towarów i usług.

Sporządzoną deklarację VAT-23 wraz z kopią faktury dokumentującej nabycie samochodu oraz potwierdzenie wpłaty podatku VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu należy złożyć w urzędzie skarbowym. Na podstawie tych trzech dokumentów naczelnik urzędu wyda podatnikowi zaświadczenie potwierdzające wpłatę podatku VAT. Chodzi o druk VAT-25.
Rfn / 164.126.182.* / 2014-04-02 12:07
Zobaczmy teraz na konkretnym przykładzie jak przebiega taka transakcja. Przedsiębiorca z Polski kupuje w Niemczech samochód w cenie, po przeliczeniu, 30 tys. zł netto. Jest to możliwe, gdyż jego kontrahentem jest firma będąca płatnikiem niemieckiego podatku
Rfn / 164.126.182.* / 2014-04-02 12:07
Przeglądając auta na niemieckich portalach motoryzacyjnych, zwróć uwagę na ogłoszenia sprzedaży samochodu zawierające adnotacje (MWSt.). Tylko takie oferty, pochodzące od tamtejszych firm umożliwią Ci zakup samochodu w cenie netto.
Rfn / 164.126.182.* / 2014-04-02 12:06
Taka transakcja musi zostać potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru. A do tego konieczne jest jeszcze posiadanie przez polskiego przedsiębiorcę europejskiego NIP-u. Jest on numerem podatnika VAT stworzonym na potrzeby handlu wewnątrzwspólnotowego.
Rfn / 164.126.182.* / 2014-04-02 12:05
rzeglądając auta na niemieckich portalach motoryzacyjnych, zwróć uwagę na ogłoszenia sprzedaży samochodu zawierające adnotacje (MWSt.). Tylko takie oferty, pochodzące od tamtejszych firm umożliwią Ci zakup samochodu w cenie netto.
Rfn / 164.126.182.* / 2014-04-02 12:04
Prowadzisz firmę w Polsce i myślisz o sprowadzeniu używanego samochodu osobowego z Niemiec. Takie auto możesz nabyć tam w cenie netto pod warunkiem, że jego sprzedawcą będzie przedsiębiorca - płatnik niemieckiego podatku VAT (MWSt.)

Taka transakcja musi zostać potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru. A do tego konieczne jest jeszcze posiadanie przez polskiego przedsiębiorcę europejskiego NIP-u. Jest on numerem podatnika VAT stworzonym na potrzeby handlu wewnątrzwspólnotowego.
Herovg / 164.126.182.* / 2014-04-02 12:01
Jeśli chodzi o sprzedaż i kupno aut, to polecam Auto Broker Leśniewscy, Firma. Zaczęło się od tego, że sprzedawałem swoją megankę, więc do nich wstawiłem. Wyczyścili ją, zrobili ładne, profesjonalne ogłoszenie i wystawili gdzie się da. Zanim się obejrzałem, auto było sprzedane! Od sprzedaży wzięli jakoś 500 zł więc niewiele, biorąc pod uwagę ile sami zrobili. Pieniądze ze sprzedaży dołożyłem do zakupu nowego auta. Tu też Leśniewscy okazali się skuteczni. Także komis jak się patrzy. W dwa tygodnie zwieźli mi nowe auto, wszystko sprawdzili, opłacili, ja tylko poszedłem rejestrować w urzędzie za 250 zł. Oni zajmują się sprowadzaniem samochodów na zamówienie z Niemiec i Europy. Bardzo profesjonalnie.Tyle w temacie, zachęcam wszystkich, sprawdźcie sami.
Bomo6 / 164.126.182.* / 2014-04-02 12:00
Dowiedziałem się już coś więcej od pracownika urzędu skarbowego w dużym mieście.
Procedura powinna wyglądać tak:
1 kupno za granicą
2 sprzedawca na podstawie dowodu tożsamości stwierdza obce obywatelstwo
3 wystawia fakturę bez podatku VAT i informuje o tym swój urząd skarbowy, który powiadamia stronę polską
4 w Polsce obowiązkowo uiszczam 22% Vat-u (nawet gdybym się nie zgłosił, to urząd już wie od strony niemieckiej o obowiązku zapłaty i ściga)
5 polski urząd skarbowy informuje urząd niemiecki o fakcie dokonania wpłaty
6 rejestruje pojazd.

Derektywa UE mówi że, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu w innym kraju Unii Europejskiej podmiotem zobowiązanym do odprowadzenia podatku od towarów i usług jest zawsze nabywca. Nie ma przy tym znaczenia, czy dostawca i nabywca są podatnikami VAT czy zwykłymi konsumentami. Na tym właśnie polega specyfika opodatkowania obrotu nowymi środkami transportu, że niezależnie od statusu sprzedającego i nabywcy podatek jest zawsze pobierany w kraju nabywcy.

Jednak w praktyce niemieckie salony samochodowe (prawdopodobnie z niewiedzy) odmawiają wystawienia faktury wolnej od podatku i zwrotu podatku trzeba domagać się poprzez polski urząd skarbowy.
Zwrot podwójnie zapłaconego VATu jest możliwy, jednak wyjątkowo czasochłonny, ponieważ wymaga zwrócenia się przez polski urząd do niemieckiego urzędu o zwrot niesłusznie pobranego podatku.
Poza tym polski VAT i akcyzę zapłacę od kwoty brutto, czyli zapłacę podatek od podatku, a wynikłej różnicy już nie odzyskam.

Zadzwoniłem do kilku polskich salonów samochodowych podając się za obywatela niemieckiego, polskiego pochodzenia, zamieszkałego w Niemczech.
We wszystkich rozmowach zostałem zapewniony o tym, iż na pewno nie zapłacę polskiego VAT, jednak muszę wykazać, że jestem niemieckim obywatelem tam zamieszkałym.

Czy niemieccy sprzedawcy są faktycznie niedouczeni, czy Niemcy jako państwo nie dotrzymują procedur UE?

Znalazłem taki sam samochód w równie niskiej cenie na Słowacji. Ciekawe, czy tam też będzie tak samo.
Hjg / 164.126.182.* / 2014-04-02 11:59
Witam.
Zamierzam kupić nowy samochód w niemieckim autosalonie. Jestem osobą fizyczną, nie prowadzę działalności gospodarczej.
Jak wygląda tu sprawa VAT-u. Od pracowników urzędów skarbowych uzyskałem bardzo niespójne informacje, z których wynika że musiałbym zapłacić podwójny VAT- polski i niemiecki, co wydaje się być absurdem.
Bardzo proszę o pomoc.
Zenek.de / 188.33.51.* / 2014-04-02 09:33
W przypadku powzięcia wątpliwości odnośnie prawidłowości zarejestrowania samochodu jako ciężarowy, od którego nie zapłacono podatku akcyzowego, urząd celny uprawniony jest do wszczęcia i przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w tym zakresie. Tak wynika z odpowiedzi podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów na zapytanie poselskie nr 94.

Najnowsze wpisy