Opinotwórca
/ 84.10.73.* / 2010-08-22 07:27
Pozwolę sobie odpowiedzieć Ci na nurtujące Cię pytanie dotyczące powodu, dla którego Euro Bank udziela kredytów osobom, których rata przewyższa ich dochód. Otóż należy w pierwszej kolejności zauważyć, że wysokość uzyskiwanych poborów, wysokość emerytury / renty czy wysokość uzyskiwanego przychodu przy prowadzeniu własnej Działalności Gospodarczej oświadczał klient we wniosku kredytu / pożyczki (piszę w czasie przeszłym ponieważ na chwilę obecną jest już wymagane zaświadczenie o wysokości osiąganego dochodu z zakładu pracy), które podpisał poświadczając w ten sposób, że informacje zawarte we wniosku są prawdziwe, wyrażając jednocześnie zgodę na ich zweryfikowanie. Jednakże bank może, ale nie musi weryfikować tych informacji, ponieważ może przyjąć, że zawarte tam informacje są prawdziwe. Sytuacja, w której pojawia się zarzut ze strony klienta, że uzyskał kredyt / pożyczkę z ratą przewyższającą jego dochód może świadczyć o fakcie zatajenia realnego przychodu netto, posiadania innych zobowiązań finansowych lub autentycznej sytuacji rodzinnej tj. ilość dzieci na utrzymaniu, posiadania mieszkania własnościowego, samochodu itp. W przypadku ujawnienia nieprawdziwych informacji, czyli świadomego wprowadzenia banku w błąd (oszustwo) stosuje się przepisy art. 286 Kodeksu karnego (przestępstwo z tego artykułu zagrożone jest karą pozbawienia wolności nawet do 8 lat) i wyciąga konsekwencje prawne. Najważniejszym i wartym szczególnego podkreślenia jest fakt, że kredytobiorcą może być tylko osobą pełnoletnia, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych… Należy zauważyć, że osoba dorosła (pełnoletnia) powinna być świadoma swoich decyzji, jak również przewidzieć ich konsekwencje. Przyjmuje się zatem, że taka jednostka składając wniosek o kredyt / pożyczkę do zaproponowanej wysokości, jest w pełni uświadomiona o konieczności spłaty tych środków w określonej wysokości i terminie, oraz o ewentualnych konsekwencjach zaprzestania regularnego lub całkowitego spłacania zobowiązania. Każda osoba przed podpisaniem umowy o kredyt / pożyczkę ma prawo przeczytać jej treść wraz z wszystkimi załącznikami tj. regulaminy, tabele opłat i prowizji, OWU itp. Stawiając swoją sygnaturkę (podpis) pod tymi dokumentami oświadcza, że zapoznała się z ich treścią i wyraża zgodę na realizację warunków umowy w trybie w nich zawartym. Argumenty stanowiące o braku wiedzy ze strony klienta odnośnie treści umowy, treści regulaminów itd. Jest zatem bezzasadne. Nielogicznym jest również twierdzenie, że wysokość kredytu została udzielona klientowi, którego jak zostało napisane wyżej wysokość raty przewyższa uzyskiwanych przychód (dochód), ponieważ umowę podpisują: 1. Ludzie dorośli, 2. Zdolni do czynności prawnych 3. Przyjmuje się również, że znający podstawy matematyki tj. wiedzący, że jeżeli mam 1000 zł dochodu to jeżeli moje wydatki wynoszą 600 zł miesięcznie to nie mogę sobie pozwolić na ratę 700 zł – to jest logiczne. Bank nie widzi realnych rozchodów gospodarstwa domowego i ocenia wniosek na podstawie informacji tam zawartych i poświadczonych przez klienta – to podkreślam raz jeszcze!
PS. Proces windykacji odbywa się zgodnie z obowiązującym prawem polskim i twierdzenia odnoszące się do ewentualnego balansowania na granicy prawa pracowników EB jest bezzasadne. Sam partycypuję w tym procesie i znam prawo, regulaminy i procedury mnie obowiązujące! Ponadto należy podkreślić, że Departament windykacji EB to Infolinia sprzedażowa tylko dział odpowiedzialny za wyegzekwowanie zobowiązań od dłużnika zalegającego z płatnościami. Oczekiwania odnoszące się do rzetelnych klientów są zatem nieuzasadnione (np. co to za obsługa klienta?! Jak wy mnie traktujecie, zapłacę jak będę miał – nikt mi nie będzie mówił kiedy mam zapłacić!!! – przykład tonu roszczeniowego dłużnika, który chce być traktowany na równi z osobami, które terminowo i rzetelnie realizują swoje zobowiązania – nie ma na to zgody)