Forum Polityka, aktualnościGospodarka

Wojskowe przetargi na uzbrojenie. Powinny dbać o dobro armii, czy gospodarki? Zobacz #dziejesienazywo

Wojskowe przetargi na uzbrojenie. Powinny dbać o dobro armii, czy gospodarki? Zobacz #dziejesienazywo

Wyświetlaj:
TV ASM / 85.115.58.* / 2015-11-20 09:50
Nie ma polskich zakladow, PO powinno stanac pod trybunal stanu i tyle w temacie! Odebarac USA i Wlochom fabryki! Ku... zniszczyli cale bezpieczenstwo Poslski uzalezniajac nas od jankiesow i innych!!!
kazimierz2 / 78.131.198.* / 2015-11-20 10:04
Może byś zaczął myśleć zamiast pluć jadowitymi sloganami. Akurat większość akcji Świdnika sprzedano "za kadencji" PO, ale znakomita większość przemysłu (łącznie ze stoczniami) została zniszczona przez AWS (PC) -a trochę i PiS (SLD mało firm sprzedało). Jeżeli już o TS wołasz, to może od nich zacznij.
kazimierz2 / 78.131.198.* / 2015-11-20 09:50

Wybór francuskiego helikoptera Caracal dla polskiej armii spowoduje utratę 3700 miejsc pracy

To stwierdzenie już z daleka "śmierdzi grubym szwindlem". AgustaWestland nie mógł z góry zakładać, że dostanie to zamówienie. Czy to oznacza, że gdyby nie wojna o nie, to fabryka w Świdniku byłaby już w stanie upadłości? Jeżeli tak, to kupmy te Caracale. W międzyczasie zakład w Świdniku będzie zlicytowany, czyli będzie można odkupić go równie tanio, jak został sprzedany. Można będzie zaprojektować tam następcę Caracala -wiadomo przecież, że nie jest to maszyna ani supernowoczesna ani dokładnie do potrzeb dopasowana -po prostu pasuje do nich stosunkowo najlepiej.
W-wa / 31.182.72.* / 2015-11-20 09:49
Airbus jako jedyny ma biuro projektowe w Polsce-zatrudnia kilkaset osob.
Obecnie rozpoczal rekrutacje do powstajacej fabryki.
Moze zwiazkowcy z zakladow ze wschodniej polski poinformowaliby dlaczego ich firmy matki nie pozwalaja rozwijac sie swoim odzialom w Polsce?
pucio745 / 185.78.148.* / 2015-11-20 09:42
Przyrównywanie się do przemysłu USA to KOMEDIANCTWO czy do NIEKTÓRYCH z Azji czyli Japonia,Chiny ,Korea Poł.. Bo kto jeszcze -takie Indie z kilka razy większym potencjałem głownie NIESTETY kupują .....Nasz Przemysł nie potrafił wyprodukować głupiej STALOWEJ skorupy i silnika do słynnej haubicy Krab i takich :sukcesów ma NIESTETY wiele:Skorupa niedokończonej korwety kosztowała w Polsce WIĘCEJ jak dwie gotowe i UZBROJONE produkowane przez Szwedów -NIESTETY
JP-2 / 95.48.197.* / 2015-11-20 09:31
Po co Polsce helikoptery?, zamiast nich widły, bardzo dobre widły produkujemy, a ile nowych miejsc pracy szczególnie, dla związkowców - anarchistów.
JOW veto / 83.24.185.* / 2015-11-20 09:09
Aby rozwiać wszelkie wątpliwości i wytłumaczyć tym zacietrzewionym... szczegóły przetargu na śmigłowce.
Tekst znaleziony w Sieci.
ALE LEPIEJ CHYBA TEGO STREŚCIĆ JUŻ NIE MOŻNA!

