Pablo
/ 2006-02-25 23:52
/
"Uznany Gracz Giełdowy"
Rachunek zysków i strat. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w 2005r wyniosły 85,0 mln zł i były o 34% (o 21,6 mln zł) wyższe niż w 2004r. Zysk operacyjny wyniósł 14,7 mln zł, (wzrost o 99%) (2004 7,4 mln zł). Zysk netto na działalności kontynuowanej wyniósł 13,1 mln zł, co stanowi jego wzrost o 50% (o 4,4 mln zł). Zysk netto na całej działalności wyniósł 14,2 mln zł a w 2004 27,6 mln zł. Tak wysoki w 2004r został osiągnięty dzięki sprzedaży udziałów w DRQ Sp. z o.o., na której zysk wyniósł 22,5 mln zł. Porównanie zysku netto za.2004 r., skorygowanego o wynik na sprzedaży udziałów w DRQ, wskazuje na ponad
178% wzrostu (z 5,1 mln zł do 14,2 mln zł). Nadwyżki środków pieniężnych z działalności operacyjnej wyniosły 28,7 mln zł i były ponad dwukrotnie wyższe tj. o 16,6 mln zł. Przychody gotówkowe ze sprzedaży usług marketingowych, stanowiących podstawowe źródło przychodów wzrosły o 44,9 % a przychody z tytułu usług dla użytkowników indywidualnych wzrosły o 33%. Największymi wzrostami w tym obszarze wykazały się usługi telekomunikacyjne - wzrost o 64%. Dynamice wzrostu przychodów towarzyszył wzrost ogółu kosztów operacyjnych o 19 %.
BILANS. Wysoki wzrost aktywów trwałych spowodowany był z zaksięgowaniem wartości firmy w kwocie 141,4 mln zł, w związku z nabyciem pozostałych 25% akcji spółki Onet.pl. Kapitały własne wzrosły w 2005 r. w wyniku emisji akcji serii J, zrealizowanej w celu pozyskania finansowania na spłatę zobowiązań wynikających z nabycia akcji Onet.pl.
STATYSTYKI. W grudniu 2005 r., według danych z badania Megapanel PBI/Gemius, użytkownicy Onet.pl stanowili 76,3% polskich internautów, z Wirtualnej Polski skorzystało 68,9% internautów, z Interii 54,6%, z O2.pl 40,3%, a z Gazety.pl 33,7%. Bezwzględna liczba internautów odwiedzających Onet.pl w grudniu 2005 wyniosła 7,3 mln. WP-6,6 mln, Interię 5,2 mln, O2.pl 3,9 mln, a Gazeta 3,2 mln
WKAŹNIKI 2005/2004 Rentowność dział operac. 17%/12%. Rentowność netto 15%/8% ROA 15%/8% ROE 20%/15% (zysk netto dla 2004 r. nie zawiera zysku ze sprzedaży udziałów w DRQ), wskaźnik płynności bieżącej 2,03/2,85 wskaźnik płynności szybkiej 1,01/0,76 Zobowiązania związane z działalnością kontynuowaną w porównaniu do 2004 były wyższe o 23% (3,0 mln zł), wskaźnik ogólnego zadłużenia 10%/23%.
INWESTYCJE Spółka rozważa możliwość przeprowadzenia w 2006 emisji nowych akcji lub wykorzystania alternatywnego źródła pozyskania kapitału. Odnośnie dywidendy nie podjęto decyzji o wypłacie i raczej zyski przeznaczone będą na utrzymanie dynamicznego rozwoju działalności medialno-komunikacyjnej.
PROGNOZY. W opinii Zarządu nie istnieją przesłanki mogące wskazywać na pogorszenie sytuacji finansowej. W Polsce dynamicznie rośnie dostępność szerokopasmowego internetu. Na podstawie szacunków TP S.A. oraz operatorów sieci telewizji kablowych, w Polsce na koniec 2003r było około 300 tys. łączy szerokopasmowych, na koniec 2004 – 850 tys., a według przewidywań na koniec 2005 i 2006 roku może ich być już odpowiednio – 1.600 tys. oraz 2.500 tys. Według danych GUS z kwietnia 2005 r., dostęp do szerokopasmowego internetu w 2005r w Polsce posiadało 16% ogółu gospodarstw domowych, podczas gdy w 2004 roku było to jedynie 8%. W perspektywie kolejnych okresów sprawozdawczych spodziewane jest poszerzenie oferty Spółki o kolejne rentowne usługi o charakterze medialno-komunikacyjnym, które powinny przyczynić się do zwiększenia poziomu przychodów przez nie generowanych. Spółka ma nadzieję na kontynuację trendu poprawy generowanych przez portal Onet.pl wyników finansowych, przede wszystkim dzięki dynamicznemu rozwojowi krajowego rynku reklamy internetowej i rozwojowi pozareklamowej oferty portalu (w tym oferty usług telekomunikacyjnych), oraz ożywienie gospodarki krajowej, a także wiążące się z nim zwiększenie nakładów na reklamę i usługi o charakterze medialno-komunikacyjnym.
Rynek reklamy internetowej jest obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem
polskiego rynku reklamy ogółem. Na podstawie szacunków dokonanych przez IAB Polska, w 2004
roku wartość netto rynku reklamy on-line osiągnęła 87 mln zł, co stanowiło około 2% wartości netto
krajowego rynku reklamy ogółem. Prognozy oparte na szacunkach IAB Polska i pozostałych
podmiotów wskazują, że wartość netto rynku reklamy internetowej w Polsce mogła osiągnąć w 2005r 134-150 mln zł, co powinno stanowić około 3% ogólnej wartości krajowego rynku. Onet.pl szacuje, że wartość rynku reklamy on-line w 2006 roku może osiągnąć 210 mln zł, a to będzie stanowić 4% całego rynku.
WNIOSKI Istnieją wyraźne podstawy fundamentalne do dalszego wzrostu przychodów ze sprzedaży a co za tym idzie zysku netto. Rynek reklamy internetowej dopiero w Polsce się rozwija, rośnie liczba użytkowników Internetu. Powstają nowe usługi. Na razie na dywidendę nie ma jednak co liczyć. Zyski będą przeznaczane na inwestycje. Myślę że w ujęciu długoterminowym kurs Spółki powinien rosnąć.