Forum Polityka, aktualnościGospodarka

Wojskowe przetargi na uzbrojenie. Powinny dbać o dobro armii, czy gospodarki? Zobacz #dziejesienazywo

Wojskowe przetargi na uzbrojenie. Powinny dbać o dobro armii, czy gospodarki? Zobacz #dziejesienazywo

Wyświetlaj:
romek264 / 83.21.103.* / 2015-11-19 18:33
jeśli polska firma przegra ten przetarg to powiem wtedy ze Polska to republika bananwoa, gdzie wszystko załatwia sie łapówkami. Polskie helikoptery nie sa grorsze od tych francuskich a sa o wiele teń sze w eksploatacji, wszystko na miejscu
mick8791 / 109.173.210.* / 2015-11-19 19:21
yyyyy ale przepraszam jaka polska firma? Bo w tym przetargu żadna taka nie startowała... Zakład w Mielcu należy do UTC dokładniej jego ramienia pt. Sikorsky i proponowali nieuzbrojoną wersję eksportową BH (bo "amerykańskiej" nie chcieli zaproponować), natomiast zakład w Świdniku należy do włoskiego AgustaWestland, który proponował również nieuzbrojony helikopter AW149, do tego nie mający homologacji do lotów nad akwenami wodnymi co dla wersji ZOP i SAR całkowicie go wyklucza (no bo jak np zwalczać OP nie mogąc latać nad wodą?). Dodam też, że AW149 nie znalazł jeszcze żadnego nabywcy... Dla montażu i obsługi serwisowej Caracala zostały wyznaczone PZL nr 1 w Łodzi więc powstaną nowe miejsca pracy.
A co do polskich helikopterów to Świdnik w przeszłości "stworzył" Sokoła ("stworzył", bo to była wspólna konstrukcja z ZSSR) i PZL SW-4. Dodam, że na ok. 150 wyprodukowanych Sokołów, 16 uległo katastrofom więc średnia raczej słaba... Do tego żadna z tych dwóch konstrukcji nawet w przybliżeniu nie spełnia warunków przetargu!
Mi2 / 46.186.89.* / 2015-11-19 18:47
Nie ma polskich helikopterów tak jak nie ma polskich firm helikopterowych, są tylko montownie włoska i amerykańska. Kiedyś nawet śmigłowce Mi były montowane i produkowane na licencji radzieckiej. I tyle romek264 w temacie.
kutrzeba / 94.254.208.* / 2015-11-19 18:43
A jakie śmigłowce są polskie.???
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/
traker / 46.215.8.* / 2015-11-19 19:07

A jakie śmigłowce są polskie.???

Chociażby PZL Sokół czy W-3 Anakonda. Był nawet projekt Sokoła-2, ale został zawieszony po sprzedaży firmy (chyba PZL Świdnik, ale nie jestem pewien)
mick8791 / 109.173.210.* / 2015-11-19 20:09
W-3 Anakonda to wersja morska Sokoła... Stworzony zresztą w kooperacji z ZSRR. Jest jeszcze PZL SW-4 ale to raczej mikrośmigłowiec ;-)
po / 89.65.167.* / 2015-11-19 18:30
Tych ekspertow to trzeba pogonic to sa cymbaly nie maja pojecia o sprawie a zabieraja glos widac ze sa przesiaaknieci de bilami z PO
kajtek924 / 37.248.254.* / 2015-11-19 18:30
popieram PIS naprawdę robi porządek po tych złodziejach z PO
nnno / 89.230.42.* / 2015-11-19 18:29
Polskość tych ,,zakładów,, jest równie kłamliwa jak ,,polskość,, obozów........ każdy śmigłowiec , obojętnie jakiej firmy ......... będzie ,,montowany [składany] z obcych części ......... nazywanie tego ,,montażu [składania],, produkcją jest grubym nadużyciem
kutrzeba / 94.254.193.* / 2015-11-19 18:48
Nie uważasz że niektórzy fachowcy średnią nam straszne ....
