Wtam i udanych transakcji życzę....
do poczytania, przy kawie wklejam artukuł, dla posiadaczy STX...niestety nie wiem, jakie jest źróło, gdyż akrytuł ten cytują, za innym forumowiczem...
Pozdrawiam
AUTOSTRADY Zagrożone terminy
Walka o drogowe koncesje
W ciągu miesiąca rząd przystąpi do wyboru firm, które zajmą się budową i zarządzaniem dwoma polskimi autostradami. Przez pierwsze sito przeszły głównie konsorcja zagraniczne. Długie procedury mogą opóźnić planowane zakończenie inwestycji.
Rząd szuka prywatnych partnerów, którzy wybudują i będą zarządzać liczącym 190 km odcinkiem autostrady A1 od Strykowa do Pyrzowic i 94-kilometrowym odcinkiem A2 od Strykowa do Konotopy.
Na razie znany jest tylko przybliżony termin rozpoczęcia drugiego etapu przetargu. Ma to nastąpić wciągu miesiąca. Dopiero w trakcie tej procedury zostaną wyłonione firmy, którym rząd powierzy budowę i zarządzenie autostradami. Przez pierwsze sito przeszły po trzy konsorcja zdominowane przez firmy zagraniczne - banki i firmy budowlane. Ich partnerami są m.in. Budimex i Stalexport. Z wyścigu obudowę A1 odpadła Polska Roads Group, konsorcjum, w skład którego wchodzi Mostostal. A2 nie zbuduje też Autostrada Mazowiecka, której członkiem jest Kulczyk Holding. Dokonując pierwszego wyboru, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad brała pod uwagę doświadczenie spółek w realizowaniu inwestycji drogowych o wartości co najmniej 50 mln euro, a poza tym zdolność finansową oraz planowany harmonogram prac.
Cała autostrada A1, zgodnie z rządowymi deklaracjami, ma być gotowa do 2010 roku, koszt inwestycji szacuje się na ok. 1,4 mld euro. Sama budowa potrwa około 20 miesięcy. Żeby oddać ją kierowcom do 2010 roku, prace musiałyby się rozpocząć na początku 2008 roku, ato oznacza, że wykonawca miałby zostać wybrany w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Tymczasem rząd i wybraną firmę czekają jeszcze negocjacje dotyczące warunków kontraktu. Jeżeli nie dojdzie do porozumienia, całą procedurę trzeba będzie powtórzyć. Problemem prawdopodobnie okażą się zwyczajowe w takich przypadkach odwołania konkurentów. Rząd zapewnia jednak, że tak się nie zdarzy. - Nowe procedury prawne i przetargowe, a także te dotyczące współpracy z innymi resortami, np. środowiska, pozwolą znacznie skrócić okres negocjacji, aco za tym idzie przyspieszyć budowę nowych odcinków -mów Teresa Jakutowcz, rzecznik ministra transportu.
Nowością mają być również warunki, na jakich będą podpisywane nowe kontrakty na budowę dróg. Ministerstwo Finansów już zapowiedziało, że nie będzie wypłacać firmom zarządzającym autostradami rekompensat za przejazd ciężarówkami. Takie warunki udało się wynegocjować dotychczasowym koncesjonariuszom: Autostradzie Wielkopolskiej i Staleksportowi.
Agnieszka Stefańska