vbnm
/ 81.190.187.* / 2011-04-21 16:02
Obywatele i “szoki strategiczne”.
prisonplanet.pl
Polska
2011-04-16
Ameryka zaczyna wyglądać powoli jak III Rzesza. Zmilitaryzowana policja przeszukuje ulice miast, lotniska, supermarkety. Komputery, telefony komórkowe, mikrofony, kamery na rogu każdej ulicy, śledzą obywateli. Kraj, który raz był wolny i świecił przykładem dla innych teraz sam stacza się w mroki totalitaryzmu.
Oczywistym dla większości obywateli jest przeświadczenie, że gdzieś tam w grocie siedzi fundamentalistyczny terrorysta Bin-Laden czy inny i knuje przeciwko nim spisek, zamach czy wojnę, starając się odebrać im wolność i dobrobyt.
Drugim aspektem już mniej oczywistym lub całkowicie niejasnym jest fakt, że dokładnie to samo planuje administracja amerykańska przeciwko swoim obywatelom. Pentagon, Biały dom, instytucje rządowe i akademickie wydały setki dokumentów, w których świadomie kierują machinę rządową przeciwko zwykłemu obywatelowi. Nie tyle terroryści w Afganistanie, Iranie, Iraku czy gdziekolwiek indziej są głównym tematem badań ale zwykli obywatele zagrażający status-quo.
Jednym z takich dokumentów jest “Known Unknowns: Unconventional “Strategic Shocks” in defence strategy development” Nathan Freier, listopad 2008. Ten dokument jest opisany jako badanie/dokument amerykańskiego rządu. LINK DO DOKUMENTU
W tym dokumencie możemy przeczytać:
str 16. Największe wyzwania dla obrony przed istotnymi wstrząsami mogą się pojawić z niekorzystnych warunków, endemicznych dla samego środowiska. Ten fakt staje się jeszcze bardziej widoczny obecnie w chaotycznych siłach globalizacji, toksycznego populizmu, polityki tożsamości, zacofania, ludzkich/klęsk żywiołowych i chorób. W końcu, wstrząsy wynikające z kontekstu zagrożeń mogą zagrozić kluczowym interesom USA znacznie bardziej fundamentalnie niż liczba potencjalnych celowych wstrząsów. Jest to szczególnie ważne biorąc pod uwagę stopień, w jakim kontekstowe zagrożenia pozostają, nierozpatrzone, niedoszacowane we współczesnym modelu planowania obrony i podejmowania decyzji.
Głównie cel przewidywania i zwalczania tego typu zagrożeń jest istotny ponieważ:
- Brak jest pojedynczego motoru napędzającego czy planu kryjącego się za występowaniem zdarzeń;
- Są one poza kontrolą Stanów Zjednoczonych i jego partnerów międzynarodowych;
- Są one znacznie trudniejsze do przewidzenia i / lub śledzenia; i wreszcie,
- Są mniej podatne na tradycyjne instrumenty potęgi USA stosowane w przewidywalnych kombinacjach.
17. Zagrożenia wynikające z kontekstu mogą obejmować, ale nie są ograniczone do infekcji administracji i pod-administracji, przemocy obywatelskiej; szybkie katastrofalne klęski żywiołowe, środowiskowe lub ludzkie; szybko rozwijającej się niekontrolowanej ponadregionalnej epidemii, nagła wyniszczająca niestabilność lub upadek dużego lub ważnego państwa. W rzeczywistości należy również dodać, przesuwając obecne granice konwencji, katastrofalne dyslokacje na terenie Stanów Zjednoczonych lub indywidualne amatorskie krajowe rozruchy cywilne lub przemoc zawiera się również w tej kategorii.
NDS 2008 (National Defence Study) stwierdza podobnie:
W ciągu najbliższych 20 lat presja fizyczna populacji, zasobów energetycznych, klimatycznych i środowiska, mogą w połączeniu z szybkimi społecznymi, kulturowymi, technologicznymi zmianami geopolitycznymi stworzyć więcej niepewności.
17. Większość z tych kontekstowych zagrożeń jest katalizatorami lub zjawiskami inicjującymi. Są one źródłem wstrząsów. Zakres szok zależy od stopnia, w którym jedno z tych zagrożeń jest nieoczekiwane lub niewytłumaczalne przez społeczność zajmującą się strategią i polityką, w wyniku czego wymusza rewolucyjne zmiany na status quo obrony lub bezpieczeństwa narodowego. Na przykład, destrukcyjna cywilna przemoc, klęski żywiołowe, epidemie są oczekiwane w bliskim lub średnim horyzoncie czasowym. Będą one występować na całym świecie. Obronny istotny szok następuje, wtedy gdy odpowiedź na jeden, dwa lub więcej elementów występujących i łączących się, wymusza zasadniczą zmianę, przeorientowuje strategię, możliwości inwestycji i koncepty strategiczne DoD (Departamentu Obrony USA). Przykładowo, realistyczne obliczenia wskazują, że epidemie i powszechna społeczna przemoc może być tolerowana w niektórych częściach świata. Szok mógłby wystąpić w przypadku gdy takie wydarzenia wystąpiły by w Stanach Zjednoczonych lub wewnątrz kraju kluczowego partnera strategicznego do tego stopnia, że zmuszał by DoD do radykalnego ponownego planowania roli bezpieczeństwa wewnętrznego, kontroli populacji, zarządzania skutkami, i stabilizacją. Podobnie, utrata jakiegokolwiek państwa jest tragiczna, ale nie zawsze ważna strategicznie. Jednakże utrata kontroli nad jednym lub więcej państwami nuklearnymi, a następnie wykorzystanie potencjału jądrowego przez rywalizujące strony w wojnie lub wykorzystanie potencjału jądrowego na zewnątrz w stosunku do Stanów Zjednoczonych lub kluczowego sojusznika USA mogłyby