1. MON ogłosiło przetarg na zakup 70 średnich śmigłowców. Podało wymaganą specyfikację i terminy (2017 rok pierwsze dostawy)
2. MON w przetargu nakazała firmie zwycięskiej utworzenie centrum serwisowego w WZL1 w Łodzi aby państwo miało kontrolę nad serwisowaniem maszyn i aby nie dochodziło do sytuacji jak obecna se Świdnikiem, który wykręca się jak może i 8 lat! modernizuje nasze Sokoły!
3. Pomimo, że Agusta Westland (PZL Świdnik) posiada w ofercie śmigłowce sprawdzone, spełniające wymagania jak AW101 wystawia do przetargu mały, niesprawdzony AW149, który żaden inny kraj nie chce kupić gdyż jest to przerobiony cywilny śmigłowiec (Rosnieft kupił sobie takie cywilne śmigłowce).
4. Tak samo firma Sikorsky mając w ofercie śmigłowiec S-92, wystawia do przetargu mniejszy S-70i który spełnia tylko część wymagań.
5. Airbus jako jedyny wystawia odpowiednio duży śmigłowiec EC725 Caracal, który spełnia nasze wszystkie wymagania techniczne.
6. Śmigłowiec AW149 nie zapewnia wystarczającej pojemności aby zmieścić sensowną ilość żołnierzy (wymagane 12) z ekwipunkiem. Jak śmigłowiec na bazie wersji cywilnej nie zapewnia ani sensownej osłony przedziału załogi, charakteryzuje słabymi parametrami takimi jak: maksymalny pułap, czas wznoszenia, prędkość przelotowa, ładowność, masa startowa. Jednym słowem śmigłowiec dobry na wycieczki VIP, a nie do latania w wirze walki.
7. Śmigłowiec S-70i to eksportowa wersja śmigłowca UH-60 Black Hawk (swoją drogą świetny śmigłowiec) z którym ma wspólny niestety tylko kadłub. Śmigłowiec proponowany Polsce przez firmę Sikorsky (PZL Mielec) jest pod każdym względem gorszą konstrukcją od wersji użytkowanej przez US Army (a nawet Słowacji sic!). Posiada słabsze silniki, stary typ wirnika(pogarszając parametry lotne), uproszczoną awionikę, oraz brak wyposażenia dodatkowego poprawiającego świadomość sytuacyjną załogi oraz jej skuteczność na polu walki. Jak bardzo jest to odchudzona wersja może świadczyć fakt, że S-70i jest lżejszy od UH-60 o 0,5t! Dlaczego zaoferowano nam taką słabszą wersję. Ponieważ podobnie jak AW149 nikt nie chce jej kupować tylko wybiera UH-60 lub najbardziej odpowiedni dla nas S-92. Próbie sprzedania nam gorszego Black Hawk'a sprzyjał fakt jego produkcji w PZL Mielec.
8.EC725 Caracal to sprawdzona konstrukcja, podobnie jak Black Hawk od wielu lat unowocześniana i choć konstrukcyjnie nie najnowsza będąca w czołówce. Wbrew powszechnej opinii laików data powstania prototypu nie ma znaczenia jeśli założenia konstrukcyjne były słuszne i tak jest w przypadku Caracala. Jeśli chodzi o parametry samej maszyny Caracal bije swoich konkurentów na wszystkich płaszczyznach. Zapewnia wystarczającą osłonę przedziału załogi, oraz siłę ognia. Posiada ze wszystkich konkurentów największą prędkość przelotową, najwyższy maksymalny pułap, największy zasięg, największą ładowność, Ze względu na wysoki przedział załogi także najlepszą ergonomię dla żołnierzy. Wszystkie dane można sprawdzić na stronach producentów i porównać.
9. PZL Świdnik należy do grupy Agusta Westland, której właścicielem są Włosi. Nie jest to Polski zakład, wpływy z produkcji nie trafiają do polskiego budżetu tylko włoskiego i wspierają rozwój tylko ich rozwój.
10. PZL Mielec także nie jest Polską fabryką tylko należy do Sikorsky'go i tak samo kontrakt nie wspiera naszego przemysłu tylko ich firmę.
11. Jedynymi Polskimi zakładami są WZL1 w Łodzi i Dęblinie.
12. Airbus nie posiada w Polsce zakładów produkcyjnych dlatego zaoferował produkcję swojego śmigłowca Caracal właśnie w WZL1 należących tylko do Państwa Polskiego
13. Oferta Agusta Westland (PZL Świdnika) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do pozostałych konkurentów. PZL Świdnik zaproponował dostarczenie pierwszych śmigłowców w 2019 roku co jest o 2 lata później niż wymagane w przetargu. Aby obejść ten punkt, zaproponował, że w 2017 roku dostarczy dla naszego wojska wersję cywilną (podkreślam cywilną!) tego śmigłowca co jest skandalem i byłoby hańbą dla Polski na arenie międzynarodowej! Należy też się zastanowić co by później zrobili z tymi cywilnymi śmigłowcami. Przerobili na wojskowe? Wstyd i krętactwo wychodzi. PZL Świdnik w swojej ofercie nie zaproponował pełnego przekazania zdolności serwisowych śmigłowców do należących do Państwa Polskiego zakładów WZL1. Powodem tego była chęć dyktowania warunków cenowych, opóźnianie prac serwisowych (tak jak w przypadku modernizacji śmigłowców Sokół) i niedopuszczenie aby Państwo Polskie uzyskało zdolności nacisku na PZL Świdnik w kwestii posiadanych śmigłowców. Co więcej PZL Świdnik nie sprecyzował gdzie i ile bedzie produkował śmigłowców AW 149 gdy wygra kontrakt. Należy pamiętać, że obecnie linia produkcyjna tego śmigłowca jest we Włoszech!