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/
konrad124 / 89.71.114.* / 2015-11-19 18:28
No, niech unieważni! I co w zamian? A czas leci, Polska zostanie bez śmigłowców. Chyba nie chcecie polskim pilotom wcisnąć badziewia ze Świdnika! Szkoda, że w przetargu nie było NH 90, to byłaby najlepsza propozycja dla MON.
mick8791 / 109.173.210.* / 2015-11-19 20:19
Fakt, na papierze NH-90 to dobra opcja ale niestety póki co we wszystkich armiach, które go kupiły bardziej nie lata niż lata m.in.:
- zbyt mała obciążalność siedzeń dla żołnierzy w pełnym rynsztunku
- problemy z wykorzystaniem tylnej rampy w związku z nałożonymi ograniczeniami konstrukcyjnymi
- lądowanie możliwe było tylko na utwardzanej powierzchni z przeszkodami nie przekraczającymi 16 cm
- problemy z korozją
- problemy z utrzymaniem śmigłowców w gotowości operacyjnej - czas oczekiwania na części zamienne ok. 200 dni

itp itd
Być może za kilka lat jak pozbędzie się wszystkich wad wieku dziecięcego (tzn jeśli się ich pozbędzie)
jacek801 / 178.42.32.* / 2015-11-19 18:25
Uzbrojenie jest dla armii, jest dla bezpieczeństwa narodowego i POwinno być elementem stymulującym zatrudnienie i wspieranie polityki społecznej państwa - doktorzyno za jajka!!!!!!!!!!!!!!
mick8791 / 109.173.210.* / 2015-11-19 20:27
To w końcu uzbrojenie jest dla armii i bezpieczeństwa narodowego czy dla wspierania polityki społecznej państwa? Tak pytam, bo to zupełnie sprzeczne komunikaty...
Łodziak1 / 31.182.72.* / 2015-11-19 18:25
Przegrali w przetargu i tyle. Wygrało miasto Łódź. I bardzo dobrze bo region łódzki potrzebuje rozwoju. Nie dajcie sobie wmówić, że to przekręt, łapówki itp. Najbardziej niedorzecznym argumentem jest to że Świdnik i Mielec to polskie formy... Kłamstwo do potęgi. To już najbardziej polskim zakładem jest ten w Łodzi. Miasta w Polsce walczą o pracę i tyle w temacie. Nie ma żadnego spisku. Ogłoszono kryteria śmigłowców i wygrał Caracal. Pis niech trzyma się z daleka od Łodzi.
jan731 / 213.238.97.* / 2015-11-19 18:47
przetarg był ustawiony- jak przędzarki mogą składać takie helikoptery
mick8791 / 109.173.210.* / 2015-11-19 20:32
Widzisz to jest tak: ani Świdnik ani Mielec nie jest polskim zakładem, żaden z nich (wbrew temu co próbuje się insynuować nie proponuje polskiego helikoptera). Natomiast PZL 1 w Łodzi gdzie mają być montowane i przez kilkadziesiąt lat serwisowane Caracale jest zakładem całkowicie polskim, wchodzącym w skład PGZ. Do tego to nie przędzarki (PZL = Polskie Zakłady Lotnicze), bo od wielu lat serwisuje i modernizuje helikoptery służące w polskich siłach zbrojnych!
Łodziak1 / 31.182.72.* / 2015-11-19 18:55
Jesteś niesprawiedliwy w ocenie sytuacji albo nie masz wiedzy na temat. W Łodzi i Dęblinie masz firmy polskie, naprawdę polskie. Dając pracę zakładowi w Łodzi zyskujemy pieniądze z podatków i dbamy o swoich. Świdnik i Mielec są polskie? Zapoznaj się z tematem dokładnie. Pieniądze są wyprowadzane na zachód tak samo jak z hipermarketów.
jolks / 213.238.97.* / 2015-11-19 18:43
ale te smigłowce nie będą montowali Polacy -wiec wole montownie polskie
Jajoo / 89.230.203.* / 2015-11-19 18:43
Łódź będzie produkować makiety CARACALI w skali 1:100 ;)
Łodziak1 / 31.182.72.* / 2015-11-19 18:49
Jeśli panowie z Pisu tak zadecydują to pewnie tak będzie... Nie mniej jednak wybór caracali to dobry wybór. Chcieli polską firmę? W Łodzi jest polska firma. Świdnik i Mielec mają tylko polską nazwę.
trawers / 217.99.165.* / 2015-11-19 18:36
Łodziak zapomniałeś że ne tak dawno Łódż była centrum Polskiego przemysłu lekkiego i nie tylko. Wszystko skończyło się wraz z lewandowskim i balcerowiczem (ci panowie nie zasługują na pisanie ich nazwisk z dużej litery) Łodź została centrum bezrobocia. Może w końcu dosięgnie sprawiedliwość zdrajców, sprzedawczyków i zaprzańców!!!
