Forum Forum finansoweKredyty

Uwagi o Sygma Bank

Uwagi o Sygma Bank

cyberskin / 83.145.160.* / 2007-05-25 00:10
Napewno nie polecam !!!
Żalą się w sklepie klienci
sam nim jestem i oto co mnie spotkało

Sygma Bank zdziera z klientów!!! Opinia klienta czyli moja.
Pierwszy raz w mojej historii kredytów potraktowany zostałem jak szmata.

1: czytajcie regulamin zanim weźmieniecie raty. na końcu jest tabela opłat (kar) . możecie być pewni że jeżeli niechcący zalegniecie ze spłatą choćby 4 dni (a
liczy się ich księgowanie, nie data przelewu czy wpłaty) zostaniecie ukarani kara 45zł. Jeżeli niestety zadzwoni do was pani i przypomni o spłacie po paru dniach to
odrazu 15zł dopłaty razem 60zł. jeśli dojdzie do was list po 10 dniach zapłacicie już ponad 70zł. Jeżeli zapłacicie już rate a na liście napiszą wam, że trzeba
zapłacić z bierzącą ratą wyliczoną karę to dowalą wam ok 100zł za to, że zapłaciliście z bierzącą ratą ale nie z tą co trzeba -czyli wg nich bierzacą.

2: email na stronie to fikcja. wogóle nikt tam na nic nie odpowiada. Praktycznie kontaktu z nimi niema. Dzwonisz na infolinie to cie przełączają gdzieś i rozłączają się
połączenia. Płacisz oczywiście ty za to że raz tam raz tu dzwonisz.

3: w umowie przewidziane są także odsetki za zwłokę .

Ktoś powie "trzeba płacić przed czasem i terminowo" ok. A co jeśli komuś zdarzy się poprostu zapomnieć lub nie może tego zrobić z przyczyn zawodowych lub chwilowej
utraty płynności finansowej?

Miałem kredyt w wielu bankach i nadal mam w PKOBP. na sumy nieporównywalnie większe.i raty rzędu 500zł nie miałem tam takich problemów nigdy. W SYGMABANKU mam ratę
ok 70zł a za 10dni mojej nieuwagi zapłaciłem karę blisko 160zł.

Trzeba zaznbaczyć że rat nie bierze bogaty tylko biedny lub poprostu zwykły przeciętny człowiek. Zaufałem bankowi bo do tej pory się nie zawiodłem na żadnym, szczerze powiem nawet nie czytałem regulaminu.

Zaufanie to dzisiaj głupota bo bank SYGMA zrobi z ciebie źródełko swojego dochodu.

Umieszcze ten artykuł w każdym możliwym miejscu ponieważ warto ostrzegać ludzi niech uczą się na cudzych błędach.
Wyświetlaj:
_martaa / 89.231.209.* / 2011-06-28 13:01
Kredyt już spłaciłam ale czytając te wszystkie wypowiedzi chciałabym się dowiedzieć
gdzie można dostać zaświadczenie że kredyt został spłacony? oraz czy można sobie
wybrać termin spłaty raty kredytu?
ktoś wtajemniczony :) / 195.116.20.* / 2011-06-29 17:11
najlepiej jak się skontaktujesz z działem obsługi klienta Sygma Bank z prośbą o wystawienie takowego zaświadczenia o spłacie kredytu.
W dziale obsługi klienta uzyskasz również informacje o ewentualnej zmianie terminu spłaty raty.
numer do DOK Sygma Bank to: 801-100-600