14. Oferta Sikorsky (PZL Mielec) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do konku
st44 / 91.236.35.* / 2015-11-20 09:46
AW101 przekraczał ograniczenie max masę startowej w przetargu i nie mógł być brany pod uwagę do przetargu.
meh / 91.244.219.* / 2015-11-20 09:39
Ad1 To nie Tusk w 2012 roku pierwszy raz wymyslił zakup 70 maszyn na jednej platformie. Pierwszy raz to rozwiazanie zaproponował MON za rzadów PIS (miało być kupionych 156 maszym). Warto zauważyc ze zakup większej partii maszyn w dłuższym okresie dawałby duże szanse na korzyści przemysłowe dla Polski. Niestety po objęciu rządów przez PO i PSL program śmigłowcowy skasowano i sprzedano zakłady w Świdniku - jedyną polską fabrykę produkującą śmigłowce.
Ad2 Zarówna Sikorski jak i Agusta Westland (AW) podpisały porozumienia z WZL-1 z Łodzi na serwisowanie ich śmigłowców. Problemy z modernizacją Sokołów wynikają z tego, że na etapie sprzedaży Świdnika nie zobowiązano kupującego do serwisu i modernizacji Sokołów więc teraz firma robi to niechętnie bo MON chce płacić za tą robotę poniżej kosztów rynkowych.
Ad 3-5 Manipulacja. W dostępnych publicznie wymaganiach jest wymóg przewozu 12 żołnierzy (dla porównania Mi-17 – 32 żołnierzy) i nigdy wcześniej MON ani eksperci nic nie mówili, że chcą AW-101, czy S-92. Śledzę prasę specjalistyczną od lat i taką sugestię widzę po raz pierwszy. Co więcej S-92 to typowy śmigłowiec cywilny więc sugestia, że MON go chciał jest niepoważna. AW i Sikorski od zawsze proponowali odpowiednio S-90i i AW-149 i jakoś dotąd nikomu nie przeszkadzała ich wielkość.
Ad6 Tak, parametry lotu Caracala są nieco lepsze niż AW – 149 ( v max odpowiednio 325km/h do 313; zasięg 857km do 800, pułap 6095m do 4572) ale z pewnością AW-149 są dużo trudniejsze do wykrycia przez radary (dużo kompozytu + odpowiednio ukształtowana powierzchnia), są zapewne tańsze w eksploatacji i mają dużo większy potencjał modernizacyjny.
Ad7 Tak, S-70i to śmigłowiec dla ubogich …
Ad8 … dokładnie tak samo jak Caracal. Bogatsi kupują NH-90, AW101 itp. O parametrach napisałem już w pkt 6. Wystarczy przyjrzeć się Caracalowi z bliska by wiedzieć że to maszyna po przejściach – płatowiec z blach łączonych wypukłymi nitami (technologia zarzucona w PZL już przed wojną), mnóstwo wystających, dodanych w czasie modernizacji elementów zewnętrznych pogarszających aerodynamikę i znacznie zwiększających echo radarowe)
Ad 9-12 Oczywiste informacje tam przytoczone nie zmieniają podstawowego faktu, że w ofercie AW i Sikorskiego dużo większa ilość elementów śmigłowców zostałaby wyprodukowana w kraju, a to przekłada się na ok 5000 miejsc pracy, które mogły powstać w Polsce, a powstaną we Francji.
Ad 13 Tu jest kwestia wyjaśnienia jakie są naprawdę fakty: szef Świdnika podaje, że jego oferta była na pewno najtańsza i że w 2017 mogła zacząć się dostawa nie wersji cywilnej tylko wersji wielozadaniowej będącej przedmiotem zapytania MON
Wanda659 / 81.44.137.* / 2015-11-20 11:24
A moz Sikorsky wystawil do przetqrgu slabsza masZyne bo ta drozsza odpadla by w przedbiegach? W polsce jak tanie to biora, jak drogie odpadasz na wejsciu. Kazde przetarg to samo helikopter, samolot, autobus ....
agent1222 / 85.14.99.* / 2015-11-20 09:15
Niestety - tekst za długi - zbyt mądry - no i nie po linii . Zaraz zaczniesz łapać minusy.
cccbbb / 87.205.30.* / 2015-11-19 23:10
Karaczany stare gów..na 50 szt 13 mld zł,ruskie najnowocześniejsze 50 szt za 4 mld co wy na to politycy.
12XU / 79.189.246.* / 2015-11-20 09:31
PiS i rosyjskie śmigłowce? Cccbbb pytanie retoryczne. Nawet jak by były za 1 mld to by nie wzięli.
szczecin140 / 89.65.232.* / 2015-11-22 00:21
I było by jak z gazem ,jesteś za to gazu mnóstwo-przeciw ,to kurki zamknięte.
kazimierz2 / 78.131.198.* / 2015-11-20 10:29