Łodziak1 / 31.182.72.* / 2015-11-19 18:43
Zgadzam się, że Łódź została gospodarczo zniszczona ale tak naprawdę to po 90 roku przyczyniły się do tego wszystkie ekipy. Teraz coś się dzieje przynajmniej. Jeśli chodzi o śmigłowce to panowie z Pisu chcą zabrać nam pracę. Gdzie jest wspieranie polskich przedsiębiorstw? W Łodzi jest polska firma a te maszyny wygrały przetarg.
luceq / 86.184.146.* / 2015-11-19 18:25
co za bzdura z tymi smiglowcami, po co komu helikopter ktory mozna stracic latwiej niz samolot pasazerski, zamiast inwestowac w nowoczesna bron Polska wydaje miliony na cos bezuzytecznego. smiglowcami to mozna do wypadkow latac. armi potrzebne sa mysliwce uzbrojone po zeby, nowoczesne karabiny dla zolnierzy, samochody szybkie i opancerzone, a przede wszystkim tarcze antyrakietowe i rakiety
mick8791 / 109.173.210.* / 2015-11-19 20:56
To co proponujesz? Zwiększyć flotę samolotów pasażerskich i wyszkolić załogi kamikaze?
A wiesz czym się zaczynały wszystkie ostatnie duże kompleksowe operacje militarne (Irak, Afganistan itp)? Od ataku śmigłowców właśnie, bo to ich zadaniem było zlikwidowanie OPL zanim te twoje "uzbrojone po zęby myśliwce" mogły przystąpić do ataku. Dlaczego helikoptery? Bo mogą latać bardzo nisko, wykorzystywać do maskowania przeszkody terenowe i przez to są bardzo trudne do wykrycia dla stacji radarowych (krzywizna ziemi - mówi Ci to coś? ). Poza tym misje SAR, ZOP, odziały specjalne, transport wojska i sprzętu... Poszczególne rodzaje uzbrojenia są między sobą komplementarne! No można oczywiście sprzęt i żołnierzy transportować konno albo na plecach, a czołgi niszczyć kopiąc wilcze doły ale... to chyba prehistoryczne metody... Ale oczywiście możesz przesłać swoje rewolucyjne przemyślenia do sztabów generalnych wszystkich armii świata żeby ich uświadomić ile to kasy wywalają w błoto inwestując w różne typy śmigłowców, a przecież wystarczy mieć myśliwce uzbrojone po zęby, szybkie samochody i tarcze antyrakietowe... i zasmażka!
WJTEK / 37.152.18.* / 2015-11-19 18:38
Kgo będzie bronić tarcza postawiona w Radikowie ?. napewno nie Polski i Polków.
polak380 / 83.25.104.* / 2015-11-19 18:24
za samo to ze zabojady trzymają z terrorystyczna rosja nalezy anulowac przetarg
limba / 83.31.139.* / 2015-11-19 18:22
...ach jej co to będzie ?! Przecież platformerscy aferzyści już wzięli prowizje od Francuzów !!!
alfredo / 31.182.72.* / 2015-11-19 18:22
Praca nad śmigłowcami ma być w mieście Łodzi. Chyba to boli panów z Mielca i Świdnika...
obywatelPL / 176.221.120.* / 2015-11-19 18:17
Jeszcze nam we Francji terroryści bomby zainstalują w tych śmigłowcach. Najbezpieczniej by było jakby nasz nowy szef MON osobiście je zbudował.
meak / 24.249.211.* / 2015-11-19 18:13
Demolka Wojska Polskiego przez Antosia, część druga.