pozdrawiam
_martaa / 87.116.216.* / 2011-06-29 18:45
dziękuje za wyczerpującą informację:)
pozdrawiam
japan lip / 83.238.39.* / 2011-06-27 20:55
od 3 miesiecy staram sie wytlumaczyc temu banku ze podczas brania kredytu zrezygnowalem z niego nie podpisujac zadnej umowy(podczas oczekiwania na telefon zamiast zadzwonic beszczelnie puscili mi sygnala nawet nie zdazylem odebrac telefonu dlatego zrezygnowalem z tego kredytu kupując towar za gotówkę)przez ten caly okres jestem nekany dziwnymi telefonami o weryfikacje danych listami o ponaglenie splat sytuacja miala byc zalatwiona szybko a tym czasem ciagnie sie w nieskonczonosc podpisywalem nawet rezygnacje z kredytu przy pracowniku Sygma ktory do mnie przyjechal i tlumaczyl sie dlaczego tak sie stalo ale i podpisanie tego dokumentu nic nie pomoglo teraz zyje w strachu czy w nastepny dzien nie wysla do mnie komornika ktory zajmnie moja wlasnosc jezeli uslyszycie SYGMA BANK omijajcie go szerokim lukiem nawet nie próbujcie brac tam kredytu bo skonczycie z nerwica i brakiem zaufania do jakichkolowiek kredytów mam jeszcze jeden kredyt w banku wbk i tam mnie szanuja i czuje sie bezpiecznie a sygma to totalna porazka powtazam TOTALNA
stop_spamerom_getinu / 89.174.127.* / 2011-06-28 07:46
nie bardzo rozumiem twój wywód. idź do prokuratury, zgłoś, że ktoś wziął na ciebie kredyt w takim a takim sklepie. bank żąda spłat. w ciągu 30 dni to wyjaśnią. nie rozumiem, dlaczego coś podpisywałeś, skoro nie brałeś tego kredytu (pracownik punktu - sklepu, sam wypełnia stosowny druk informujący o tym, iż klient nie podpisał umowy). co prawda bank wysyła wówczas książeczkę spłat, ale klienta ona g***o obchodzi, skoro nie podpisał umowy!!!
kasaja / 2011-07-15 07:03
ja prosiłam tylko o zmianę daty wpływu pieniędzy , z 17 na 24 kazdego miesiaca,,lepiej nie mówić co ułyszałam.teraz płacę ciągle z opóznieniem i jetem psychicznie zmęczona ich telefonami , straszeniem,a jestem ich klientem od ponad 10 lat i dotychcza było ok.obecnie mąz sreacił pracę a mnie zmieniono datę wpływu wynagrodzenia ale ich nic nie obchodzi
lolas / 87.207.43.* / 2011-06-26 19:26
Stanowczo odradzam!!!! prognozowane raty rosną i się mnożą, nie można się od nich niczego dowiedzieć, a po dniu zwłoki wysyłają pogróżki.
_martaa / 89.231.209.* / 2011-06-27 18:32
Kredyt już spłaciłam ale czytając te wszystkie wypowiedzi chciałabym się dowiedzieć gdzie można dostać zaświadczenie że kredyt został spłacony? oraz czy można sobie wybrać termin spłaty raty kredytu?
Andrzej.... / 88.156.155.* / 2011-06-24 17:24
sygmabank jest to bank ktory wykorzystuje ludzi oraz korzysta z ich nie uwagi. Sama próba dodzwonienia się do biura obsługi jest niemal niemożliwa. Nie mam zamiaru korzystać z ich usług!!!!!
anonim444 / 89.174.126.* / 2011-06-24 20:02
dobrze, ze sama próba dodzwonienia jest niemożliwa, ale dodzwonienie się już tak. ja tam dzwonie i niemal od razu ktoś odbiera. także może zmień operatora na coś droższego?
Konons / 83.24.64.* / 2011-06-19 23:47
k**** ludzie czy wy jesteście debilami?! bank to nie jest instytucja charytatywna. Tam pracują ludzie, ktorzy musza wyrabiac swoje zalozenia- oni tez maja swoje rodziny na utrzymaniu. Jak jestescie debilami i nie czytacie umow to sie nie odzywajcie! Mam karte praktiker mastercard i przed podpisaniem umowy wszystkiego sie dopytalam, obsluga mila i chetnie mi pomogla. tak wiec splacam wszystko co nalezy, logiczne ze ksiegowanie trwa dlugo, trzeba zrobic to wczesniej zeby nie bylo odsetek, ale wystarczy sie spytac pracownika a nie robicie z siebie teraz wielkie ofiary. Sygma to taki sam bank jak inne, a nawet ma ciekawe oferty dla klientow, napewno lepsze niz lucas.
Druga str. medalu / 195.116.20.* / 2011-07-11 11:05
Dzięki Konons za zrozumienie. Dokładnie tak to wygląda od tej drugiej strony. Klienci wymagają obsługi najwyższych lotów, a z drugiej strony traktują nas jak "chłopców do bicia". Wyładowują swoje frustracje na nas, choć jesteśmy tylko najmniejszym trybikiem w wielkiej machinie.
Druga str. medalu / 195.116.20.* / 2011-07-11 11:05
Dzięki Konons za zrozumienie. Dokładnie tak to wygląda od tej drugiej strony. Klienci wymagają obsługi najwyższych lotów, a z drugiej strony traktują nas jak "chłopców do bicia". Wyładowują swoje frustracje na nas, choć jesteśmy tylko najmniejszym trybikiem w wielkiej machinie.
Twigy11 / 79.191.80.* / 2011-06-29 16:22
Do Konons - chyba nie wiesz o czym piszesz. Mam do czynienia z różnymi bankami. Sygma nie jest taki jak inne. Przedstawiciele banku kłamią w żywe oczy, że dzwonili kiedy tego nie robili, że informowali, choć wcale tak nie było. Mam złe doświadczenia związane z tym bankiem i szczerze go odradzam. Każdy zdaje sobie sprawę, ze raty należy płacić w terminie i że są karne odsetki. W normalnym banku naliczane odsetki mają logiczne, matematyczne uzasadnienie, w Sygma nie. Jeszcze do tego rozmawiają z klientem tak, jakby był przestępcą. Podobnie jak autor pierwszego wpisu ODRADZAM, i tak samo jak on czuję się po raz pierwszy potraktowana przez bank jak śmieć.
setha / 83.230.48.* / 2011-06-25 20:19
nie wiesz co piszesz :)
albo raczej to tylko wiesz... co zjesz.

