Forum Forum prawnePracy

umowa zlecenie i zwolnienie z pracy.

umowa zlecenie i zwolnienie z pracy.

kowal20061 / 2010-07-26 23:53
Witam, jestem kierowcą w wypożyczalni samochodów, moim zadaniem jest dostarczanie samochodów do klientów a w zasadzie było, pracowałem na umowę zlecenie na określoną ilość kursów i moje pytanie co zrobić jeśli pracodawca zerwał ze mną umowę, (a w zasadzie powiedział że ze mna juz nie współpracuje) przed wykonaniem tej ilości kursów? powdem tego było napisanie e-maila do działu kadr z zapytaniem o zaległe wynagrodzenie ponieważ kierownik mojego oddziału nie potrafił, bądź nie chciał się dowiedzieć co się dzieje z moimi pieniędzmi.
Jakie roszczenia mogę mieć do pracodawcy w związku ze zwłoką w wypłacie pieniędzy?
czy pracodawca jeśli jestem studentem zaocznym przed ukończeniem 26roku życia pracującym na umowę zlecenie, ma obowiązek płacenia jakichś innych składek niż podatek dochodowy?
wiwan / 2010-07-27 11:21
Od końca:
Jeśli praca odbywała się poza siedzibą lub miejscem prowadzenia działalności przez zleceniodawcę- to żadne składki za Ciebie nie musiały być odprowadzane. Na moje oko tak właśnie było- jeździłeś poza firmą. No chyba, że ZUS widzi to inaczej- wtedy tylko składka wypadkowa musiała być odprowadzana (art.12 ust. 3 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).
Umowy zlecenia nie reguluje kodeks pracy, a kodeks cywilny. Poświęca jej art.734-751.
W art. 746 dopuszcza jej wypowiedzenie ze skutkiem natychmiastowym, ale wymaga do tego 'ważnego powodu'. w orzecznictwie przyjęło się rozumieć, że jest to np. niewywiązywanie się z obowiązków przez zleceniobiorcę, niepłacenie w terminie przez zleceniodawcę czy utrata jakiegoś kontraktu przez zleceniodawcę.