PiS i rosyjskie śmigłowce?

Masz niestety racje. Dodam jeszcze, że prawdopodobnie byłyby najlepsze z oferowanych. Dałoby się ich znacznie więcej kupić za te same pieniądze, co też nie jest bez znaczenia.
Mariovs1400 / 2.29.2.* / 2015-11-19 21:46
Wiecie co jak czytam te większość waszych wypowiedzi to nie rozumiem. Narzekacie na brak pracy w Polsce - a później chcecie aby rząd wydawal pieniądze na lepszy sprzęt ale żeby mieć trzeba inwestować i kupować. A wy Narzekacie że świdnik to nie polska firma ale ok 3000 tyś osób pracuje tam i płaci podatki, a tu no tak kupić jakiś francuski i dać pracę w Francji i na to gwarantuje ze więcej rodaków wyjedzie za granicę do pracy. Bo nie długo w Polsce pozostaną tylko konsumenci tzw. Tania siła robocza. Nawiązując w Rosji wydaje się duże pieniądze na wojskowy sprzęt i co myślicie że za granicy napewno nie, wspiera rodzimy sprzęt i miejsca pracy. Także nie narzekajcie pzl-swidnik jako jeden z nielicznych zakładów w Europie potrafi zaprojektować i wyprodukować śmigłowce i nie mówcie że to nic nie znaczy. W Polsce już nie ma takich zakładów jak ten. Wszystko zostało zmarnowane smutny koniec. Tak może stać się i z tym zakładem daj my mu szansę.
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/
1a2b / 95.49.54.* / 2015-11-20 08:50
Taaa....Mamy wspanialy przemysl...Nie mogacy wyprodukowac ani telewizora ani samochodu..Proponuję wrócić do husarii bo to nam dobrze wychodzi Drewniane kopie i huraaaaaa...Calość made in Poland !!!
nie majaca nic wspolnego z nowoczesnością ale za to obronia miejsca pracy hodowców koni produventów kopii rolników zapewniajacych karmę...Tylko zboje trzeba bedzie sprowadzic bo stal damasceńska !!!
odyn / 109.173.210.* / 2015-11-19 22:22
Po pierwsze -bełkot, błędy ortograficzne i kaleczenie składni języka polskiego!
Po drugie Świdnik nic nie potrafi zaprojektować, bo Sokół był konstruowany we współpracy z ZSSR (już nie wsponę, że na 150 wyprodukowanych sztuk 16 uległo katastrofie), SW-4 nikt nie chce kupować, a cała reszta produkcji to wcześniej licencja ZSRR (MI-2), a obecnie montownia dla AgustaWestlad (jest właścicielem zakładów w Świdniku).