do LUCASA to sie ten pseudobanczek nawet nie umywa.
reden21 / 87.206.217.* / 2011-07-10 22:32
Lukas pisze się przez "K" pseudokomentatorze!
kajacy / 77.255.106.* / 2011-06-19 17:07
Witam!!!
Pragnąłem w dniu dzisiejszym zakupić na raty 3x0% meble ogrodowe o wartości 1600 zł w markecie budowlanym OBI Kraków ul. Bora Komorowskiego. Jakież było moje zdziwienie gdy okazało się iż nie możemy dostać kredytu.
Ale od początku, Pani w punkcie kredytowym Sygma Bank ogłosiła nam, na początku iż do rat jest doliczone ubezpieczenie które jest obowiązkowe, gdy stwierdziliśmy że rezygnujemy z ubezpieczenia Pani poinformowała nas iż wtedy na pewno nie otrzymamy zgody na kredyt w ratach 20 rat 3x0%. Wniosek został wypełniony i w tempie błyskawicznym (10 – 15 sekund) otrzymaliśmy odpowiedź negatywną i komentarz Pani „ A czego się Państwo spodziewali” ….
Kiedy porosiliśmy o regulamin, również otrzymaliśmy odpowiedź negatywną tzn. regulamin nie jest dla nas tylko dla banku, a jak chcemy regulamin to musimy poszukać w Internecie. Sam fakt braku regulaminu zakrawa na farsę i przybliża nas do zgłoszenia sprawy do Nadzoru Bankowego oraz UOKiK ( co też pewnie w poniedziałek 20.06 uczynimy). Sama ulotka dostępna na stoisku kredytowym miała wystarczyć za regulamin, taką informację uzyskaliśmy od pracownika Państwa banku. Nadmienię iż blisko rok temu korzystałem z 10 rat 3x0% w Sygma Bank ale takich „jaj” nie było mimo iż zakupywałem sprzęt komputerowy na wiele wyższą kwotę przy takiej samej sytuacji finansowej. Sygma Bank robi sobie porostu jaja z ludzi, brałem sprzęt na raty w Lukasie, Żaglu, ale takich jaj jak dzisiaj to jeszcze nie miałem.
Pozdrawiam Jacek Cygan jcy@poczta.onet.pl
eni / 91.218.156.* / 2011-06-16 08:16
Witam, Tak Sygma Bank łapie naiwnych klijentow, !Miałem u SB kredyt w 2009 r, spłaciłem wczesniej , a po roku sami mi odnowili na kwote 5000 zł,bez zadnego kontakyu ze mna! Bez sprawdzania moojej zdolnosci kredytowej! Za rezygnacje musze teraz zapłacic 250zł, ! Zwykłe naciaganie ! NIE Polecam tego Banku! Pozdrawiam
ktosijski / 31.175.83.* / 2011-09-02 10:13
brawo dla inteligentow-sprawdz w slowniku-"kredyt odnawialny"
denis.mac / 31.61.128.* / 2011-06-18 21:58
ja po konsultacji z pania Ewa z sygma wiem ze wiem ze bylem rowniez winien sytuacji jaka mnie spotkala. Dlatego polecam najpierw kontakt z pania Ewa lub panem Damianem a dopiero potem zrzucanie wszystkiego na wine banku. Zanim zdecydowalem wystawic komentarz na temat banku postanowilem skorzystac z pomocy panstwa i wszystkim polecam to samo. Skoro z infolinia nie wyszlo to moze pani Ewa i pan Damian pomoga. Mi pomogli i za to dziekuje. Dlatego skoro teraz wiem jak to dziala to zdecydowanie polecam ten bank i kontakt z tymi osobami. Trudno mam sie przyznac do bledu jestesmy spoleczenstwem ktore lubi narzekac i krytykowac. Tez pewnie bym tak zrobil ale sa jeszcze ludzie ktorzy potrafia wszystko wyjasnic. Dlatego moja opinia jest pozytywna.
