Autor zdaje się nie rozumieć istoty podatku od wartości dodanej, które zamykają się w następujących unormowaniach:
jeżeli podatnik w rozumieniu art. 9 dyrektywy jest zwolniony z podatku od wartości dodanej (podatnik zwolniony to podatnik który wybrał zwolnienie z podatku, gdy nie osiąga określonych obrotów przez prawo) , to znaczy, że płaci podatek naliczony od dokonanych zakupów,
jeżeli podatnik w rozumieniu art. 9 dyrektywy nie jest zwolniony z podatku od wartości dodanej, to znaczy, że nie płaci podatku naliczonego ani należnego (zasada neutralności),
jeżeli transakcja jest zwolniona z podatku od wartości dodanej, to oznacza, że od tej transakcji podatek przez podatnika w rozumieniu art. 9 dyrektywy 112, nie jest pobierany w cenie sprzedaży danej czynności,
zwolnienie określonych transakcji z podatku od wartości dodanej nie jest zwolnieniem podmiotu dokonującego danych czynności, lecz obowiązkiem niepobierania podatku od wartości dodanej przy dokonywaniu takiej transakcji.
zwolnienie z podatku czyli nakaz dla podatnika w rozumieniu art. 9 dyrektywy 112, nie może być utożsamiany z zastosowaniem stawki podatku
VAT zwolniony również dlatego, że takiej stawki nie wprowadza racjonalny ustawodawca w ustawie o VAT
Przedmiotowe zasady podatku od wartości dodanej znajdując pełne odzwierciedlenie w podatku dochodowym
1) dla podatnika w rozumieniu art. 9 dyrektywy 112 zwolnionego z podatku od wartości dodanej, podatek naliczony w transakcjach nabywanych jest kosztem uzyskania przychodów,
2) jeżeli podatnik nabywa czynności ściśle związane z transakcjami, które są zwolnione z podatku VAT, a czynności pomocnicze nie są zwolnione z podatku
VAT np. art. 132 ust. 1 lit c dyrektywy 112( świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych), to podatek naliczony jest kosztem uzyskania przychodów,
3) jeżeli podatnik nabywa czynności ściśle związane z transakcjami, które są zwolnione z podatku VAT, a czynności pomocnicze są zwolnione z podatku
VAT np. art. 132 ust. 1 lit b dyrektywy 112, to podatek naliczony nie jest kosztem uzyskania przychodów. Jest to podatek podlegający zwrotowi. Np art. 83 ust. 1 pkt 26 w zw. z załącznikiem nr 8 do ustawy o
VAT wprowadza opodatkowaniu stawką 0% podlegają dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych oraz dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym lub w trybie art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej.
Są profesjonaliści, którzy uważają, że kto zrozumieniu podane wyżej zasady, to zrozumieli podatek VAT, a tym samym nie zarzucają mu iż jest niespójny, że jest „geriatrycznym cudem” „ matuzalemem” któremu przydał by się respirator. ( Adam Bącal – wywiad Gazeta Prawna. Pl , w szczególności gdy w ocenie m.in. Adama Bącala rozumieniu fundamentalnych zasad prawa UE nie stanowi żadnego problemu - „Zasady dotyczące podatku od towarów i usług”(patrz.:Adam Bącal, Dagmara Dominik, Małgorzata Militz, Piotr Ogiński –.PP 2009/11/1-20). Zasad jest wiele: zasada powszechności opodatkowania, zasada wielofazowości, zasada neutralności, zasada opodatkowania konsumpcji , zasada jednokrotności opodatkowania ( nie zakłucanie warunkow konkurencji), zasada subsydiarności, zasada proporcjonalności (współmierności) prawa wspólnotowego, zasada równości ( nie dyskryminacji,) zasada lojalności (solidarności wspólnotowej), zasada nadrzędności, zasada bezpośredniego skutki normy prawa wspólnotowego, zasada efektywności (skuteczności).
Dla przykładu neutralność podatku od wartości dodanej dla podatnika wyraża się m.in. dążeniem do poszukiwania, wdrażania i ochrony rozwiązań legislacyjnych zapewniających taki stan prawny, w którym wartość podatku zapłaconego przez podatnika ( w rozumieniu art. 9 dyrektywy) nie będzie stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu. Podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego ze swoją działalnością opodatkowaną. Wszelkie korzystne dla podatnika konsekwencje wynikające z koncepcji neutralności podatku są traktowane w doktrynie prawa wspólnotowego
VAT jako fundamentalne prawo podatnika, nie zaś jako przywilej.” (VI Dyrektywa
VAT Komentarz do Dyrektywy Rady Unii Europejskiej dotyczący wspólnego systemu podatku od wartości dodanej pod. Red. K. Sachsa, C.H. Beck Warszawa 2004, str. 417).
Zasady powszechności opodatkowania i wielofazowości powodują, że nakaz nie pobierania podatku od danej czynności, nie powoduje, że dana czynność przestaje być czynnością opodatkowaną na każdym szczeblu obrotu. Oznacza to, że należy zastosować taka stawkę podatku VAT, by osiągnąć cel zwolnienia. Jeżeli celem zwolnienia jest zamiar zmniejszenia kosztów opieki medycznej oraz zwiększenie jej dostępności, to osiągnięcie tego celu jest możliwe poprzez zastosowanie stawki
VAT 0%, jak podaje K. Sachsa VI Dyrektywa
VAT Podatkowe Komentarze Becka omawiając zwolnienia z podatku
VAT piszą, że Wa