A akurat Caracale mają być montowane i następnie serwisowane w PZL 1 Łódź, czyli tak się składa całkowicie polskim zakładzie lotniczym, kontrolowanym przez państwo (wchodzi w skład PGZ)!
st44 / 91.236.35.* / 2015-11-20 09:51
nie w PZL Łódź tylko WZL Łódź i nie montowane tylko składane i malowane
kazimierz2 / 78.131.198.* / 2015-11-20 12:11
Wytłumacz może "st44" czym się różni "montowanie" od "składania i malowania". Wytłumacz przy okazji, po co Francuzom bodaj JEDYNE W POLSCE biuro konstrukcyjne potrafiące ponoć i śmigłowce projektować.
Mariovs1400 / 2.29.2.* / 2015-11-19 21:54
Jeśli wojsko chce wydawać pieniądze to owszem ale tylko na sprzęt wyprodukowany i serwisowany w Polsce a dlaczego bo tacy zwykli ludzie jak my płacą podatki z myślą że będą one dobrze zainwestowane.
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/
mick8791 / 109.173.210.* / 2015-11-19 22:36
Ależ nie, wojsko musi wydawać pieniądze na sprzęt najlepszy na jaki nas stać, dostosowany do wymagań obronności państwa ale optymalnie produkowany bądź serwisowany w Polsce!
A to dlatego, że właśnie ci zwykli ludzie, którzy płacą podatki chcą mieć pewność, że w razie W mają zapewniony maksymalny poziom bezpieczeństwa, na który stać było państwo. Wiesz... hasło "dobre, bo polskie" niekoniecznie musi odstraszyć wroga... Doradzam trochę mniej utopii i populizmu za to polecam pragmatyzm i logiczne myślenie!
Andrzej nie du / 31.61.138.* / 2015-11-19 18:58
Debile precz od Armii -

1
Promotos559 / 178.159.162.* / 2015-11-19 18:54
dr Łukasz Kister kto ci dał ten tytuł skoro nie rozumiesz podstawowych zasad ekonomii, a i nazwisko dużo mówi o twoim prawdziwym pochodzeniu !!
mick8791 / 109.173.210.* / 2015-11-19 19:28
Ekonomia w tym wypadku ma wartość drugorzędną, kluczowe jest zapewnienie właściwego i zgodnego z wymogami sprzętu dla wojska! Być może niektórzy tak proste i oczywiste kwestie będą w stanie zrozumieć dopiero jak nam się na łeb zwali jakaś inwazja militarna...
Pwl690 / 37.8.237.* / 2015-11-19 18:51
Brytyjsko-włoscy i amerykanscy lobbyści znów w akcji. Najpierw zamówili "naukowy" raport, a teraz sztrurmuja internety. Ani Mielec ani Świdnik to nie są już polskie firmy, tylko peryferyjne montownie zachodnich konvernów.

Gra idzie też o to by serwis śmigłowców odbywał się w polskich, państwowych zakładach (PZL Łódź) co zapowiedział jedynie Airbus (od Caracala). Serwis musi być pod polska kontrolą by nie trzeba było płacić za to horrendalnych stawek Miecowi lub Świdnikowi (czyli AW lub Sikorskyemu-obecnie LM). Bo w tym kontrakcie cena wieloletniehgo serwisowania jest niemniejsza niz cena samych maszyn i na tym się najwięcej zarabia.
Feniks777 / 81.190.61.* / 2015-11-19 18:50
Widocznie uważają naszych inżynierów za głąbów kapuścianych dlatego nie chcą naszej techniki i produkcji. Ot całe sprzedajne PO.
helikoperowiec / 178.43.93.* / 2015-11-19 18:45

Wybór francuskiego helikoptera Caracal dla polskiej armii spowoduje utratę 3700 miejsc pracy, a wpływy do polskiej gospodarki zmniejszą się aż o 580 mln zł. Takie wnioski niesie za sobą raport Fundacji UMCS o wpływie przetargu śmigłowcowego na rozwój przemysłu lotniczego w Polsce Wschodniej.