Robert 1977 / 46.134.252.* / 2011-07-23 15:17
Zadziwiajaca duzo komentarzy, z tego jednego I.P.31.61.128. Pod roznymi nickami.
misia00 / 83.10.119.* / 2011-07-05 12:34
ja spłaciłam kredyt do końca na nr jaki miałam na umowie potrzebuje zaświadczenia o zamknięciu kredytu dzwonie do nich dzień w dzień i bezczelnie usłyszałam ze to nie ich wina ze wysłałam pieniądze na ich nr ogólny cholera w końcu taki mi podali na umowie a teraz miesiąc czekać aż oni łaskawie przeksięgują pieniądze na inne konto porażka nigdy więcej nic wspólnego z tym bankiem
EwaJ_SygmaBank / 2011-07-05 13:06 / Sygma Bank
Szanowna Pani,
Proszę o przesłanie swoich danych i numeru telefonu na adres e-mail:
klienci_forum@sygmabank.pl
Skontaktuję się z Panią w tej sprawie bezpośrednio.
Z poważaniem,
Ewa J.
Sygma Bank
klienci_forum@sygmabank.pl
Oskarek1955 / 83.26.254.* / 2011-07-01 09:43
spamer Sygmy - trochę nieudolny jest ten wasz marketing szeptany.
Xoxoxox / 85.202.34.* / 2011-06-11 11:12
to bardzo trudna sprawa, ja skorzystałem ze strony bankiwpolsce-rankingi.blogspot.com i sie nie zawiodłem, także polacam.
bednarskii / 178.73.50.* / 2011-06-09 22:11
ja chciałem tylko napisać, że wszystko co tutaj jest napisane o Panie Damianie i Pani Ewie J jest prawdą. Chciałem dodać, że Pani Ewa ma taką lekkość rozmowy,proste, zrozumiałe i precyzyjne wypowiedzi i przez to chętnie czeka się na kolejny kontakt tej Pani. U mnie niemożliwe okazało się możliwe i to dzięki Pani Ewie za pośrednictwem Pana Damiana - obu Państwu dziękuję za pomoc a Pani Ewie w szczególności za okazanie kultury, serdeczności i tego uśmiechu w głosie (bo tego brakuje ludziom na infolinii). pozdrawiam i dziękuję za to, że ja również miałem okazję rozmawiać z Panią Ewą. Pozdrawiam Państwa i życze samych zadowolonych klientów!
szaraczek :) / 195.116.20.* / 2011-06-10 11:40
jejku ... szkoda, że tylko Pan Damian i Pani Ewa mają taką pozytywną opinie klientów...
Ale ja uważam, że to nie jedyni pracownicy, którzy potrafią pomóc... nie fajnie, że zwykli szarzy pracownicy są tak źle postrzegani przez klientów! Trzeba z tym walczyć! Bo choć zwykłe szaraczki czy to z infolinii czy z Punktów obsługi klienta nie mają tak wysokich stanowisk jak pan Damian i Pani Ewa, to my też się staramy!!! Proszę to wziąść pod uwagę.
bambinna / 82.210.181.* / 2011-06-08 18:23
bo się ludzie CZYTA umowy! :) umiecie czytać? CZYTAJCIE!!! :) co z tego, że zajmie Wam to 5 minut dłużej, ale później nie będziecie szarpać sobie nerwów.