gig196 / 5.172.247.* / 2015-11-19 18:11
Śmigłowce dla armi ze świdnika? Przecież w polscąe są tylko montownie śmigłowców, cały arotyment do nich przychodzi z zachodu, poza tym np taki świcdnik nie ma środków do produkcji w takiej ilosći jak zapotrzebowanie wniosła armia, a zeby uzyskać taki montaż (bo to nie produkcja w poslc enie ma produkcji śmigłowców) sopkoła juz nie robią a zacodnie montują ze spowadzonych częsci). wiec jeżeli MON chce tak zagrać to w polsce nie ma absolutnie nikogo kto spełni takie zadanie, można próbować ale trzeba wnieśc olbrzymie koszty na rozbudowe montazu bo na produkcję tutaj trzeba wnieść jeszcze wyższe koszty. Plitycy kłamią a opinai publiczna czesto łyka jakoby rzekomo w śwdniku dało sie zrobić smigłowiec dla armi, tymczasem sam zarzad świdnika podjudzeają media że mogli by produkować, tymczasem nie mają takich sił. W pewnym sensie chcieli robić śmigłowce dla armi bez posiadania możliwosci a jakby wygrali przetarg to zaraz ten przetarg byłby od nowa bo tu nie ma możliwośći produklcji, lub czas realizachji jest 20 krotnie dłuższy kiedy potrzeba śmigłowca dla armi jest teraz.
Wojtek66128 / 83.31.93.* / 2015-11-19 18:10
Aby rozwiać wszelkie wątpliwości i wytłumaczyć tym zacietrzewionym... szczegóły przetargu na śmigłowce.
Tekst znaleziony w Sieci.
ALE LEPIEJ CHYBA TEGO STREŚCIĆ JUŻ NIE MOŻNA!

1. MON ogłosiło przetarg na zakup 70 średnich śmigłowców. Podało wymaganą specyfikację i terminy (2017 rok pierwsze dostawy)
2. MON w przetargu nakazała firmie zwycięskiej utworzenie centrum serwisowego w WZL1 w Łodzi aby państwo miało kontrolę nad serwisowaniem maszyn i aby nie dochodziło do sytuacji jak obecna se Świdnikiem, który wykręca się jak może i 8 lat! modernizuje nasze Sokoły!
3. Pomimo, że Agusta Westland (PZL Świdnik) posiada w ofercie śmigłowce sprawdzone, spełniające wymagania jak AW101 wystawia do przetargu mały, niesprawdzony AW149, który żaden inny kraj nie chce kupić gdyż jest to przerobiony cywilny śmigłowiec (Rosnieft kupił sobie takie cywilne śmigłowce).
4. Tak samo firma Sikorsky mając w ofercie śmigłowiec S-92, wystawia do przetargu mniejszy S-70i który spełnia tylko część wymagań.
5. Airbus jako jedyny wystawia odpowiednio duży śmigłowiec EC725 Caracal, który spełnia nasze wszystkie wymagania techniczne.
6. Śmigłowiec AW149 nie zapewnia wystarczającej pojemności aby zmieścić sensowną ilość żołnierzy (wymagane 12) z ekwipunkiem. Jak śmigłowiec na bazie wersji cywilnej nie zapewnia ani sensownej osłony przedziału załogi, charakteryzuje słabymi parametrami takimi jak: maksymalny pułap, czas wznoszenia, prędkość przelotowa, ładowność, masa startowa. Jednym słowem śmigłowiec dobry na wycieczki VIP, a nie do latania w wirze walki.
7. Śmigłowiec S-70i to eksportowa wersja śmigłowca UH-60 Black Hawk (swoją drogą świetny śmigłowiec) z którym ma wspólny niestety tylko kadłub. Śmigłowiec proponowany Polsce przez firmę Sikorsky (PZL Mielec) jest pod każdym względem gorszą konstrukcją od wersji użytkowanej przez US Army (a nawet Słowacji sic!). Posiada słabsze silniki, stary typ wirnika(pogarszając parametry lotne), uproszczoną awionikę, oraz brak wyposażenia dodatkowego poprawiającego świadomość sytuacyjną załogi oraz jej skuteczność na polu walki. Jak bardzo jest to odchudzona wersja może świadczyć fakt, że S-70i jest lżejszy od UH-60 o 0,5t! Dlaczego zaoferowano nam taką słabszą wersję. Ponieważ podobnie jak AW149 nikt nie chce jej kupować tylko wybiera UH-60 lub najbardziej odpowiedni dla nas S-92. Próbie sprzedania nam gorszego Black Hawk'a sprzyjał fakt jego produkcji w PZL Mielec.