brawo Macierewicz-Caracal to badziewie i helikoptery musza produkowane byc w Polsce a nie we Francji przez Niemców
mick8791 / 109.173.210.* / 2015-11-19 19:53
A czy Ty wiesz co to jest i czym zajmuje się Fundacja UMCS? Otóż m.in. prowadzi księgarnię uniwersytecką, punkty ksero, kursy maturalne, szkołę języków obcych, szkolenia komputerowe... No jakby nie patrzeć są mega przygotowani do robienia takich opracowań... Dziwnym trafem są akurat z Polski południowo-wschodniej...
Nie bój nic liczba miejsc pracy w Świdniku i Mielcu drastycznie się nie zmniejszy, bo oba zakłady realizują swoje standardowe zamówienia.
Ich ból w d... polega na tym, że wzrośnie liczba miejsc pracy w Łodzi, w zakładach PZL 1, bo tam mają być montowane i co dużo WAŻNIEJSZE przez kilkadziesiąt lat serwisowane (na czym zarabia się więcej niż na produkcji) Caracale. Na koniec dodam tylko, że PZL 1 w Łodzi to jedyny pośród tej trójki zakład, który jest polski i rząd ma realny wpływ na jego działanie!!!
Michałek / 31.182.72.* / 2015-11-19 20:29
Trafna wypowiedź. Chodzi o biznes i tyle. Bardzo Cię proszę abyś wklejał ten teks wszędzie bo jak się okazuje większość dała się zmanipulować. W Łodzi jest polski zakład, polski w dosłownym tego słowa znaczeniu!! Caracale w Łodzi !!!!
andy70 / 37.47.10.* / 2015-11-19 19:02
tak, już raz ratowaliśmy przemysł lotniczy w Polsce i kupiliśmy badziewie ze Świdnika , Caracal nie jest najlepszym śmigłowcem na świecie, ale przy założeniu, że ma być do wszystkiego jest najlepszą opcją. A co pozostałe zakłady wystawiły do przetargu? Mielec śmigło, które nie spełnia wymogów przetargu, a Świdnik śmigło, które jest prototypem i nikt go jeszcze nie kupił. powodzenia
Przemek 84 / 82.160.69.* / 2015-11-19 20:26
Prototyp to żaden argument, Caracal też kiedyś miał swój pierwszy egzemplarz, z takim rozumowaniem nigdy nie mogłoby powstać coś nowego i jeździlibyśmy do dzis furmanką.
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/
Alfredo / 31.182.72.* / 2015-11-19 18:50
będą produkowane w Polsce, w mieście Łodzi. Trafia to do Ciebie? Zapoznajcie się z tematem bo manipulują Wami.
ja724 / 31.61.140.* / 2015-11-19 18:42
O co tu chodzi. Czy Polska walczy aby polscy żołnierze zawsze mieli badziewny sprzęt?
traker / 46.215.8.* / 2015-11-19 19:03
Niby czemu badziewny? Caracal został oblatany w 2000 roku, czyli jest całkiem nowy i sprawdzony w warunkach bojowych. Z kolei AW-149 w wersji wojskowej jeszcze nie istnieje, a S70i Black Hawk, który zaoferowali amerykanie to śmigłowiec cywilny i z UH-60 czy HH-60 ma tyle samo wspólnego, co karabiny wojskowe z używanymi w produkcjach filmowych - jedynie wyglądają tak samo. Wszystkim "znawcom" proponuję zapoznać się z tematem - wystarczy zwykła wikipedia.
zzbych / 185.74.84.* / 2015-11-19 18:33
Myślę że nas nie obroni stado helikopterów dobry i pierwszy krok myślę jednak że Polacy i Amerykanie zbudują lepszy Trzeba nam miejsc pracy ale i ratowania Polskiego przemysłu zbrojeniowego.Wzięliśmy od Francuzów autobus Berieta szmel straszny Zobaczmy te citroeny pompowane zawieszenia- awaryjne tylne belki Delikatne zawodne w co nas PO wpakowało.?
Scania / 46.186.89.* / 2015-11-19 18:56
Autobusy miejskie BERLIET PR 100 i 110 zamiast starych i dymiących wegierskich Ikarusów, ogórkowatych Jelczy na licencji Skody i polskich Sanów to był luksus i przepaść technologiczna, jak Syreny do Fiata. Pneumatyczne zawieszenia są bardzo popularne w Stanach, ale dla młodych polskich kierowców kupione ze złomu auta francuskie na polskie drogi się nie nadają. Nie mieszaj w to polityki.

Najnowsze wpisy