pozdrawiam . ;)
zawiedziony klient / 87.206.117.* / 2011-06-06 23:04
Nie podoba mi się ten "pseudo" bank. Nie podoba mi się sposób w jaki traktowani są klienci! Aby tylko wcisnąć kartę, a później człowieku się martw. Szkoda mi tych ludzi, którzy tam pracują! Muszą być strasznie zdeterminowani na realizacje planów... skoro tak przedmiotowo traktują klientów ! Ale wszystko się kiedyś kończy! Ta instytucja finansowa też się skończy.
Jarek202020 / 83.30.236.* / 2011-07-03 22:14
Ja miałem taką sytuację.Chciałem wziąć kredyt konsumencki 30x0% po pięciu dniach zastanawiania się Sygma Bank doszedł do wniosku że jestem niewiarygodny finansowo pomimo zarobku powyżej 3000 brutto i spłacaniu terminowo już jednego kredytu jeszcze w Cetelem. Oczywiście pracownik banku nie podał mi przyczyny odmowy. Myślę że nie są one związane z moją wiarygodnością. Zdecydowanie nie polecam Sygma Banku.
koperek42 / 84.10.109.* / 2011-06-03 23:12
Nie wiem o co chodzi z tym biadoleniem na Sygmę. Brałem kredyty jeszcze w Cetelem Bank i w Sygmie. Nie było problemów. Oczywiście spłacam terminowo i regularnie. To w sklepie RTV AGD chcieli mi wcisnąć jakieś ubezpieczenie nie związane z kredytem. Z dodzwonieniem się przez infolinię też nie mam problemu. Rozmowa z konsultantem jest rzeczowa. Po spłaceniu kredytu sami przysyłają zaświadczenie o ukończonej spłacie /bez kosztów/. Nie rozumiem skąd taki lament.
sb piraty / 83.6.12.* / 2011-06-02 13:30
oszustwo!!!! kilka lat temu okolo 5 skorzystalem z karty kredytowej kwota 500 zl, splacam do tej pory ! a zostalo jeszcze okolo 200 zl czy to nie jest smieszne ? zreszta bardzo duzo wiem na temat SB! skad? hehe tajemnica poki co :) nie polecam !
wściekła / 46.112.224.* / 2011-05-26 21:17
Witam,
Ja również jestem ofiarą sigma banku
Wzięłam pralkę na raty w sierpniu 2009 chciałam ją spłacić 3 razy szybciej tj. w 6 miesięcy,czyli ok lutego 2010. Teraz tzn w kwietniu 2011 po ponad roku dowiaduję się, że zalegam z jakąś ratą! Info dostaje sms-em Myślałam, że to żart
okazało się że do zapłaty jest ok 90 zl (70 rata i 20 kara) no to płacę, bo nie wiem gdzie jest umowa itp i za 2 tygodnie znowu dowiaduję się, że mam do zapłaty kolejne 90 złotych a tych "rat" juz po 70 pln będzie jeszcze 16!!!
Nic z tego nie rozumiem
Pralka będzie mnie kosztowała 2 razy więcej jak nie lepiej
Jestem załamana
Świetny pomysł z pozwem, jutro znowu do nich zadzwonię i może ktoś mi wytłumaczy wszystko bardziej przejrzyście, to napiszę maila na inter-ego
Kubencja / 109.243.17.* / 2011-06-18 13:44
Podobnie, jak Pani. Kupując sprzęt AGD sprzedawca namówil mnie na preferencyjny kredyt 6- miesięczny bez %. Wyliczył kwotę, którą płaciłam w sklepie. Poniewaz kwota wynosiłą 601,50 zł a w domu miałam kapitalny remont , przez myśl mi nie przeszło, że już wtedy jestem oszukana. Płacąc w tym sklepie ostatnią ratę dostałam ustne potwierdzenie o spłacie i gdyby coś nie grało bank mnie powiadomi. Owszem po 1,5 roku bank powiadomił mnie, że mam do zapłaty 708,60 zł.