8.EC725 Caracal to sprawdzona konstrukcja, podobnie jak Black Hawk od wielu lat unowocześniana i choć konstrukcyjnie nie najnowsza będąca w czołówce. Wbrew powszechnej opinii laików data powstania prototypu nie ma znaczenia jeśli założenia konstrukcyjne były słuszne i tak jest w przypadku Caracala. Jeśli chodzi o parametry samej maszyny Caracal bije swoich konkurentów na wszystkich płaszczyznach. Zapewnia wystarczającą osłonę przedziału załogi, oraz siłę ognia. Posiada ze wszystkich konkurentów największą prędkość przelotową, najwyższy maksymalny pułap, największy zasięg, największą ładowność, Ze względu na wysoki przedział załogi także najlepszą ergonomię dla żołnierzy. Wszystkie dane można sprawdzić na stronach producentów i porównać.
9. PZL Świdnik należy do grupy Agusta Westland, której właścicielem są Włosi. Nie jest to Polski zakład, wpływy z produkcji nie trafiają do polskiego budżetu tylko włoskiego i wspierają rozwój tylko ich rozwój.
10. PZL Mielec także nie jest Polską fabryką tylko należy do Sikorsky'go i tak samo kontrakt nie wspiera naszego przemysłu tylko ich firmę.
11. Jedynymi Polskimi zakładami są WZL1 w Łodzi i Dęblinie.
12. Airbus nie posiada w Polsce zakładów produkcyjnych dlatego zaoferował produkcję swojego śmigłowca Caracal właśnie w WZL1 należących tylko do Państwa Polskiego
13. Oferta Agusta Westland (PZL Świdnika) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do pozostałych konkurentów. PZL Świdnik zaproponował dostarczenie pierwszych śmigłowców w 2019 roku co jest o 2 lata później niż wymagane w przetargu. Aby obejść ten punkt, zaproponował, że w 2017 roku dostarczy dla naszego wojska wersję cywilną (podkreślam cywilną!) tego śmigłowca co jest skandalem i byłoby hańbą dla Polski na arenie międzynarodowej! Należy też się zastanowić co by później zrobili z tymi cywilnymi śmigłowcami. Przerobili na wojskowe? Wstyd i krętactwo wychodzi. PZL Świdnik w swojej ofercie nie zaproponował pełnego przekazania zdolności serwisowych śmigłowców do należących do Państwa Polskiego zakładów WZL1. Powodem tego była chęć dyktowania warunków cenowych, opóźnianie prac serwisowych (tak jak w przypadku modernizacji śmigłowców Sokół) i niedopuszczenie aby Państwo Polskie uzyskało zdolności nacisku na PZL Świdnik w kwestii posiadanych śmigłowców. Co więcej PZL Świdnik nie sprecyzował gdzie i ile bedzie produkował śmigłowców AW 149 gdy wygra kontrakt. Należy pamiętać, że obecnie linia produkcyjna tego śmigłowca jest we Włoszech!
14. Oferta Sikorsky (PZL Mielec) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do konku
łodziak1 / 31.182.72.* / 2015-11-19 18:36
I to jest racjonalna wypowiedź. Takie są fakty!!! W Łodzi są zakłady POLSKIE! Caracal wygrał przetarg bo jest najlepszym dla nas wyborem. Spełnił wszelkie kryteria. Zapoznajcie się z w/z tekstem i nie opowiadajcie głupot. Ciekawe, że w ciągu minuty pojawia się tyle "minusów" .
JA6969 / 193.36.183.* / 2015-11-19 18:32
I teraz widzisz jak prawda kole w oczy i ilu "znawców" i "specjalistów" czyta posty.
Mam tylko nadzieje że kiedyś to nie ONI będą podejmowac decyzje w podobnych sprawach.
Choć już teraz podobni NIESTETY to robią.
U nie WIELKI plus

Najnowsze wpisy