Bioton atakuje rynek insulin
Data publikacji: 2006-12-13
W pierwszych trzech kwartałach tego roku Bioton SA osiągnął 67 mln zł zysku. Wobec 27,1 mln zł z pierwszych dziewięciu miesięcy poprzedniego roku oznacza to 147 proc. wzrost rok do roku. Przychody grupy wzrosły w analogicznym okresie o 48,08 proc. Na wzrost zysku netto wpłynęło zwiększenie sprzedaży insuliny ludzkiej oraz rozliczenie transakcji zakupu akcji spółki SciGen.
Według Adama Wilczęgi, prezesa zarządu Biotonu, wyniki spółki za trzy kwartały zarówno pod względem sprzedaży, jak i zysków były rekordowe. Firma zapowiada, że dzięki wzrastającej sprzedaży insuliny, głównego źródła dochodów spółki, udział grupy w krajowym rynku insulin wyniesie na koniec roku 28 proc. W pierwszych trzech kwartałach tego roku wartość sprzedaży insuliny w Polsce wyniosła 47,6 mln zł (87 tys. opakowań) w porównaniu do 36,4 mln zł w analogicznym okresie 2005 r.
Rośnie także eksport insuliny. Wartość sprzedaży insuliny na rynkach zagranicznych wyniosła w ciągu pierwszych 9 miesięcy tego roku 38,6 mln zł wobec 17,2 mln zł w analogicznym okresie w roku ubiegłym. Bioton sprzedaje insulinę w Indiach, Pakistanie, Uzbekistanie, Kirgizji, na Filipinach, a także w Rosji, na Białorusi, w Egipcie i w krajach Bliskiego Wschodu. Grupa planuje w najbliższym czasie zwiększać sprzedaż insuliny za granicą. Obecnie buduje w Rosji fabrykę insuliny, która zostanie uruchomiona w 2008 r. W pierwszym kwartale 2007 roku ma natomiast rozpocząć produkcję fabryka insuliny na Ukrainie, gdzie Bioton posiada 21 proc. udziałów w ukraińskiej spółce Indar. 2 listopada br. Bioton nabył w ramach oferty publicznej
akcje spółki HTL-Strefa z Ozorkowa pod Łodzią, specjalizującej się w produkcji nakłuwaczy bezpiecznych i lancetów personalnych przeznaczonych do pobierania próbek krwi. Poprzez współpracę handlową z HTL-Strefa Bioton chce uzupełnić swoją ofertę m.in. przez sprzedaż chorym na cukrzycę pakietów składających się z insuliny, glukometrów, lancetów i pasków.
Nadal znaczącą wartość w sprzedaży grupy stanowią antybiotyki (45,9 mln zł za trzy kwartały 2006 r.), chociaż ze względu na rosnącą sprzedaż insuliny ich udział w przychodach grupy maleje. W pierwszych trzech kwartałach tego roku wyniósł niewiele ponad 30 proc., podczas gdy w analogicznym okresie ubiegłego roku 41,13 proc.