(na piśmie)Rozmawiając i pisząc dwukrotnie do banku, że niedopłata 14,85 zł nie była intencą zatrobku.Wpłaciłam te 14 ,85 zł natychmiast i za namowa pracownika złozyłam ponownie prośbe o anulowanie proponując nawet 5% zarobku dla banku od moich zakupów Otrzymałam po 6 dniach kwotę do zapłaty w wysokości 1848,49 zł.Sprawę oddaję do prokuratury i ochrony konsumenta.Nie otrzymałam całkowitego rozliczenia ani żadnych informacji przez 1.5 roku. moge sądzić, że było to działanie celowe. bank nawet wypiera się,że nie ma nic wspólnego ze sklepem a przecież na stronie wymienia sklepy z którymi współpracuje.Woiem,że mogłam nie wiwrzyc sprzedawcy ale dlaczego bank samowolnie bez powiadomienia,że niezapłacenie 14,85 zł powoduje zmianę kredytu na 24 raty i wszelkie kary i odsetki. Zatem ułatwienie zakupu - jak pisze na swojej stronie bank polega na oczekiwaniu jedynie na podknięcie klienta. Oddałam sprawę do prouratury. Chyba bank też ma jakies obowiązki.
belandiazz / 31.174.52.* / 2011-08-06 10:15
wszystko jasno jest opisane w umowie ktora nalezy przeczytac przes podpisaniem a nie potem zastanawiac sie jak to sie stalo ze kredyt sie nie rozliczyl
EwaJ_SygmaBank / 2011-05-27 14:57 / Sygma Bank
Szanowna Pani,
Proszę o przesłanie swoich danych i numeru telefonu na adres e-mail:
klienci_forum@sygmabank.pl
Skontaktuję się z Panią w tej sprawie bezpośrednio.
Z poważaniem,
Ewa J.
Sygma Bank
klienci_forum@sygmabank.pl
Klient Sygma / 87.205.146.* / 2011-06-15 23:05
Pani Ewo, przywróciła mi Pani wiarę w człowieka. Serdecznie dziękuję za okazaną pomoc. Nie wiem jak Pani dziękować za ludzkie spojrzenie na problem, nikt nie chciał mi pomóc. Teraz mogę przyznać, że z Sygma dzięki Pani da się porozumieć. Wszystko co piszą o Pani na tym forum to prawda, natomiast z przykrością stwierdzam, że infolinia pozostawia wiele... Bardzo miło się z Panią rozmawia, potwierdzam też ten uśmiech w Pani głosie. Dziekuję jeszcze raz, nie potrafię wyrazić wdzięczności. Wszystkim polecę kontakt z Panią. Warto próbować.
flipeRRR / 89.174.120.* / 2011-06-16 07:06
Warto próbować, ale na drugi raz najlepiej nie korzystać z takiego banku, gdzie załatwienie czegokolwiek jest niewykonalne.
także ludzie omijajcie ten shit z daleka.
scca / 178.42.57.* / 2011-05-24 17:11
He...no więc taka sytuacja:
W dniu dzisiejszym otrzymałem pismo z Sygma Bank że kredyt(raty) mam spłacony i mam nadpłate w wysokości ok 3000zł!!!
Wszystko było by ok tylko...do zakończenia kredytu zostało mi 3 raty,wszystkie raty do dziś płacone były w terminie a nawet przed terminem skąd więc taka nadpłata???Konsultant z infolini banku potwierdził mi że mam słacony kredyt i mam nadpłatę,po czym poprosił o wybór sposobu zwrotu nadpłaty przekazem pocztowym czy na konto.Wychodzi na to że nadpłata równa się prawie kwocie kredytu
Ludzie o co tu chodzi???
aliber44ZakonMari / 89.174.120.* / 2011-05-27 07:45
scca, chodzi o to, ze masz gratisowe zakupy. weź zaświadczenie, że kredyt spłacony, kasę i uciekaj.
takie rzeczy tylko w Sygma!!!!
EwaJ_SygmaBank / 2011-05-25 08:04 / Sygma Bank
Szanowny Panie,
Proszę o przesłanie swoich danych i numeru telefonu na adres e-mail: klienci_forum@sygmabank.pl
Skontaktuję się z Panem w tej sprawie bezpośrednio.
Z poważaniem,
Ewa J.
Sygma Bank
klienci_forum@sygmabank.pl

Najnowsze wpisy

Kredyty gotówkowe - najlepsza oferta: