Forum Forum emerytalneZUS

Wyliczenie emerytury dla rencisty

Wyliczenie emerytury dla rencisty

Paweł 1972 / 176.102.177.* / 2014-01-04 16:56
Proszę o pomoc w sprawie wyliczenia wysokości emerytury dla osoby pobierającej przed osiągnięciem wieku emerytalnego przez ponad 20 lat (od 1991)rentę chorobową.
Okres składkowy przed rentą wynosi 27 lat.
Czy można wyliczyć emeryturę na podstawie wybranych 10 lat z czasu pracy.
ZUS emeryturę wyliczył na podstawie 20 lat składkowych, z których 4 policzył z najniższej krajowej ponieważ brak dokumentów dotyczących składek (są tylko o zatrudnieniu)
Czy można wyliczyć z 10 lat (dużo korzystniejsze) i ewentualnie proszę o podanie podstawy prawnej.
Pozdrawiam
Wyświetlaj:
Paweł 1972 / 176.102.177.* / 2014-01-15 20:45
To nie ja się załapałem ;-)
Ja mam jeszcze trochę czasu...
Pytałem w imieniu taty.
Dziękuję bardzo za pomoc.
Pozdrawiam
wiwan / 2014-01-07 12:44
Rozumiem, że to emerytura z urzędu, rocznik młodszy niż 1949.

Niestety NIE. Opcja wyboru 10 lat (kolejnych) dotyczy lat przypadających na ostatnie 20 lat sprzed roku roku, w którym do przyznania świadczenia dochodzi. W tym przypadku- brak takich lat w ciągu ostatnich 20 lat wybór tej opcji czyni niemożliwym.

Powyższe wynika z art. 53, 27 a, 21 i przede wszystkim 15 Ustawy emerytalnej.

Natomiast należałoby sprawdzić, czy inne dowolne 20 lat z owych 27 nie dałoby wyższej podstawy wymiaru tj. czy na uwzględnieniu owych 4 lat z płacą minimalną emeryt nie stracił.

Co do zasady Zakład powinien był wybrać opcję najkorzystniejszą. Jeśli nastąpił błąd- a decyzja się nie uprawomocniła- można się odwołać, jeśli uprawomocniła- złożyć wniosek o przeliczenie emerytury wskazując na inne lata, które powinny być uwzględnione do podstawy wymiaru.
Paweł 1972 / 176.102.177.* / 2014-01-12 14:42
Dziękuję bardzo za odpowiedź.
Emeryt rok urodzenia 1948.
Problem z tymi brakującymi latami jest taki, że nie ma dokumentów płacowych z tych lat. Przepisy obowiązujące teraz obligują pracodawców do archiwizowania dokumentów płacowych przez 50 lat, natomiast przed rokiem 1998 było to tylko 20 lat. W tej sprawie chodzi o lata 71-75, więc te dokumenty zostały prawdopodobnie zlikwidowane po 20 latach, czyli gdzieś około roku 95, jeszcze kiedy obowiązywał ten 20 letni okres archiwizacji. Firma istnieje do tej pory, ale dokumentów płacowych nie mają, tylko pracownicze.
Wydaje mi się, że ZUS powinien mieć jakieś dokumenty płacowe przesyłane przez pracodawcę, tym bardziej, że to była firma państwowa(może wysyłali tylko zbiorowe dokumenty - wtedy byłby problem)
Czy można tę sprawę jakoś rozwiązać ?
Proszę o jakieś sugestie, propozycje.
Za wszystkie dziękuję.
Pozdrawiam
wiwan / 2014-01-13 12:17
Właśnie odwrotnie- tym bardziej, że był to pracodawca państwowy, duży jak rozumiem, dlatego indywidualnej informacji o zarobkach nie wysyłał.

Tak jak napisałem- jest 'ratunek' o ile wybór innych 20 lat z owych 27 ( z pominięciem tych 4 ) a więc w praktyce z 23 da wyższą podstawę świadczenia niż wyliczył to ZUS.

Ps. Może indywidualnie to mała pociecha, ale i tak "załapał" się Pan na w miarę nową nowelizację Ustawy emerytalnej polegającą właśnie na przyjmowaniu wynagrodzenia minimalnego za rok, za który brak dokumentacji płacowej- poprzednio tj. do 2008 włącznie przyjmowano po prostu ZERO.

Najnowsze wpisy