Forum Polityka, aktualnościKraj

Warszawa-Opera kameralna- kontrola-nieprawidłowości

Warszawa-Opera kameralna- kontrola-nieprawidłowości

Wyświetlaj:
MSA2012 / 31.61.129.* / 2012-06-02 08:31
Oświadczenie Dyrekcji Warszawskiej Opery Kameralnej
w sprawie opublikowanych przez media 30 maja 2012 roku wyników kontroli przeprowadzonej
przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Operze.
 
 
            Do chwili opublikowania niniejszego oświadczenia (1 czerwca 2012) nie otrzymaliśmy z Urzędu Marszałkowskiego wyników kontroli (zaleceń pokontrolnych). Posługujemy się informacjami, które media otrzymały od Pani Rzecznik Urzędu Marszałkowskiego i które nam zostały przekazane przez przedstawicieli mediów.
 
            Zarzut o uchyleniu się przez Warszawską Operę Kameralną od wprowadzenia programu oszczędnościowego całkowicie mija się z prawdą.
            Nikt z Urzędu Marszałkowskiego nie zwracał się do nas w tej sprawie w I kwartale 2012 roku, jak twierdziła Pani Rzecznik. Wręcz przeciwnie to Dyrektor Opery w swoim piśmie z 11 kwietnia 2012 roku zaproponował Marszałkowi Województwa restrukturyzację WOK polegającą na ograniczeniu zatrudnienia o 50 etatów, co miało przynieść oszczędności w wysokości 2 mln zł rocznie, a w roku 2012 - 650.000 zł Plan ten został skwitowany pismem podpisanym przez niższego rangą urzędnika, odkładającym opinię o tym projekcie do czasu ukończenia kontroli w WOK.
            Pismo dotyczące nakazu przygotowania planu oszczędnościowego lub restrukturyzacyjnego otrzymaliśmy z Urzędu Marszałkowskiego, e-mailem dopiero w dniu 25 maja 2012 roku. Wyznaczony w nim termin na złożenie tego planu upłynie 28 czerwca 2012.
            Jednocześnie informujemy, że w latach 2009-2010 WOK przeprowadziła restrukturyzację polegającą na m.in. obniżeniu honorariów artystycznych i premii oraz zwolnieniu 35 osób, co spotkało się wówczas z bardzo pozytywnym przyjęciem ze strony Władz Urzędu Marszałkowskiego. Jak nas poinformował Dyrektor Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w dniu 2 czerwca 2010 roku podczas spotkania z dyrektorami instytucji kultury, Warszawska Opera Kameralna była jedyną instytucją kultury podległą Marszałkowi, która przygotowała plan, dający realne oszczędności.
 
            Zarzut stawiany Operze, że ma najwyższą spośród mazowieckich instytucji kultury dotację, świadczy o całkowitej ignorancji i nieznajomości specyfiki teatru operowego. W operze oprócz aktorów-śpiewaków występuje również chór i orkiestra, a czasem również balet, co powoduje potrojenie kosztów w stosunku do teatru dramatycznego.
 
            Porównywanie frekwencji poszczególnych zespołów teatralnych z kameralną salą naszego teatru, mieszczącego 160 foteli, jest nie tylko nie logiczne, ale pozbawione jakiegokolwiek sensu. Wartość artystyczna naszych przedstawień nie powinna być mierzona ilością widzów i miejsc na widowni.
 
            Nieprawdziwe jest kolejne stwierdzenie, że Urząd Marszałkowski skierował do naszej placówki kontrolę po otrzymaniu od Dyrekcji WOK sygnału o braku możliwości znalezienia oszczędności. Kontrola rozpoczęła się już 6 marca 2012 . Natomiast Uchwałę o obniżeniu naszej dotacji podjęto w dniu 12 marca 2012 roku. Pisemną informację na ten temat otrzymaliśmy w dniu 22 marca 2012 roku.
            Kontrola w WOK, zdaniem członka Zarządu Województwa odpowiedzialnego za kulturę, miała na celu, używając jego słów „przewietrzyć rutynę”. Początkowo kontrola miała trwać do 13 marca. Następnie została przedłużona aż do 27 kwietnia 2012.
           
            Zarzut, że koszt wynagrodzeń osobowych i bezosobowych wynosił 70% kosztów ogółem.
            Kontrole z Urzędu Marszałkowskiego odbywały się od lat, raz w roku. Żadna z nich nie wykryła  „naruszeń w gospodarowaniu finansami.”  W wystąpieniu pokontrolnym z 2010 r. opisującym  m.in. stan zatrudnienia w 2008 roku (356 osób na 339 etatach), strukturę kosztów w proporcji 81% kosztów związanych z zatrudnieniem oraz kosztów wynagrodzeń bezosobowych w stosunku do ogółu kosztów nie stwierdzono nieprawidłowości.
Urząd Marszałkowski był informowany o wydatkach Opery na bieżąco, poprzez szereg składanych systematycznie zestawień finansowych.
W zestawieniach kwartalnych, od wielu lat przekazywanych cyklicznie do Urzędu, znajdowały się informacje o strukturze zatrudnienia, strukturze i wysokości wydatków dokonywanych przez Operę. Nie był nowością więc dla Urzędu fakt, że głównym obciążeniem finansowym jednostki są wynagrodzenia jej pracowników – czyli artystów i obsługi. (Jest to normą w instytucjach operowych). Urząd Marszałkowski od lat jest informowany o ilości zatrudnionych na etatach muzyków, pracowników administracji, pracowników obsługi technicznej i pracowników merytorycznych.
            W celu sprostowania bulwersujących informacji na temat zatrudnienia,  przedstawiamy na końcu niniejszego dokumentu rzeczywistą strukturę zatrudnienia  w WOK, która ilustruje obecny stan faktyczny.
            Wszystkie te informacje były przekazywane do Urzędu miesięcznie,  kwartalnie, a raz do roku były kontrolowane osobiście przez urzędników z naszego organu założycielskiego.
 
Jak dotą
MSA2012 / 31.61.129.* / 2012-06-02 08:29
Sprostowanie nieprawdziwych informacji rozpowszechnianych przez Urzad Marszałkowski: http://operakameralna.pl/?oswiadczenie_wok_01062012

Najnowsze wpisy